Bukefalos 28 år!

horselover77

Trådstartare
Unghästen har börjat slita sig vid longering för att det är kul att springa i väg. Hur får man idioten att fatta att man inte ska göra så?
 
Sv: longering

Hästen är inte en idiot för att den springer iväg. Du som människa har inte lyckats lära hästen rätt. Det hästen gör är fullt normalt för en häst som inte skolats.

Ta hjälp av någon på plats som kan visa dig!:laugh:
 
Sv: longering

Vem har störst hjärna?
du eller hästen:D

Hägna in en lagom stor volt så kommer den att förstå, trots dålig pedagogik.
 
Sv: longering

Unghästen har börjat slita sig vid longering för att det är kul att springa i väg. Hur får man idioten att fatta att man inte ska göra så?

Hästar gör inte saker för att det är kul att retas eller för att göra bort sin människa eller andra scenarion..

Man tar reda på varför den far iväg och ser till att den inte lyckas med det. Hästen gör bara det som känns bäst - krävande människa i mitten och jag sitter fast - jag drar!
 
Sv: longering

Ska tillägga att hästen är i värsta trotsåldern och tycker också om att bitas och irriterar sina hagkompisar, jäklas med dom och biter sönder deras täcken, dom blir alla irriterade.
 
Sv: longering

Att den "jäklas" och biter sönder andras täcken kan du ju inte direkt göra något åt än att helt enkelt isf låta den gå i en ensam hage. Och ang longeringen så verkar det mer handla om en diciplin fråga. Den tröttnat väl helt enkelt på "arbetet" och försöker sig på med något nytt. Prova att variera mera med ex tömkörning eller kanske löslongering. En häst behöver variation för att inte tröttna.
 
Sv: longering

Ska tillägga att hästen är i värsta trotsåldern och tycker också om att bitas och irriterar sina hagkompisar, jäklas med dom och biter sönder deras täcken, dom blir alla irriterade.

Kanske lite "valpig". Detta är ett vanligt beteende som hästen inte gör för att vara dum. Det kan bero på understimulerad, Unghäst som vill busa"valpig", rastlös m.m. Se till att hästen har gott om mat(även kanske halm som han kan plocka i) , kanske lite större stockar att gnaga på osv.
 
Sv: longering

Unghästen har börjat slita sig vid longering för att det är kul att springa i väg. Hur får man idioten att fatta att man inte ska göra så?

Angående longeringen är det du som ska lära hästen och inte hästen som ska lära dig. Ta hjälp av kunnig som hjälper dig på vägen så du och din häst inte missförstår varandra ännu mer, för det kan ta stor skada för framtida övningar m.m.
 
Sv: longering

Att den "jäklas" och biter sönder andras täcken kan du ju inte direkt göra något åt än att helt enkelt isf låta den gå i en ensam hage. Och ang longeringen så verkar det mer handla om en diciplin fråga. Den tröttnat väl helt enkelt på "arbetet" och försöker sig på med något nytt. Prova att variera mera med ex tömkörning eller kanske löslongering. En häst behöver variation för att inte tröttna.

Då kommer den att bli odräglig att hantera... Bättre att i så fall se över hur flocken ser ut, det behöver finnas en äldre häst i hagen som kan säga ifrån vid behov. Men att de leker och biter sönder varandras täcken i hagen är fullkomligt normalt för en unghäst - de kan även "äta" upp varandras svansar och manar.
En unghäst ska aldrig behöva gå ensam i hagen! De behöver den stimulansen och de behöver öva sin sociala förmåga. De rör sig mycket mer om de har sällskap och det främjar för en frisk och hållbar individ.


Till ts
Ta hjälp av någon som har stor erfarenhet av unghästar i din närhet! (och longera i kapson)
 
Sv: longering

Skrev ju "isf" ! Och med det menar jag med om inga andra alternativ finns och om man ej vill behöva lappa ihop täckena :grin: .
 
Sv: longering

Hur ofta och hur länge och i vilken gångart och varför longerar du? Finns mkt annat du kan göra med din unghäst som är bättre, roligare, nyttigare och inte lika slitsamt.

Rekommenderar dig att skaffa boken Unghästar av Charlie Lindberg, med massor med beskrivningar och bilder på vad man kan/bör göra med unghästen i olika åldrar, även olika problem och sjukdomar som kan uppstå, vad du ska tänka på etc:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153428498

Tror du och hästen kan ha mycket glädje av den.
 
Sv: longering

Tillägg:

Har läst dina andra inlägg nu och rekommenderar istället att du säljer hästen; med full info om bakgrunden, till någon med erfarenhet och tålamod. Tror du skulle trivas bättre med en rutinerad häst. :)
 
Sv: longering

Longerar hästen för att den är 2 år och ska lära sig bli longerad, kräver inte mer än att den ska skritta runt men det passar den inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 788
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp