Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Jag har alltid hört att longering sliter massor på hästen men samtidigt verkar det som (vad jag förstått) att många proffsryttare longerar sina hästar ganska ofta:confused: Vet också att många longerar innan ridning nästan varje dag.. Sliter longering väldigt mycket eller är det något man kan göra några gånger i veckan? Har själv en superduper pigg häst som jag sätter i gång efter skada och funderar på om man kan longera några gånger i veckan så han får springa av sig lite:D
 
Har själv en superduper pigg häst som jag sätter i gång efter skada och funderar på om man kan longera några gånger i veckan så han får springa av sig lite:D

Som du redan fått svar på, att longera en häst i balans och med måtta (och på bra underlag) är ett bra komplement till träningen.

Däremot ska man se till individens historik, tänkte på eftersom du skrev att din häst varit skadad. Hästar med frambensskador (hovled, gaffelband, karpaltunnel osv) ska inte gå för mycket på volt (samma i ridning), även efter att den blivit friskförklarad :) Iallafall enligt den veterinär jag samarbetar med, och hon är Tysklands bästa sporthästveterinär. Vet själv en häst som ständigt drog upp sin gamla skada i fram men som vi slutade arbeta på volt och vips så har den varit skadefri.

Lycka till och håll i dig :D igångsättningar kan vara fartfyllt :p
 
Hej! Jag har alltid hört att longering sliter massor på hästen men samtidigt verkar det som (vad jag förstått) att många proffsryttare longerar sina hästar ganska ofta:confused: Vet också att många longerar innan ridning nästan varje dag.. Sliter longering väldigt mycket eller är det något man kan göra några gånger i veckan? Har själv en superduper pigg häst som jag sätter i gång efter skada och funderar på om man kan longera några gånger i veckan så han får springa av sig lite:D

Jag longerar min ena regelbundet eftersom han har sadeltvång. Nej det har inte slitit alls på honom. Varför skulle det liksom?
 
Det beror på hur man longerar, jagar man hästen runt på en volt med djupt underlag så sliter det.

Samma om man inte varierar sig öht och longerar i en evighet i varje varv.

Jag longerar oftare än jag rider, främst med tömmkörning på volt, är enklare att be om arbete och arbeta i och utanför volten och arbeta på rakt spår vid behov.

När jag longerar med longerlina så har jag bara grimma så det aldrig blir ryck i bettet och även där longerar jag på allt från 10m volt till ovaler för att variera och få hästen bära sig själv och inte hänga i linan.
 
Obalans och fart är vad som sliter. Men att longera hästen något pass även om den går i obalans i högt tempo kommer inte vara någon form av dödsdom.

Däremot går det ju att skola hästarna till ett språk som gör att man kan formge dem via linan bara. Och då se till att de både lägger balansen i manken utåt och suger upp underhalsen för att inte behöva gå i slitage. Då går det att lina ofta utan skador/slitage. Det blir mer som att rida ett joggingpass på volt.

Jag longerar ibland om jag inte orkar rida eller ibland om hästen stått mycket kan jag göra det innan ridning. För mig ingår det i grundutbildningen innan jag sitter på hästen att det ska gå att longera. Vissa hästar arbetar jag formgivet på lina innan jag sitter på dem. Då får de lära sig att formges via linan på ett sätt jag sen kan ta med mig upp i sadeln genom tygeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
243
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 657
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 355
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp