Longering...

B

**BORTTAGEN**

hur utrustar ni hästen vid longering? vilken inspänning tycker ni påverkar hästen bäst ?? hur ofta longerar ni? varför? hur länge?
 
när jag longerar så kör jag endast med träns och longerlina....skönt för pållen min :)
 
Grimma och longerlina.
Händer någon gång ibland, oftast är det inte meningen att vi ska longera i ordets rätta bemärkelse, utan det blir mest bus i paddocken, med inslag av volter i varierande tempo då.
 
Träns, kapson, longerlina, longergjord och innspäning (gummisnodd). tycker att meningen med longeringen försvinner lite utan inspänning. Det är få hästar som arbetar i form utan, vid longering. Därmed inte sagt att alla gör det med inspänning heller. Men det hjälper min!
 
Träns/grimma och longerlina(delta också om det är värt att nämna :smirk:). Löslongerar ibland. Har aldrig inspänningstyglar eller liknande. Men jag longerar inte så ofta heller. Tömkör hellre.
 
Beror på vad jag ska ha ut av longeringen.

Longerar ju i samband med voltigen och då är det benskydd runt om, träns, pad, skumgummidyna, voltigegjord, inspänningstyglar, lina samt voltigepisk.
Värmer ibland upp hästen med annan typ av inspänning tex gummisnodd eller chambon beroende på hur hästen är.
Voligepassen är inklusive uppvärmning runt 80 min. Då är mer än hälften långa skrittpass på minst 10 min vardera.
En tävlingsvecka kan det bli att man longerar 3-4 dagar, men då rids hästen också för att få jobbas även under ryttare.


Ska jag longera annars har jag benskydd runt om, träns, tömkörningsgjord, inspänningstyglar, lina samt voltigepisk.
Hela passet blir ju kortare då man inte kör långa skrittpass som i voltigen. Inte mer än 40 min brukar behövas innan det känns bra. Byter varv ofta.

Hur ofta man longerar beror väl på syftet samt var man ligger i utbildningen. Om man longerar för att man inte kan rida, tex skav eller annat så kan det ju bli rätt ofta.
I normalfall skulle jag inte longera mer än 1-2 dagar per vecka.
 
Tränd, gjord och gummissnodd sen är jag noga med benskydd runt om och boots(han trampar på så fint på lina) :devil:
 
Oftast löslongerar jag, men händer att jag tar in honom för mer muskelarbete. Då använder jag bakstrykkappor, longergjord, inspänning/gummisnodd, träns och longerlina. Jobbar honom inte då på volt hela tiden utan tömkör även på rakt spår då och då.
Men som sagt, blir mest löslongering (eller tömkörning som vi tycker är jättekul och nyttigt! :p).
 
Har longert litt med ulik innspenning (og uten). Har nylig longert litt med pessoasele, og den er jeg veldig fornøud med.

Longerer med trinse, longeringstau og gjordt for å feste innspenning. Av og til har jeg kombinert innspenning med longeringstau slik at longeringstauet er festet gjordten ved innvendig skulder og gjennom bittringen. Jeg har da hatt mulighet for å stille hesten inn når jeg trenger det. Ellers er jo longering på tømmekjøringsmåten (eller lang tøyle dressur med tømmekjøringsgjordt) men blir litt mye å holde styr på for min del.

Ellers har jeg trent litt lang tøyle dressur. Men da uten tømmekjøringsgjordt, og ved å gå ved siden av. Det er utrolig morro, og er jo også et alternativ til longering.
 
Jag börjar alltid att löslongera i rundpaddocken, och där ser jag vad som behövs göras mer med hästen. :)
Jag vill att hästen ska lära sig att söka sig neråt, och uppåt, så gummiband och huvudlag med bett. När hästen börjar ge efter och kan bära sig bra, börjar jag jobba med longerings gjord och tömmar, gummiband tas bort.
Visste ni att man kan tömm träna islandshäst till en bättre tölt?
Något jag rekomenderar!! :idea:
 
jag longerar någon gång varannan vecka eller en gång i månaden. Om jag är dålig och inte kan rida men inte vill att han står. Han verkar gilla att springa i lina så jag har inte dåligt samvete för det.
Longerar i träns och inspänd med pessoa-sele. Tycker att han sänker sig bäst och går mest avslappnat med den. Chambon o halsförlängare ger honom ingen hjälp och inspänningar påverkar bara halsen och huvudet inåt, inte hjälper de neråt i alla fall. Har alltid benskydd när jag longerar.
 
Her longerer jeg med pessoasele. Ta en titt på linken så ser du hvordan den ser ut. Börjes selger en etterlikning som kalles bare longeringssele tror jeg.
 
Det beror på vad jag vill. Idag longerade jag för att hon skulle springa lite (har varit skadad och ska undersökas av vet. och ska då röra på sig litegrann innan) och då blev det bara grimma och lina. Nu är hon barfota bak så hon behöver inga skydd, annars brukar hon ha skydd eller lindor runt om samt boots fram om hon är broddad.

Vid arbete har hon förutom skydd träns, longergjord med padd samt vanliga inspänningstyglar. Fäster linan i yttre bettringen, över nacken och genom inre.
Många hästar tycker jag arbetar bra med chambon, men inte min. Vanliga inspänningstyglar tycker jag fungerar allra bäst på henne, skulle tro att det beror på att de är väldigt stilla till skillnad från många andra hjälptyglar som är mer rörliga.

Har precis inhandlat ett par tömmar så nu blir det nog mer tömkörning framöver, föredrar egentligen det då det blir mer ridmässigt så att säga. Då använder jag inte tömmarna som inspänning på något sätt utan drar från bettet genom ringarna på gjorden.
 
Använder träns (utan tyglar såklart) longerlina och ibland gummisnodd....
 

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 862
Senast: Tossa90
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: Tossa90
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 165
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp