Longering..

the_connemara

Trådstartare
Bör man börja med böjningen vid hand med tygalr eller vid longeringen?

Simpel och kort fråga för att komma fråm mig;)
 
Jag tycker att det är lättast om man går nära hästen tills den lärt sig böja, och sen ger den mer och mer lina och ser om den klarar av det med bibehållen böjning. En tygel är en kort longerlina, en longerlina är en halv töm.
 
Jag tycker att det funkar bra att anvanda delade westerntyglar nar man jobbar med hastar som man vill ga nara emellanat for att fa ordning pa bojningen eller om man vill arbeta med skolor och sedan kunna slapppa ut dem pa en storre volt. :)
 
*suck* Det är inte så lätt när man inte har vana av varken det ena eller andra och hästen inte kan någonting.. Ni har ju iaf erfarenhet men om du inte vill dela med dig så kanske du skulle kunna låta bli?

Självklart lyssnar man till hästen men det kan vara en fördel om man vet på ett ungefär vad som har fungerat för andra och varför, lättare att känna igen signalerna då och komma på sina egna fel och brister.
 
Oj, ursäkta om det lät snäsigt eller så - inte alls menat så. Men det är svårt att ge ett (förväntat?) rakt svar på en sådan fråga, jag har lärt mej att "bör" är svåra när man har med levande varelser att göra :).

För MEJ har det funkat bäst att först be om böjning och eftergift/sökning framåt-neråt stillastående. Sedan ur det antingen föra fram (gå med) hästen vid handen på volten runt mej, eller föra den mer och mer utåt (longering).

Övningarna skiljer sej lite i sitt syfte - vid hand kan man hjälpa en vinglig/ostabil häst med en tydlig ram och det kan kanske vara nyttigt i början. När man flyttar ut hästen på större och större volt lämnar man den så att säga lite mer på egen hand att lösa det hela -tränar balans, egen stabilitet och kroppskännedom lite mer.

Vad som funkar bäst beror på hästen. Lättast tycker dock jag att det blir om jag vid hand lär hästen att flytta bogarna inåt och utåt dels för tygel mot halsen men också för min placering innan jag börjar med longeringen - då blir det lättare att flytta ut hästen på volten vid longeringen med, med hjälp av sin egen placering.
 

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 885
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 344
Senast: JohannaB
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
545
Senast: swemale
·
  • Artikel
Hästnyheter Vad bör man som hästägare ha hemma när krisen kommer? Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om dina djur om en kris...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp