Longering!

O

ohhello

Är det någon som kan förklara hur man gör när man longerar, vilken utrustning man behöver, hur man spänner fasst utrustningen i varandra och några bra övningar man kan göra medan man longerar? :rofl:
 
Sv: Longering!

För det första borde du ta kontakt med någon som kan longera för att göra det rätt. Vad är det för typ av häst du hade tänkt lognera? Stor häst/ponny? Ålder? användningsområde (vad du gör med hästen? rider?) Svara på det först så hjälper jag dig sen med utrustning m.m
 
Sv: Longering!

För det första borde du ta kontakt med någon som kan longera för att göra det rätt. Vad är det för typ av häst du hade tänkt lognera? Stor häst/ponny? Ålder? användningsområde (vad du gör med hästen? rider?)
 
Sv: Longering!

Man skai nte longera ofta eftersom det sliter på hästens leder att gå på en sådan liten volt förmycket.
Utrustning man behöver till en början:
- Ev. sadel eller longergjord att fästa inspänningstyglar eller vad man nu väljer för någon inspänning.
- Träns
- Longerdelta
- Longerlina
- Inspänningstyglar (prova inte med det första gångerna)
- Longerspö (eventuellt)
- Någon typ utav skydd till benen (om hästen behöver det) Jag tycker själv bäst om att linda hästen när man longerar, men då måste man kunna linda och ha en padd under för att fördela tryckte jämt.

Som sagt ta hjälp av en erfaren person första gångerna du longerar och om du har en häst som inte blivit longerad innan bör du kanske prova på en "erfaran häst" innan du longerar en häst som aldrig är longerad. Om hästen inte är longerad, låt en erfaren person longera hästen de första gångerna tills hästen lärt sig att den ska gå ute på voltspåret!
 
Sv: Longering!

det är ett varmblod på ca 157 som är på väg att sättas igång igen, han är 13 år och ska användas till vanlig fritidsridning. :smirk:
 
Sv: Longering!

han är longerad några gånger innan, men inte jättemycket. Men varför longerar man egentligen och varför tömkör man?
och hur gör man när man tömkör? :o
 
Sv: Longering!

Longerar gör man för att så en unghäst t.ex. van vid sadel. Vissa longerar sina hästan innan de rider p.ag. att det är väldigt pigga.
Ibland longerar man för att variera arbetet. Ta hjälp av en erfaren person när du ska longera.
när man tömkör "kör" man hästen från marken. Detta är svår och jag har provat en gång på en väldigt säker häst och jag tyckte det var svårt ska jag säga.
 
Sv: Longering!

Du verkar inte vara så säker med longering ta hjälp av en erfaren person så allt går rätt till :) lr gå en kurs där man lär sig att tömköra :D
 
Sv: Longering!

Du verkar inte vara så säker med longering ta hjälp av en erfaren person så allt går rätt till :) lr gå en kurs där man lär sig att tömköra :D

Ja det är med kurs hade säkert varit jätte bra. hade själv viljat vara med på en sådan.
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 059
Senast: Tossa90
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 404
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 225
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp