Longering?

H

_Hannzo_

Ska ut & longera ena medryttarhästen idag.
Tänkte bara höra hur länge ni brukar longera?

Eller rättare sagt, hur länge bör man longera?

tacksam för svar:bow:
 
Sv: Longering?

jag longerar ca 20-30min och promenad för hand innan/efter.
tror inte att det är speciellt nyttigt att longera för ofta och länge.

Mvh Arabizar
 
Sv: Longering?

Jag longerar min sköthäst för att hon är JÄTTEPIGG JÄMT och man kan typ inte tömköra eller ngt innan det nästan, (hon är minishettis) så jag longerar till hon börjar bli lite tröttare sen gör jag ngt annat med henne. (Nu lät det som jag jämt longerar henne men det gör jag inte :D)
 
Sv: Longering?

jag brukar longera 2 ggr i varje varv och 7 minuter per varv, vilket blir ca 30 minuter. jag brukar inte skritta av på volten,
 
Sv: Longering?

Jag longerar min sköthäst för att hon är JÄTTEPIGG JÄMT och man kan typ inte tömköra eller ngt innan det nästan, (hon är minishettis) så jag longerar till hon börjar bli lite tröttare sen gör jag ngt annat med henne. (Nu lät det som jag jämt longerar henne men det gör jag inte :D)


och det brukar bli typ 10 min, ca 5 min i varje varv. inte längre.
så skrittar jag fram henne för hand.
 
Sv: Longering?

Eller rättare sagt, hur länge bör man longera?
Man bör aldrig longera för motionssyfte. Och aldrig speciellt länge i någon annan gångart än skritt. Det är skadligt för hästen och gör ingen nytta - enl mig.
 
Sv: Longering?

skritta fram för hand i 5 minuter
trav med bärighet 2 minuter
byt varv
skritta ett varv
trav med bärighet två minuter
byt varv
skritta 1 varv
trav .. ja med bärighet 2 minuter
byt varv
skritta 1 varv
trav .. ja med bärighet 2 minuter

STOR volt ska det vara och med tempo växlingar - fattning och avsaktning fattning och avsaktning

För mycket longering och för länge sliter på leder och sener..:(
 
Sv: Longering?

skritta fram för hand i 5 minuter
trav med bärighet 2 minuter
byt varv
skritta ett varv
trav med bärighet två minuter
byt varv
skritta 1 varv
trav .. ja med bärighet 2 minuter
byt varv
skritta 1 varv
trav .. ja med bärighet 2 minuter

STOR volt ska det vara och med tempo växlingar - fattning och avsaktning fattning och avsaktning

För mycket longering och för länge sliter på leder och sener..:(


och detta upplägg om man har för syfte att bygga lite muskler och arbeta från marken men jag är större förespråkare av tömkörning!

Samma upplägg men med fler vägar så som serpentiner och andra med stora bågar eller varför inte ut i skog och mark..
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: Badtz Maru
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 467
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 011
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp