Bukefalos 28 år!

M

Maskrosor

Hej, har en häst som är 3 år som är skadat i bakbenet, nu är det så att ägaren till hästen vill att jag ska longera henne för att hon ska bygga upp sina muskler.

Men hur tar man sig till att träna att longera en häst som aldrig har blivit longerad och har en massa överskottsenegri ( hon är travare)
 
Sv: Longering

Vet i och för sig inte vad det är för skada men tycker nog att det kanske är olämpligt att longera i början. Det sliter hårt på benen. Gå ut och gå. Gå i backar och börja försiktigt och öka på vartefter.
 
Sv: Longering

Låter inte helt vettigt att börja med longering, som sagt. Anser väl iof inte att det är en bra metod mer än väldigt korta stunder - ens på friska hästar, men det är en annan 5:a.

Tömköra henne lite då? O som tidigare talare sa: promenera i skog o mark om hon inte har ont av skadan...
 
Sv: Longering

Jag har precis samma uppfattning som du. Gillar inte heller longering mer än i undantagsfall.
 
Sv: Longering

Håller med ovanstående,promenad och tömkörning...
 
Sv: Longering

Jag skulle kanske inte longera, nu är jag ju väldigt dålig på det öht men ändå :p
och inte på en skadad häst.
Därför låter det konstigt, det är väl som be hästen om att snedbelasta sig en aning..det känns bakvänt, oftast ska dom väl inte ens gå på böjt spår när dom är skadade/igångsättning om dom ska röras på ?!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
982
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp