Longerings-hjälpmedel

Krans

Trådstartare
Hallå i koja och slott! Jag har en framtung och inte så framåt häst.När jag rider funkar det bättre att få bakbenen aktiverade men i longering...Pust.Hänger värre än värst och har alltid varit sån.Vad kunde vara effektivast för att få kusen att jobba i bättre form? Gjord med inspänningstyglar till bettet har jag provat, hänger ganska mkt ändå ( men lite mindre än utan)och jag har varit lite rädd att korta tygeln jättemkt just pga detta.Finns det några andra longeringssystem som får hästen att jobba effektivt? ( Som inte kostar typ en halv miljon kronor...)
 
Jag hade inte heller longerat en häst som gärna vill lägga sig på bogarna. Det är lätt att säga tömkörning, för de som kan, men det är ett bra komplement.
 
Jag tänker spontant ett sånt där resårband runt baken/bakbenen eller hur man ska skriva. Vet dock inte om det verkligen funkar, bara sett reklam för det men ska erkänna att jag varit skeptiskt till det själv.
 
Hallå i koja och slott! Jag har en framtung och inte så framåt häst.När jag rider funkar det bättre att få bakbenen aktiverade men i longering...Pust.Hänger värre än värst och har alltid varit sån.Vad kunde vara effektivast för att få kusen att jobba i bättre form? Gjord med inspänningstyglar till bettet har jag provat, hänger ganska mkt ändå ( men lite mindre än utan)och jag har varit lite rädd att korta tygeln jättemkt just pga detta.Finns det några andra longeringssystem som får hästen att jobba effektivt? ( Som inte kostar typ en halv miljon kronor...)
Equiband är det enda hjälpmedlet som kan göra det du vill. Glöm bort att knyta fast huvudet när det inte är där problemet sitter. Pessoasystem och dylika som kopplar ihop munnen med bakbenen är närmast djurplågeri.

Ta ner farten och använd raka spår istället för volt. Volt gör det bara svårare för hästen att hitta sin balans. Man måste inte kunna tömköra. Man kan göra massor i grimman.

Gör massvis med halter, ryggningar och igångsättningar. I ryggningen måste hästen aktivera bak och målet är att få den att ta med den känslan i igångsättningen och rörelsen framåt.
 
Jag hade inte heller longerat en häst som gärna vill lägga sig på bogarna. Det är lätt att säga tömkörning, för de som kan, men det är ett bra komplement.
Man lär sig ju tömköra av att prova. Har man möjlighet att träna för någon är det ännu bättre. Jag kunde inte tömköra for shit när jag behövde börja i mars i rehabsyfte. Hästen var nog knappt tömkörd heller. Nu får jag honom till bra arbete på töm men alla är ju barn i början 😊
 
Hallå i koja och slott! Jag har en framtung och inte så framåt häst.När jag rider funkar det bättre att få bakbenen aktiverade men i longering...Pust.Hänger värre än värst och har alltid varit sån.Vad kunde vara effektivast för att få kusen att jobba i bättre form? Gjord med inspänningstyglar till bettet har jag provat, hänger ganska mkt ändå ( men lite mindre än utan)och jag har varit lite rädd att korta tygeln jättemkt just pga detta.Finns det några andra longeringssystem som får hästen att jobba effektivt? ( Som inte kostar typ en halv miljon kronor...)


Tömkör och rid, strunta i longeringen. Inspänning ger den bara nåt att hänga mer i så ta bort den.

Cavalettiarbete i alla gångarter är jättebra som styrketräning och för balans, både på töm och under ryttare. Det hjälper hästen att hitta rytmen och får den att dra upp magen, finns massor av övningar på raka och böjda spår. Rid hellre med lite lång tygel ett tag då, så länge hästen lyssnar på sits och skänkel.
 
Man får ingen bakbensakitvitet genom att korta överlinjen genom att fixera huvudet på hästen. Tömkörning, kavaletti samt ridning i aktiv skritt med lätt tygelkontakt.
 
En bomövning jag alltid tar fram när jag rider på bana: tio fotsteg mellan var bom. Vill jag göra det lite tuffare höjer jag upp några bommar. 😊.I denna övning kan du både skritta o trava över med de måtten
 
För några år sedan hade vi träningar med KG Svensson som på slutet av dagen visade en longeringsmetod - helt utan inspänningar. Träns och en longeringslina som man spände runt nosgrimman likt en kapson räckte. Jag vet inte hur han gjorde det men genom att bla göra lätta ledande tag i linan så fick han hästen att bära sig själv och gå avslappnat i låg form och arbeta genom hela kroppen. Han berättade även att han har sett arbeta med denna metod och fått hästen i hög samling och till och med nästan i passage. Helt utan inspänningar eller hårda metoder. Nu kommer jag såklart inte vem som hittade på den här metoden, men det var en man som levde för längesen och tydligen var det han som kom på att man skulle luta sig fram istället bak i hoppningen. Kan han ha varit italienare? Någon som kanske vet vem jag talar om? Dock såklart ingen metod som man bemästrar över en dag då kan ju tex tömkörning som de andra säger vara ett bra komplement.
 
För några år sedan hade vi träningar med KG Svensson som på slutet av dagen visade en longeringsmetod - helt utan inspänningar. Träns och en longeringslina som man spände runt nosgrimman likt en kapson räckte. Jag vet inte hur han gjorde det men genom att bla göra lätta ledande tag i linan så fick han hästen att bära sig själv och gå avslappnat i låg form och arbeta genom hela kroppen. Han berättade även att han har sett arbeta med denna metod och fått hästen i hög samling och till och med nästan i passage. Helt utan inspänningar eller hårda metoder. Nu kommer jag såklart inte vem som hittade på den här metoden, men det var en man som levde för längesen och tydligen var det han som kom på att man skulle luta sig fram istället bak i hoppningen. Kan han ha varit italienare? Någon som kanske vet vem jag talar om? Dock såklart ingen metod som man bemästrar över en dag då kan ju tex tömkörning som de andra säger vara ett bra komplement.
Det är nog caprilli du tänker på. Har inte hört något om hans longeringsmetod men resten tror jag stämmer in på honom
 

Liknande trådar

S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 650
Senast: Picazzo
·
Utrustning Läst lite bettdiskusioner och det verkar vara väldigt vanligt att rida på hackamore eller ha det som ett alternativ till det vanliga...
Svar
16
· Visningar
1 629
Senast: Spider84
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 542
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp