Bukefalos 28 år!

Longeringstips?

Zkold

Trådstartare
Jag har en valack på 11 år som jag haft i fyra år nu. Han har alltid varit lite svår att longera, i början när vi försökte så kastade han sig bakåt så jag skadade ryggen och efter det har jag blivit lite rädd för att ta tag i det, så det har blivit att jag har longerat honom väldigt lite.

Han förstår numera hyffsat vad han ska göra i båda varv och går bra i skritt och trav men så fort jag försöker öka traven eller försöka få honom att galoppera så vänder han runt inåt, fnyser eller kastar sig.
Det känns som att han inte riktigt förstår vad jag vill och gör såhär för att bli osäker.

Min kompis är superduktig på longering och har gett mig tips och har även longerat honom, hon går istället på honom när han vänder runt och manar på honom framåt vilket jag känner att jag kan bli för feg i att göra ibland eftersom han kan dra iväg med linan. :(

Igår försökte vi igen, höger galopp fattar han ett par steg men inte vänstern (och då är det egentligen högern som vi haft problem med i ridningen).
Jag var nog lika svettig som hästen efteråt fick springa som en tok efter honom. Tillslut bestlutade jag att ha honom lös i paddocken så jag kan lära honom ett kommando för galopp löst först. Det gick bättre faktiskt...

Men jag vill gärna ha tips och råd eftersom jag känner att min kunskap brister på detta planet eftersom jag varit lite "rädd" i att ta tag i detta... :confused:

Hur ofta longerar ni era hästar?
 
Sv: Longeringstips?

Jag longerar så gott som aldrig, eftersom jag tycker det är helt värdelöst. Har du provat tömköra istället?
 
Sv: Longeringstips?

Ja det har jag gjort det fungerar snäppet bättre på sätt och vis, men gör det bara i skritt och trav i så fall eftersom det kan bli farligt ifall han sliter sig med tömmarna.
 
Sv: Longeringstips?

jag har ju ingen padock så longerar oftast bara på sommaren, ev innan ridning i ridhus om hästen är tok pigg.

jag är självlärd i longering och använder mycket kropps språk för att flytta hästen inåt, utåt på volten. öka takten, övergångar osv. använder inte pisk förutom på hästar som faller inåt och de som faktiskt vänder mot en och ska attackera. och då har jag den bara som framåt drivande(går hästen framåt ordentligt så är det jobbigare att vända upp mot en :p)
drar hästen ifrån en så är det bra att jobba hästen på volt i ett hörn av ridhuset /padocken, och då ta extra "förhållningar" i linan på öppna delen av volten och ge eftergift och driva på den lite mer med kropps språket på slutna delen av volten.

min häst drog iväg i linan och attackerade om vartannat i början, jobbade henne på liten volt för att hålla mer koll på henne. använde dressyr spö(långpisk är värdelöst i longering) som extra ut-petare och nätta smackningar som taktpinne, och drev med röst och kropps språk så jag kunde börja reglera takten och få henne att länga steget och korta traven på kommandot genom att ge henne takten, genom att att hålla henne kort och ge henne nya uppgifter hela tiden så slutade hon upp med dumheterna och jag kunde jobba henne på längre lina.

har växlat med löslongering också en hel del, driver henne då med kroppsspråket och får henne att söka sig in mot mig, runt mig osv.
har då helt enkelt varit i hagen och bett henne flytta på sig= hästen far iväg med spark bakut och rejsar runt i hagen, så fort hon byter varv så ber jag henne byta, så fort hon saktar av så ber jag henne öka. efterhand så söker hon sig självmant mot mig och jag driver henne då framåt runt mig genom att röra mig som vid longering.
ett tips är att inte ha en allt för stor hage/padock att jobba i men tillräckligt stor så att hästen inte känner sig trängd :p. en rund korall är i mina ögon för liten och då hänger hästarna ofta på väggen då det är enklare än att gå på volt utan vägg.

som tränings form så är longering inte så super bra, enklare motionering blir det snarare. men har man en häst som är oliksidig så är det bra träning för att få den att balansera sig själv på volten.
---------------------------

att du har behövt springa efter hästen som en tok tyder på att ngt är fel i ditt sätt att longera, lin föraren ska röra sig på en liten volt i mitten/ stå på samma ställe hela tiden. driver gör man genom att sikta på hästens rumpa, bromsa gör man genom att sikta på hästens bog/framdel, pisk kan man ha för att förtydliga siktandet för hästen(inte piska). när man longerar ska man försöka få hästen mellan hand och skänkel(broms och driv), att den orkar bära sig själv och lyssna på dig.
orkar hästen inte fatta galopp i ena varvet så jobbar man vidare med traven, och ber man om galopp fattning sen så ska målet först vara att den håller den ngt steg, sen tar man ner hästen ingen och gör om fattningen efter en stund. att fatta galopp på volt är svårt även med ryttare på ryggen.
drar hästen iväg i galoppen så är det samma sak, ta ner göra om, ta ner göra om, och för att få mer kontroll så har man hästen på mindre volt när hästen ska hålla galoppen, drar hästen inte iväg så kan man ha den på större volt för att förenkla fattningen.

hoppas att det jag skrivit hjälper dig ngt ^_^
 
Sv: Longeringstips?

Tack för superbra tips!

Min tanke har varit att ha honom på en större volt då jag trott att han inte orkar riktigt på en mindre men jag ska absolut testa det! Jag tycker det är bra med longeringspisk men den känns något klumpig faktiskt... Han flyter ofta in mot mig också så som du skrev därför har jag haft pisk för att få ut honom längre ifrån men även för att driva, han kan vara extremt lat och behöver väckas lite. :P

Tanken är ju att kunna longera någon gång ibland för att ha en mindre jobbig träningsdag för honom men ändå så han får röra sig eller ifall jag på något sätt inte själv kan rida en dag.
Sen kan det vara skönt att se ibland hur han rör sig utan ryttare på böjt spår :)
 
Sv: Longeringstips?

Allt handlar om din position. För att kunna driva hästen framåt måste du vara bakom/snett bakom hästen. Om du tappar din position och kommer framför hästen kommer den att vända/stanna. Det gäller alltså att hela tiden läsa hästen så att du, om de behövs, hinner med att flytta dig till rätt position, samtidigt som du ser till att hästen bjuder framåt. Du bör absolut ha en långpisk. Det finns mer eller mindre klumpiga/tunga långpiskor.

Din kompis gör rätt som jagar på hästen när den tappar bjudning. Den kanske kommer att fara iväg ett par gånger, men den lär sig snart att du vill att den ska gå på volten. Om du har möjlighet att vara på ett mindre inhägnat område så hjälper det förstås.
 
Sv: Longeringstips?

Jo det har jag märkt, han är superkänslig ifall jag är ett steg för långt fram och är lätt att vända o.s.v
Ja, jag bör nog försöka få tag i en bättre långpisk som inte är så klumpig :/ Jo, det är rätt. Jag får försöka komma över den fasen att vara rädd när han kastar sig eller vänder sig inåt. Vi har ganska stor paddock att hålla till i men just igår så höll han sig ganska nära ändå men fick ändå springa som en tok XD
 
Sv: Longeringstips?

men när du longerar, hur stor yta går du på? 2m i diametern eller 5m? behöver man springa efter hästen för att driva så har man fel position, har du pisken ska den peka ca en halvmeter bakom hästen du ska vara vänd mot hästens rumpa samt att du ska stå på samma ställe lugnt och fint. rita upp en cirkel som du ska hålla dig inom när du longerar, har du en lång longerpisk med rep (dvs en vanlig) så kan du ha hästen på så liten volt att du kan peta på hästen med repets ände på pisken, måste du gå mot hästen för att peta till med rep änden är det för stor volt om du ska driva på detta viset.

vet en som ofta lös longerar sin häst i en rund korall, h*n springer också efter och driver på med pisken utan att så ngt större resultat. efter att jag visat henne hur h*n skulle stå för att driva osv så kunde h*n stå i mitten och få hästen att komma ut från väggen och ändå få den att gå framåt ordentligt.
kommer man bara en meter för långt fram på hästen så verkar det bromsande. drivningen ska komma bakifrån, dvs när man driver ska man vara i position så att man är riktad bakifrån framåt på hästen. tvärt om när man ska bromsa. om hästen inte förstår vad man menar när man driver framåt kan man ta ett bestämt steg mot hästens bakdel och sen tillbaka till ursprungs positionen, om inget fungerar kan man ta till pisken. jaga på hästen kan man göra utan att faktiskt jaga hästen som i springa efter med pisken.
longering.jpg
[/IMG]
den övre röda bilden är bromsande pga linförarens possition samt att eftersom linföraren går med hästen hela tiden så får hästen ingen bestämd volt och linföraren får springa.
den nedre röda bilden är i och för sig drivande, men linföraren är för nära hästen = farligt och då linföraren går med hästen så får hästen osckå här en obestämd volt och ett ojämnt voltspår. sen så siktar linföraren mot hästens huvud = h*n är i tankarna och sin position före hästen vilket blir förvirrande för hästen

den gröna bilden är drivande, för att driva mer så kan man placera pisken längre fram mot hästens rumpa(men pisken ska ända vara strax placerad bakom hästen), man kan inom den gröna ringen placera sig bromsande, drivande, be hästen byta varv osv. ringen linföraren rör sig i ska inte vara större än 1,5-2m i diameter för att få volten så jämn som möjligt.

en hjälp för dig kan vara att rita upp en cirkel runt om dig där du ska hålla dig även om du ber hästen röra sig på en liten volt eller en stor volt. osv
 
Senast ändrad:
Sv: Longeringstips?

Vänta lite med galoppen och försök få hästen lydig i skritt och trav först. För att tydliggöra för hästen att du vill att den ska trava, ha ett speciellt ljud, dvs smacka inte bara hej vilt. Tex säg ssssss = trav. och ett annat ljud för avsaktning + att du själv saktar in/stannar (se de fina teckningarna ovan ).

När du känner dig redo för galopp. bestäm tex vissling = galopp. Ta själv några galoppsteg - de flesta hästar brukar då förstå vad man vill, så slipper man mana på hästen att bara gå fortare och fortare, det blir bara sterssat.

Men om longering bara skapar stress för att det inte funkar - skit i det. Det är ju inget man "måste" göra.
 
Sv: Longeringstips?

Skaffa en körpisk, dom är smidigare än en longeringspisk tycker jag. Jobba med honom i skritt och trav, det räcker gott. Finns ju ingen vits med att bråka med att han ska galoppera om du känner dig osäker på longeringen? Håll dig till skritt och trav, tills du känner dig säkrare och tryggare. jag använder rösten jättemycket, tex smacka för framåt, ssscch för trav, ptroo för halt, whoo för sakta av. När detta sitter och fungerar bra, då kan du börja testa på galoppen! Och då kan du lära in ett galoppkommando när du rider, så är det enklare för honom att förstå vad du vill även i longeringen.

Det är ju lite som med ridningen, man börjar inte med galopp förrän skritt och trav fungerar bra... Jobba på så blir det säkert bättre!
 
Sv: Longeringstips?

Jag longerar aldrig eftersom jag tycker att det sliter på hästarna. Skall man överhuvudtaget göra det skall det bara vara i skritt och lugn avspänd trav. Men jag kan inte se någon vits alls med att lina en häst, mer än att den skall få sprattla av sig en massa överskottsenergi då. Men jag tycker att skaderisken är för stor så jag rider hellre. Tömkörning däremot är något helt annat, det kan vara bra om man är duktig på det.
 
Sv: Longeringstips?

Jag är också självlärd i longering. Som ovan skrivits visar ditt kroppsspråk mycket, du ska vara snett bakom hästen. Kom också ihåg att du aldrig ska backa från hästen, vilket du lätt gör t.ex när du ska ha hästen ut i linan. Backar du tecknar du åt hästen att den ska komma mot dig. Rör dig alltså alltid framåt. Du behöver inte gå på stor volt själv och bli den som motionerar mest ;) utan det räcker med några små steg på en egen liten volt i mitten.
Jag longerade härom dagen min islandshäst, som det visade sig inte alls förstod vad jag ville utan reagerade med att sparka mot mig och försöka sticka. Jag struntade helt i pisken, den gjorde allt bara värre. Jag fokuserade istället på framåtdrivande kroppsspråk, vilket fungerade (när jag själv fattade hur jag använder mitt kroppsspråk ;) ). När han gick ett varv runt mig utan problem bytte jag varv, och när han gick ett varv åt andra hållet avslutade jag, det fick räcka för den gången eftersom det var svårt att uppnå bara detta. :) jag struntade i om han gick i skritt, trav eller galopp, huvudsaken var att han gick framåt och runt mig utan protester.
Om hästen gärna sticker/drar iväg, kan du avgränsa området t.ex till halva ridbanan, då blir hästen mindre frestad att sticka. Och ha träns/kapson på. :)

Själv longerar jag ganska sällan, högst en gång varannan månad, då mest för omväxlings skull. Jag tycker att longering är påfrestande för hästens ben om man gör det för ofta. Som någon föreslog ovan är tömkörning bättre enligt mig. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 004
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 078
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp