Longeringsverktyg

spinxx

Trådstartare
Har inte sett denna tidigare. Vad har ni för tankar kring den? Bra/dålig? Skadlig/nyttig? Snäll/hemsk?
Vad är skillnaden mot att bara dra en (väldigt) kort graman på samma sätt och sedan fästa linan i den?
ENRB_1_WEB.jpg
 
Förfärlig i min mening. Helt meningslöst.

Jag vill antingen tömköra och kunna påverka ställning och tömtag, eller så longerar jag och låter hästen sköta sin balans själv. Enda gången jag själv känner longering meningsfullt är om jag antingen vill träna in röstkommandon och inte gör det på annat sätt eller om jag vill låta hästen själv hitta balans och form på volt.
 
Förfärlig i min mening. Helt meningslöst.

Jag vill antingen tömköra och kunna påverka ställning och tömtag, eller så longerar jag och låter hästen sköta sin balans själv. Enda gången jag själv känner longering meningsfullt är om jag antingen vill träna in röstkommandon och inte gör det på annat sätt eller om jag vill låta hästen själv hitta balans och form på volt.
Kunde inte sagt det bättre själv :D
 
Förfärlig i min mening. Helt meningslöst.

Jag vill antingen tömköra och kunna påverka ställning och tömtag, eller så longerar jag och låter hästen sköta sin balans själv. Enda gången jag själv känner longering meningsfullt är om jag antingen vill träna in röstkommandon och inte gör det på annat sätt eller om jag vill låta hästen själv hitta balans och form på volt.
Hear Hear

Alla dessa prylar :banghead:

Om man ska kommentera just denna så ser det ut som om den kommer att dra in hästens huvud mot bringan när linan sträcks.

Vid longering sträcks linan när hästen kommer för långt ifrån linföraren vilket i alla fall för min häst är när han tappar balansen.

Resultatet skulle alltså bli att han får sitt huvud indraget i bringan när han redan är ur balans... Väldigt snällt.

Varför inte bara en vanlig inspänningstygel om man nu tycker att det viktigaste är en krullig hals
 
Jag kanske är fel person att fråga om inspänningar iom att jag tycker det är helt onödiga och rätt idiotiska prylar i många fall.

Det går ju att formge sin häst endast via longerlinan om man nu vill longera formgivet och inte bara låta hästen flänga runt.
Det brukar ta något pass eller två att lära hästen.

Med det i åtanke ser jag inte vad den där mojängen skulle vara värd att ha i min värld.
Använder du bara longerlinan får du ju dessutom också en korrekt form där de går fram till handen.
 
Ser inte heller meningen med såna där "hjälpmedel". Men jag använder enbart longering för att rasta en överladdad häst eller möjligtvis jogga igång en häst innan jag sitter upp. Vill jag ha någon typ av arbete eller form så arbetar jag hästen på töm och inte longerar.
 
Ser inte heller meningen med såna där "hjälpmedel". Men jag använder enbart longering för att rasta en överladdad häst eller möjligtvis jogga igång en häst innan jag sitter upp. Vill jag ha någon typ av arbete eller form så arbetar jag hästen på töm och inte longerar.

Jag ser inte heller något positivt i det redskap som visats fram.

Jag longerar "i stort sett" inte hästarna.
För ett par veckor sedan frångick jag den vanan eftersom jag just har fått en häst, som skulle vara lite knepig.
En f.d kapplöpningshäst som ägaren av olika skäl inte kunde ha kvar, och som nu har hamnat hos mig.
Den skulle vara lite knepig att sitta upp på, och knepig att rida och lite benägen att bocka om den blev överraskad, men skulle gå i form i alla gångarter när den är "med på tåget". Inte varit i gång sedan februari.

För att kolla av hästen lite, satte jag på den westernutrustning. Drog ena tygeln genom stigbygeln och upp till sadelknappen, satte fast. Spände så pass att hästen lätt kunde ge sig själv eftergift genom att böja halsen eller sänka huvudet, och så lina i ett delta och longera lite.
Hästen gav sig själv eftergift efter typ fem meters promenad, testade då andra hållet och den var lika kvick att ge sig själv eftergift.
Därmed behöver jag inte longera hästen fortsättningsvis.

Och det finns andra, enklare och säkrare, sätt att träna hästen på att ge sig själv eftergift på lina än det där redskapet.
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 642
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp