Longerlina med krok som inte går sönder?

Fredag

Trådstartare
Är det någon som kan tipsa om en longerlina på nätet som inte har "gjuten" krok/hake som går sönder alldeles för lätt vid t ex lastning av besvärlig häst? Förr fanns det ju med galvade krokar som jag tycker höll bättre, men går det att få tag i någonstans?
 
Är det någon som kan tipsa om en longerlina på nätet som inte har "gjuten" krok/hake som går sönder alldeles för lätt vid t ex lastning av besvärlig häst? Förr fanns det ju med galvade krokar som jag tycker höll bättre, men går det att få tag i någonstans?
Oj, har lastat många hästar som kastat sig och slitit men aldrig vart med om någon krok som gått sönder, vad är det för några du har använt? Grejen är ju lite också att det är bra att dom kan gå sönder om det är så att hästen faktiskt sliter sig så dom inte riskerar att fastna alldeles för illa.

Annars får du nog sätta dit egna krokar på linorna, borde inte vara så svårt.
 
Jag har helt enkelt bytt hake på alla mina longerlinor då jag upplever samma sak. Just nu en vanlig brandkårshake.
 
Oj, har lastat många hästar som kastat sig och slitit men aldrig vart med om någon krok som gått sönder, vad är det för några du har använt? Grejen är ju lite också att det är bra att dom kan gå sönder om det är så att hästen faktiskt sliter sig så dom inte riskerar att fastna alldeles för illa.

Annars får du nog sätta dit egna krokar på linorna, borde inte vara så svårt.
Jag tycker alla "moderna" typ pistolhakar knäcks när de utsätts för lite våld, tyvärr... Egen krok är ett alternativ, men hade gärna köpt något rejält från start.
 
Enklast är väl sätta dit egen krok. Jag är inte heller ett fan av pistolhakar även om jag aldrig varit med att dom knäckts av, men däremot öppnats upp under longering tex.
 
Jag har slagit bort originalhaken och satt dit karbinhake av bra dimension på de linor jag använder vid lastningen. Vet ingen köpelina som tål belastningen som blir annars.
 
Den här longerlinan har jag haft i över 20 år och den har aldrig gått sönder. Den har överlevt svårlastade hästar som kastat sig och busiga unghästar som hoppat och farit omkring både vid promenad och longering samt andra busig hästar som fått feeling i linan 😉
Kroken är stor och rejäl, 11cm lång och rätt tung. Vid en snabb googling så såg det ut att finnas linor med liknande krok som min, kan dock inte urskilja om den är lika stor och rejäl som den jag har.
 

Bifogade filer

  • 57670D8D-C5F1-419D-AFB4-79B4AB560EA5.jpeg
    57670D8D-C5F1-419D-AFB4-79B4AB560EA5.jpeg
    305,6 KB · Visningar: 33
Den här longerlinan har jag haft i över 20 år och den har aldrig gått sönder. Den har överlevt svårlastade hästar som kastat sig och busiga unghästar som hoppat och farit omkring både vid promenad och longering samt andra busig hästar som fått feeling i linan 😉
Kroken är stor och rejäl, 11cm lång och rätt tung. Vid en snabb googling så såg det ut att finnas linor med liknande krok som min, kan dock inte urskilja om den är lika stor och rejäl som den jag har.
Jag tror trixet är att hitta en krok i homogent material, dvs inte gjutet.
Har fått kontakt med en sadelmakare som har pistolhakar i homogent mässing nu och hon ska sy en longerlina åt mig (i vävribb) med en sån krok.
Så kanske har jag löst problemet!
Stör mig ändå på att alla linor på marknaden verkar ha de billiga gjutna krokarna, den du har tror jag är ovanlig numera tyvärr.
 
Oj, har lastat många hästar som kastat sig och slitit men aldrig vart med om någon krok som gått sönder, vad är det för några du har använt?
Och jag har varit med om att de går sönder till höger och vänster. Vanlig, relativt billiga, grimskaft från vanliga ridsportsbutiker, precis som longerlinor. Köper man de lite dyrare varianterna, tex Weaver håller de bättre. Jag har aldrig varit med om att själva repet gått sönder oavsett pris, däremot krokarna.
 
Och jag har varit med om att de går sönder till höger och vänster. Vanlig, relativt billiga, grimskaft från vanliga ridsportsbutiker, precis som longerlinor. Köper man de lite dyrare varianterna, tex Weaver håller de bättre. Jag har aldrig varit med om att själva repet gått sönder oavsett pris, däremot krokarna.
Ja, Weaver ska ha bra homogena krokar! Men de har inga bra modeller på sina linor vad jag sett, men många fina grimskaft! :)
 
Köp ett slaget rep på 12 mm istället och fäst med pålstek vid lastning. Det ger bättre grepp än en platt longerlina och går inte sönder. Plus att ett rep med den diametern väger rätt mycket. IOM det brukar det falla till marken på ett annat vis än en longerlina och man undviker att hästen trasslar in sig om man tappar dem.
Finns billigt på Biltema tex.
Jag kör alltid sånt rep vid lastträningsjobb.
 
Köp ett slaget rep på 12 mm istället och fäst med pålstek vid lastning. Det ger bättre grepp än en platt longerlina och går inte sönder. Plus att ett rep med den diametern väger rätt mycket. IOM det brukar det falla till marken på ett annat vis än en longerlina och man undviker att hästen trasslar in sig om man tappar dem.
Finns billigt på Biltema tex.
Jag kör alltid sånt rep vid lastträningsjobb.
Faktiskt en bra idé!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp