Bukefalos 28 år!

Longreining

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag började med longreining med mina hästar pga problem i deras kroppar och för att jag tycker det är jättekul. Även om jag inte är duktigt. :o Så få man jobba tillsammans med hästar på riktigt.
Jag har lite böcker och dvd'er, men skulle jättegärna ta lektionar. Tyvärr har jag inte hittat någon i närheten än.

Men jag tror inte att det är bara jag som håller på med detta ensam (finns ju inte så mycket riktiga tränare inom longreining, tror jag)
Hur gör ni, när ni ska jobba ensam? Koller ni dvd'er. läser böcker mm eller kanske träna med en kompis? Eller har ni allihop redan hittat en duktigt tränare?
 
Sv: Longreining

Nej det är inte alltid så lätt att hitta tränare i sin egen närhet. Jag har precis börjat träna några hästar vid hand, vilket jag är nybörjare på. Vetegirig som jag är grundar jag först ordentligt med böcker, dvd's och filmklipp.

Planerar också varje session i förväg. När man själv är nybörjare kan man inte hålla så mycket nytt i huvudet samtidigt har jag märkt. Alltså blir varje träningspass väldigt kort, men förhoppningsvis gör man åtminstone någonting rätt som man kan bygga vidare på när man börjar bli mer varm i kläderna.

Sedan är jag obervant på vad som verkar fungera och vad som inte fungerar. Efteråt blir det till att åka hem och klura på hur jag löser det som INTE som fungerade till nästa gång. Det blir myrsteg framåt. Men visst skulle det vara kul att få lite vägledning och feedback av någon som är riktigt duktig då och då!
 
Sv: Longreining

Å, ja, det skulle jag också vilja! Jag tycker mycket om arbete vid hand, och jag "långtyglar" en del, självlärt via filmer och lite akademisk träning för några år sedan.
Det blir myrsteg här också, sist jag långtyglade mitt gamla sto kunde vi göra bakdelsvändningar ganska fint, rygga och fick också till något som nog kunde passera som öppna ....
Men jag är inte duktig alls och skulle gärna lära mig mer!:bump:
 
Sv: Longreining