Bukefalos 28 år!

Longreining

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag började med longreining med mina hästar pga problem i deras kroppar och för att jag tycker det är jättekul. Även om jag inte är duktigt. :o Så få man jobba tillsammans med hästar på riktigt.
Jag har lite böcker och dvd'er, men skulle jättegärna ta lektionar. Tyvärr har jag inte hittat någon i närheten än.

Men jag tror inte att det är bara jag som håller på med detta ensam (finns ju inte så mycket riktiga tränare inom longreining, tror jag)
Hur gör ni, när ni ska jobba ensam? Koller ni dvd'er. läser böcker mm eller kanske träna med en kompis? Eller har ni allihop redan hittat en duktigt tränare?
 
Sv: Longreining

Nej det är inte alltid så lätt att hitta tränare i sin egen närhet. Jag har precis börjat träna några hästar vid hand, vilket jag är nybörjare på. Vetegirig som jag är grundar jag först ordentligt med böcker, dvd's och filmklipp.

Planerar också varje session i förväg. När man själv är nybörjare kan man inte hålla så mycket nytt i huvudet samtidigt har jag märkt. Alltså blir varje träningspass väldigt kort, men förhoppningsvis gör man åtminstone någonting rätt som man kan bygga vidare på när man börjar bli mer varm i kläderna.

Sedan är jag obervant på vad som verkar fungera och vad som inte fungerar. Efteråt blir det till att åka hem och klura på hur jag löser det som INTE som fungerade till nästa gång. Det blir myrsteg framåt. Men visst skulle det vara kul att få lite vägledning och feedback av någon som är riktigt duktig då och då!
 
Sv: Longreining

Å, ja, det skulle jag också vilja! Jag tycker mycket om arbete vid hand, och jag "långtyglar" en del, självlärt via filmer och lite akademisk träning för några år sedan.
Det blir myrsteg här också, sist jag långtyglade mitt gamla sto kunde vi göra bakdelsvändningar ganska fint, rygga och fick också till något som nog kunde passera som öppna ....
Men jag är inte duktig alls och skulle gärna lära mig mer!:bump:
 
Sv: Longreining

Jag har hyfsad koll på tränare och utövare. PM:a var du bor om du vill. Rekommenderar att du iaf åker och tittar på träningar.

Det är superkul att jobba med hästarna från marken!

Det finns flera här på Buke som håller på - kanske finns någon nära dig?
 
Sv: Longreining

Jag hittade ingen tränare i närheten så jag skaffade bara ett par lagom långa tömmar (gramantyglar är av lagom längd tycker jag) och började träna. Har haft mycket nytta av long reining/arbete vid hand i utbildningen av min häst, lärde bl.a in sidvärtesrörelser med denna metod.

Jag gör som när jag rider, går på känsla. Funkar inte ett sätt så provar jag något annat. Funkar det så berömmer jag och gör sedan något nytt eller avslutar passet. Passen är korta och effektiva och blir aldrig längre än en kvart. Ofta jobbar jag lite vid hand före eller efter ett ridpass om jag känner att det behövs.

Kollar på en del filmer osv för att se lite hur andra gör men mest har jag nog lärt mig av hästen, han är oerhört lyhörd för ens kroppsspråk och det gäller att verkligen göra rätt själv för att han ska förstå vad man menar. Jobbade en del från marken med min medryttarhäst också men det var betydligt enklare då han var väl utbildad och oftast förstod vad jag menade, även när jag uttryckte mig lite klumpigt :p
 
Sv: Longreining

jag har ingen tränare tyvärr , har kollat lite på filmer på youtube och sådära.. funkar suveränt numera.. sätt bara på hästen en longerings sele och ett träns och ett par tömmar och tömkör hästen i början .. för det kan vara enklare. Sedan är det samma principer som gäller vid ridningen, men om man inte kan rida kan det bli lite små krångligt.. stå i mitten, stark i ytter, och ställ med inner och när man känner att hästen går till eftergift lättar man på trycket.. A piece of cake som man brukar säga haha:D
 
Sv: Longreining

Fast, en av skillnaderna mot tömkörning är ju att vid långa tyglar har man bara träns och tyglar, ingen form av gjord/sele eller så. Och man går nära hästen hela tiden, bredvid är väl lämpligast ut säkerhetssynpunkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Longreining

Jag brukar använda träns med antingen långa reptyglar (tillverkat själv av ett mjukt rep) eller en gramantygel och ett dressyrspö. Ingen gjord av något slag.

I vissa situationer måste man kunna gå tätt bakom hästen, har jag upplevt i alla fall. När man byter varv t ex, och när man ska göra bakdelsvändning. Det kanske finns bra sätt att göra det på utan att gå tätt bakom? Tar gärna emot tips, jag tycker det är svårt att inverka på rätt sätt om man är en bit ifrån ... Är inte säker på att jag inverkar rätt när jag går tätt bakom, eller vid sidan heller, men jag gör ungefär som vid ridning och min hyggliga gamla Yazz gör vad hon kan för att förstå och fixar det riktigt bra.:D
 
Sv: Longreining

Jag köpte en dvd om det, men tittade inte ens klart! Vill minnas att de vackert visade vad man kunde göra men inte hur..

Jag kör mitt eget race, blir väl inte alltid bra, men hästarna gillar det och försöker väldigt fint förstå vad förvirrad matte menar!

Jag använder ett par reptyglar jag gjort själv och sätter dom i en helt vanlig grimma alt. repgrimman. Anser mig inte vara duktig nog för bett ännu, o grimma fungerar faktiskt över förväntan.

Ibland värmer jag upp genom att arbeta vid hand enligt samma princip fast då har jag ju bara korta tyglar. Fungerar det med!
sidtlt2.jpg

(hittade bara tölt-bilder)
 
Sv: Longreining

Oh, vad mysigt det ser ut!:bump:

Ska se om jag kan få någon att ta bilder när jag långtyglar Yazz, det lär inte bli så fartfyllt som din bild men något kan jag nog få till.

Det är väldigt kul i alla fall!

Hur gör ni öppna?
 
Sv: Longreining

Detta tycker jag verkar SUPERKUL :D Jag har tömkört en hel del och anser mig vara ganska duktig på detta men det är ju så roligt att hitta nya träningsmetoder. Är det nån som skulle vilja tipsa på film på youtube eller en hemsida eller likande? Jag förstår principen av att bara ha huvudlag och töm, men sen då? :) HUR tänker man, VAD gör man och VARFÖR?
 
Sv: Longreining

Googla på "skillnad tömkörning lång tygel". Jag tror inte jag får länka till de sidorna - tyvärr.

lomuxx. Det är superkul.
 
Sv: Longreining

Jag började med en helgkurs för Piet Bakker :D

Har ny häst nu och ska börja med henne så småningom.
 
Sv: Longreining

ha en förlängd hand ( spö bakom hästen så den driver den framåt) om den inte går i cirkel gå efter så spöt är bakom den hela tiden och du mer bakom, brevid .. hur man nu ska säga. Haft många som krånglat, det jag gör är att när man ser hästen vilja stanna och vända måste man vara beredd på att driva den, och följa efter så drivert kommer snettbakifrån/ bakifrån... Så gör jag och det funkar :)
 
Sv: Longreining

Jag longreinar lite. Men jag tycker arbete vid hand är överlägset! Det använder jag på många hästar. I det arbetet kan man påverka hästen så mycket mär än man kan i tömkörning eller longreining.

I arbetet vid hand kan man ju tom lära om hästars rörelsemönster rätt fort. För hästar som har återkommande problem och går sönder så fort man försöker skritta igång dem kan det vara räddningen om de har ett osunt rörelsemönster. Det är svårt att påverka så mycket i longreingen eller tömkörning. Jag kan det inte och har aldrig sett någon annan få till så stora skillnader heller.
arbetet vid hand är perfekt som gymnasticerande, stärkande och lösgörande arbete för hobbyhästen. När man ska rehaba eller lära in piaff är det något jag ofta tar till innan ridningen. Även på en del problemhästar som har balansproblem och därför blir utåtagerande.
Kan också vara bra för en som människa att få kuta lite när man vill gasa på lite. ;)

För mig har arbetet vid hand med olika hästar gjort att jag fått en ökad förståelde för hästars biomekanik och balans. Vissa saker blir väldigt tydliga då man inte sitter och parerar omedvetet med sits och skänkel. Jag brukar därför ibland låta elever jobba vid hand just för att de ska få en aha-känsla kring ett ridproblem de har. Det kan bli mer tydligt och en känsla de kan ta med sig upp i sadeln.
Jag har börjat tycka att arbetet vid hand är skitkul! När jag var sämre på det förstod jag inte riktigt tjusningen med det.

Jag började med detta under lektion för mina tränare.
Båda är bra på det. Men mannen är suverän. Han longreinar också då han ska lära in skolsprång.
Jag har inga större hopp om att ta mig till skolsprång(även om tränaren tycker jag ska sikta på det och vara noga med att "spara" fläcken man använder för att touchera vid capriole.. så jag kan nyttja den till det). Men levad vill jag klara iaf någon gång.
 
Sv: Longreining

Hej!
Vad skulle du säga är den praktiska skillnaden mellan arbete i hand och arbete på lång tygel (mer än positionen)?
 
Sv: Longreining

Jag ber om ursäkt! Jag är sjuk och febervirrig. Så jag förstår inte riktigt frågan?

Men jag tycker att man i arbete vid hand kan påverka hästen mer mha handen i olika vinklar tex. Du kan ta upp, ned, ut, in mot bogen, mot hals, i luften, fram/bak och därmed påverka hästens formgivning mer. Du kan då också påverka balansen i manken och då lägga hästen eg hur du vill. Balansen är ju a och o. Och man kan då snabbare göra stärkande och lösgörande övningar mer precist.
Man kan också med sin kropp påverka hästens kroppsdelar i sidled mycket, man kan genom att förflytta sig fram/bak i förhållande t hästen bli mer drivande alt bromsande. Och man kan genom sitt kroppspråk visa att man planerar svänga etc.
Dessutom kan man böja hästen friare genom hela dens kropp och slippa få den i en känsla som lite grann påminner om körhäst "mellan skaklarna".

Jag tycker det finns skäl till att man säger: "rid gärna din körhäst, men kör INTE din dressyrhäst". Att arbeta vid hand tycker jag ger mer ridkänsla än i töm. Även om det är snäppet värre i tömkörning.
I början av utbildningen på en häst som kan iaf basics vill jag gärna arbeta i böjning. När man sen fått dem rakriktade och då kan jobba dem på rakt spår liksdidigt tycker jag longreining kan funka snudd på lika bra. Men då är hästen skolad nog att fatta oprimal formgivning. I min värld är det då man satt piaffen. Då den är den första samlade och rakriktade övningen. Alla de samlaNde är ju börjda.
Man kan hjälpa hästen mer med balansen i de övningarna, de samlande, för hand än i longreining. Och då kan man utbilda snabbare, stärka snabbare, stretcha snabbare och mer, få dem att förstå hur skönt det är att hålla balansen snabbare och då få dem att själva balansera sig. Annars får man plussa på månader och år i utbildningen och riskera sämre resultat iaf, upplever jag.

Men för att man ska få den här effekten måste man givetvis lära sig system för att hjälpa hästen balansera sig. Man måste lära sig se och känna då balansen bara är lite, lite på väg off etc. Det är inte helt lätt. Och få tränare lär tyvärr ut det just därför. Det ingår inte i utbildningen i vår tränarutbildning i Sverige tex.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp