Loranga, Masarin och Dartanjang.

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimus

Trådstartare
Har just läst ut den för min 8-årige son. Den är helt enkelt underbar.
Hade glömt bort den, men fick återuppleva dessa tokiga människors påhittiga vardag.

Kommer ni ihåg, alla tigrar som de var så rädda för instängda i ladugården, eller tjyven Gustav som tatuerade sig själv i fängelset och sen tog semester, Dartanjags morfar som är en uggla och bor i ett träd, eller när Loranga och Dartanjang var hundar och bet arga gubben i benet och vägrade att bli dresserade.
:bump: :bump:

Är det någon mer som minns?
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Oh, jag minns! Och jag associerar alltid det hela med lianer och polisonger. Är jag helt ute och cyklar nu eller?
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Nej, du är helt rätt!!! :banana:

Dem hade ett popband en dag och Dartanjang satte på sig polisonger som stod åt alla håll.Sen spelade dem in på kasett, samma låtar ca 30 ggr, och lurade D så han missa efterrätten Lianerna hängde i vardagsrummet har jag för mig.
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Läs om den :bump: . Men det finns ju andra barnböcker som man påminns om när man letar kvällsläsning till barnen.
Jag gillar när man får minnen från ens egen barndom.

Vilken bok är din favorit?
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Jag älskade Loranga och gänget...Tigrarna som blev matade med varmkorv!! Jag har köpt en cd till barnen med historien inläst, de tycker dock inte att den är lika rolig som jag tycker.

När jag var liten så kunde man höra detta på barnradion om jag inte minns helt fel...
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Jag måste ärligt erkänna att jag hade mkt större behållning av den som vuxen än som barn, men jag kan lova att min son kommer nog komma ihåg den iom att vi hade så roligt när jag läste den, (som jag skrattade) men han frågade mig flera gånger om varför de gjorde på ena eller andra sättet.

L,M & D är ju inte direkt förutsägbara :p
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

mimus skrev:
Har just läst ut den för min 8-årige son. Den är helt enkelt underbar.
Hade glömt bort den, men fick återuppleva dessa tokiga människors påhittiga vardag.

Kommer ni ihåg, alla tigrar som de var så rädda för instängda i ladugården, eller tjyven Gustav som tatuerade sig själv i fängelset och sen tog semester, Dartanjags morfar som är en uggla och bor i ett träd, eller när Loranga och Dartanjang var hundar och bet arga gubben i benet och vägrade att bli dresserade.
:bump: :bump:

Är det någon mer som minns?

Och tigrarna med de lösa öronen och en vattenfylld lada med elaka gäddor! :banana:
Jag älskade de böckerna!!!

Fast glöm inte bort Gummitarzan och Gusten Grodslukare när du läst klart om Loranga! :D
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Åh , tack vilket bra tips, vi undrade just vad vi skulle låna nu, ingen av dessa läste jag som barn men nu blir det av!
:banana:
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

mimus skrev:
Åh , tack vilket bra tips, vi undrade just vad vi skulle låna nu, ingen av dessa läste jag som barn men nu blir det av!
:banana:
Och när det inte ska vara tokroligt längre så rekommenderar jag böckerna om Silas (första är Silas och den svarta hästen, av Cecil Bödker???? har jag för mig). Silas-böckerna var spännande och pappa läste dem för oss när vi var i lågstadieåldern.
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Kanske ska försöka läsa den för sonen. Annars så är jag Astrid Lindgren fanatiker och läser gärna alla hennes böcker när jag inte har något annat att läsa, sonen älskar Bröderna lejonhjärta!
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Åhh!!! Underbart! :love: :love: :love: :love:
Vilken nostalgi, jag fullkommligt älskade Loranga, Mazarin och Dartanjang!
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Giraffen pa sophögen, han som at upp garagetaket sa att garaget blev en pool nar det regnade.
Jag alskar de böckerna, jag har inga barn och kommer inte att skaffa (iaf inte an pa laaange) men jag laser dem för min egen skull sa fort jag far en chans! :rofl:
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Jag tycker mer om dem nu i vuxen ålder.
Bäst är när Mazarin och Loranga ligger under köksbordet och äterkanelbullar och Loranga har en tehuva på sig! Det har vi testat, fast vi åt sushi, skitbra!!!
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Cillavan skrev:
Jag tycker mer om dem nu i vuxen ålder.
Bäst är när Mazarin och Loranga ligger under köksbordet och äterkanelbullar och Loranga har en tehuva på sig! Det har vi testat, fast vi åt sushi, skitbra!!!
Tehuvor, för att sabba tråden helt, är något jag undrar över varför de försvann. När jag var liten hade mamma en massa olika tehuvor och var än man fikade så kom de in med en tekanna med en fin huva över. Varför har man inte sådana längre? Mamma har slängt alla sina och jag har inte hittat någonstans där man kan köpa dem.
Ägghuvor fanns ju också, men de är också försvunna.
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Marvin skrev:
Giraffen pa sophögen, han som at upp garagetaket sa att garaget blev en pool nar det regnade.
Jag alskar de böckerna, jag har inga barn och kommer inte att skaffa (iaf inte an pa laaange) men jag laser dem för min egen skull sa fort jag far en chans! :rofl:

DET gillar jag, att du läser för din egen skull.

Kommer du ihåg gäddorna som simmade omkring i bassängen och pep!!!
:rofl:
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Ja, fast den där tehuvan hade han väl på sig nästan jämt?

Och Loranga som ine kunde förlora!!!
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Jag var heller inte så förtjust i L,M,D. Kanske jag kommer att tycka om dem bättre när det nu snart är dags att läsa om dem för mina egna barn. Förutom Astrid Lindgren och Bröderna Grim gillade jag verkligen pojken som kom till ett slott iklädd "en röd mössa som mamma hade stickat". Jag minns inte vad titeln var men den var helt underbar. Pingvinen Pingu var också en favorit för att inte tala om lejonet Lambert som växte upp i en fårflock.
 
Sv: Loranga, Masarin och Dartanjang.

Äsch, köpa en tehuva behöver du väl inte! Det är bara att virka sig en! Jag har helt fantastiska supergamla virk- och stickbeskrivningar från 70- och 80-talen där man tex kan virka fodral till krukor, gräsliga kappor åt sig själv och äggvärmare och tehuvor! Tex så har jag någon som ser ut som en tupp, och äggvärmare som ser ut som kycklingar (som jag har virkat när jag var en kanske tio år eller så). Huvva!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp