Lösa benbitar och försäkring?

S

Sofia72

Hej!

Jag har en fråga angående lösa benbitar och försäkringar. Om hästen är halt av benbiten tar då försäkringen operationen, eller tar den bara hältundersöknngen och röntgen - eller inte ens det?

Finns det bolag som ersätter op. av lösa benbitar eller är det bara att betala och "se glad ut"?

Eller...finns speciella promiser som gör att försäkringen ersätter op?

Mvh / Fia

Sv: Lösa benbitar och försäkring?

Jag hade häst som visade hälta pga lös benbit. Bolaget betalde undersökning, röntgen och operation.
Däremot hade de inte betalat om hästen vid röntgen visat sig ha lös benbit men INTE haft ont av det.

Beror på försäkringsbolag, försäkringsform och försäkringstid.

Lösa benbitar uppkommer innan 6 månaders ålder. Om det inte sker genom skada vill säga. Detta gör att i de fall hästen inte varit försäkrad i samma bolag sedan födseln är det relativt lätt för ett försäkringsbolag att friskriva sig från alla kostnader i samband med utredning och eventuell behandling.

Det bästa du kan göra är att höra med DITT bolag hur de ser på den uppkomna hältan. Risken är rätt stor att de inte kommer att ta några kostander i samband med lösa benbitar.

Kolla med ditt försäkringsbolag! Det är så olika från bolag till bolag vad som gäller...

Jag köpte en häst med lös benbit men kollade noga upp vad som gällde om han skulle få problem av denna i framtiden... Han hade stått skriven i samma bolag i hela sitt liv och dessa täcker ev. operation om det skulle behövas i framtiden. Jag ringde även ett annat bolag som jag tänkt ha honom i istället från början men dessa ersatter ej en ev. operation då hästen har en reservation på det redan. Därför fick han stå kvar i sitt gamla bolag!

Jag röntgade min unghäst (då 3 år) förra våren. Han var inte halt men jag hade en misstanke om att något inte var som det skulle då han var lite stel, seg vid arbete och rörde sig inte riktigt så mkt som man väntar sig av en treåring. Röntgen visade en benbit i vänster has, dock gav böjprov ingen hälta på det benet. Däremot reagerade han på höger fram vid böjprov, men var inte initialt halt. Så vet tyckte inte att det var anledning nog att rek. operation, utan tyckte att jag skulle hålla igång honom lungt och hålla koll på ev hälta fram. Någon månad senare visade han lätt hälta på höger fram, vet bedömde att det sannolikt var en avlastningshälta pga benbiten i v bak, och förs.bolaget täckte operation+behandling av kotan fram. Smidigt och utan strul, hade ju dock varit skönt att fått det gjort med en gång, men då hade ju risken varit att förs.bolaget hade nekat operation.

Hästen ska oftast ha varit försäkrad hos bolaget sedan födsel samt ha ont av det för att de ska betala.

Opererade min tysklandsimport i vintras (båda haserna bak) och hon har självklart inte varit försäkrad i Sverige sen födsel, så det blev rätt dyrt. Har såklart reservation på bakbenen och allt som hör till det nu...

/C

dels ska kusen vara försäkrad sen föl helst och ska ha problem med benbiten.
importerade hästar täcker dom oftast inte benbitar på.
vet dock int ehur de e med imp. föl?

Kan tillägga att min häst varit försäkrad mot dolda fel i a*ria sedan födseln.

:D
Hannely skrev:
Kan tillägga att min häst varit försäkrad mot dolda fel i a*ria sedan födseln.

Min häst också! Känns skönt nu! :D

Mvh / Fia

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 108
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 660
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 345
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 387
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka