Löss - Förskola

YaHilweh

Trådstartare
Idag kom det upp en lapp på förskolan att det går löss. Vad kan vi göra för att undvika det så gott det går? (Om det ens går?)

Jag har läst mig till att löss inte tycker om hårprodukter, vi använder alltid spraybalsam när vi borstar dotterns hår på morgonen, samt att vi alltid har hennes hår uppsatt.

Finns det mer vi kan göra?
Hon är 2.5år
 
Håret uppsatt och kamma kamma kamma för att upptäcka ev löss i tid. Min erfarenhet är att förebyggande medel inte fungerar.
/förskollärare

Min erfarenhet är att Prevent spray funkar. Finns på apoteket. Vår dotter fick inte löss en enda gång under peioder då vi sprayade trots att det gick löss i månader i sträck på förskolan! Det skickades mail av arga föräldrar till alla andra föräldrar om kamning och det var rätt upprörd stämning så det var rätt många barn som hade löss i flera omgångar! Vi flätade håret (så att inget hår skulle flyga runt) och så sprayade vi flätorna ordentligt. Det funkade för oss! Enligt tillverkaren så gör Prevent att lössen inte ser håret.

Hon fick löss en gång under ett jullov (mot slutet av lovet när hon varit hemma 2,5 vecka) och då hade vi inte sprayat för vi tänkte att det behövs nog inte när hon inte går på förskolan. Och hon hade inte många löss (alla var dessutom väldigt små) så hon hade definitivt inte fått dem på förskolan.
 
Ecokids har schampo, balsam och spraybalsam med eteriska oljor som lössen inte gillar.
I lusperioder kammar jag varje dag, men jag har tre korthåriga barn och jag har full förståelse för att man inte kan göra det med långhåriga barn.
 
Ecokids har schampo, balsam och spraybalsam med eteriska oljor som lössen inte gillar.
I lusperioder kammar jag varje dag, men jag har tre korthåriga barn och jag har full förståelse för att man inte kan göra det med långhåriga barn.

Jag är egentligen mest rädd för att lillasyster på 2.5 månad ska drabbas, då man inte kan behandla henne. Hennes kalufs skojar man inte bort hur som :p

Jag köpte mig en luskam idag och storasyster är välkammad! Tänkte köra morgon och när vi kommer hem från fsk så länge lappen är uppe.
IMG_20180424_190129.jpg
 
Idag kom det upp en lapp på förskolan att det går löss. Vad kan vi göra för att undvika det så gott det går? (Om det ens går?)

Jag har läst mig till att löss inte tycker om hårprodukter, vi använder alltid spraybalsam när vi borstar dotterns hår på morgonen, samt att vi alltid har hennes hår uppsatt.

Finns det mer vi kan göra?
Hon är 2.5år

Mina döttrar har långt och tjockt hår och jag använde mig av en elektrisk luskam, Robi Comb PRO) som var jättebra. De fick också alltid ha flätor och spray med Prevent och de klarade sig oftast men ibland var det kört och då var Robi oumbärlig.
 
Mina döttrar har långt och tjockt hår och jag använde mig av en elektrisk luskam, Robi Comb PRO) som var jättebra. De fick också alltid ha flätor och spray med Prevent och de klarade sig oftast men ibland var det kört och då var Robi oumbärlig.

Ska titta på den, tack :)
 
Mina döttrar har långt och tjockt hår och jag använde mig av en elektrisk luskam, Robi Comb PRO) som var jättebra. De fick också alltid ha flätor och spray med Prevent och de klarade sig oftast men ibland var det kört och då var Robi oumbärlig.

Vad gör en elektrisk kam? Ger den lössen en stöt så de dör? Har aldrig haft löss själv och än så länge inte dottern heller :nailbiting:
 
Vad gör en elektrisk kam? Ger den lössen en stöt så de dör? Har aldrig haft löss själv och än så länge inte dottern heller :nailbiting:
Jag kollade precis på en. Och ja, den ger stötar. Så det behövs inga kemikalier och tar även resistenta löss. Verkar ju toppen!
 
Nej vad coolt! Blir det löss här (det lär väl hända nån gång iaf) så blir det en sån!
Köp en i förebyggande syfte :angel: av någon anledning så brukar man upptäcka de små liven sent på kvällen, gärna en fredag osv.

Som akut åtgärd när man inte har något annat tillhands så fungerar matolja, babyolja, det gör att lössen dör men tar inte bort äggen. Men det kan vara skönt att få bort de levande lössen som en första åtgärd. ;) Balsam fungera också och är lättare att skölja ur håret, men olja var effektivare. :D
 
Idag kom det upp en lapp på förskolan att det går löss. Vad kan vi göra för att undvika det så gott det går? (Om det ens går?)

Jag har läst mig till att löss inte tycker om hårprodukter, vi använder alltid spraybalsam när vi borstar dotterns hår på morgonen, samt att vi alltid har hennes hår uppsatt.

Finns det mer vi kan göra?
Hon är 2.5år
Vet inte om det är åldern eller staden, men sedan vår stad har haft luskamningsdagar två gånger per år tycker jag att problemet minskat. Dvs alla föräldrar i hela staden ska kamma samma dag.
 
Jag kollade precis på en. Och ja, den ger stötar. Så det behövs inga kemikalier och tar även resistenta löss. Verkar ju toppen!
De medel som används i första hand numer kväver lössen istället för att döda dem kemiskt så resistens borde inte vara något problem längre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 200
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp