Bukefalos 28 år!

Lossnar hoven eller???

Ossiankarlsson

Trådstartare
När jag kom hem efter en vecka i utlandet så upptäckte jag hur det vätskade från utsida på höger karled fram, på utsidan och bak mot ballarna. Ingen feber, hälta, värme, ömmar ingenting. Själva hoven ser ut att lossna från benet och hovranden var röd och sårig. Veterinär tillkallades och kom dagen därpå , läget hade då förvärrats, fortsatt ingen hälta /feber/värme. Lägligt nog hade hovis tid i stallet nästan samtidigt, och det vet först trodde var en hovböld som spritt sig kunde snabbt avisas. Fick utskrivet antibiotika salva och skulle behandla en vecka. Själva såren har i principr läkt upp helt, men hovavlossningen(?) har spritt sig ytterligare. Varken hovslagare, veterinär, stallägarinan, eller den minst inbitna stalltanten vet var det är.. Tankar?
image_zpsarftgznw.jpg
image_zpsu342oumv.jpg
 
Jag har svårt att tro att hovkapseln är på väg att lossna, då hade hästen haft väldigt ont. Händer vid mycket svår fång, förgiftning och olyckor men då är som sagt hästen väldigt sjuk.

Har aldrig sett det där men det skulle kunna vara någon form av inflammatorisk process där det blivit stort tryck i hoven, och så har det spruckit upp där det är minst motstånd dvs kronranden. Det ser ut som kronranden och området nedanför buktar ut. Dock skumt att den inte varit halt alls. Har hästen ovanligt hög smärttröskel?

Tycker du ska skicka bilderna och beskrivning till SLU!
 
Jag har svårt att tro att hovkapseln är på väg att lossna, då hade hästen haft väldigt ont. Händer vid mycket svår fång, förgiftning och olyckor men då är som sagt hästen väldigt sjuk.

Har aldrig sett det där men det skulle kunna vara någon form av inflammatorisk process där det blivit stort tryck i hoven, och så har det spruckit upp där det är minst motstånd dvs kronranden. Det ser ut som kronranden och området nedanför buktar ut. Dock skumt att den inte varit halt alls. Har hästen ovanligt hög smärttröskel?

Tycker du ska skicka bilderna och beskrivning till SLU!
Tycker att det är väldigt skumt, inte ovanligt hög smärttröskel, tvärtom, hon säger mer än gärna till när det är något ... Får kanske skicka i iväg ett mail till SLU då
 
Jag vill minnas att det fanns något fall av förgiftning på bete på någon häst för många år sedan där ena hoven började växa okontrollerat. Någon som kommer ihåg?

Men om det är det eller något annat har jag ingen aning om. Vet inte ens om det började så eller annorlunda
 
Jag vill minnas att det fanns något fall av förgiftning på bete på någon häst för många år sedan där ena hoven började växa okontrollerat. Någon som kommer ihåg?

Men om det är det eller något annat har jag ingen aning om. Vet inte ens om det började så eller annorlunda
 
Oh fy, minns den där tråden om hästen som tappade alla fyra hovar och ägaren vägrade avliva. Den var i konstant smärta.
Känns osannolikt om hästen inte har ont. Tyvärr tror jag inte att bilderna i den tråden fungerar längre annars hade man kunnat jämföra.
 
Jag vill minnas att det fanns något fall av förgiftning på bete på någon häst för många år sedan där ena hoven började växa okontrollerat. Någon som kommer ihåg?

Men om det är det eller något annat har jag ingen aning om. Vet inte ens om det började så eller annorlunda
Var inte det hästen som hade något de kallade hovkräfta? Det liksom växte en massa men det var flikigt och dant. Inte alls likt detta vad jag minns.
 
Jag tänker mig att det kan bli om hästen går i fuktiga hagar. Ena hästen här fick några former av svampbölder på ballarna som liknande det där. Gick då i en fuktig hage, men om det är samma med TS häst vågar jag inte säga. Hoppas det löser sig oavsett vad det är.
 
Vad säger din behandlande veterinär om förloppet att det blivit värre trots antibiotikakur?

Jag tycker det känns illa utifrån förlopp och att ingen behandling hjälpt och vet/hovis inte vet vad det är/har blivit sämre. Jag hade velat få remiss/åkt in med hästen faktiskt trots avsaknad av feber/hälta.
Din hemmavet har inte föreslagit biopsi/prov på det som sipprar ut, när antibiotikan inte tagit ?
 
Vi hade i vintras en häst som fick liknande, dock på alla 4 hovarna. Tyvärr åkte hästen hem till ägaren ganska snart efter så jag vet inte om dom fick ngn diagnos på det. Nu vet jag dock att hästen är såld så den verkar ha överlevt :-) Vår teori var ngn form av svamp.
Har bilder men vet inte hur jag lägger in dom här....?
 
Var inte det hästen som hade något de kallade hovkräfta? Det liksom växte en massa men det var flikigt och dant. Inte alls likt detta vad jag minns.

Nä, jag tro inte det iallafall. Jag har för mig att det var något hästen ätit i hagen som fick hoven att växa onormal fort. Men jag kan inte riktigt minnas och kan ha blandat ihop det hela.
 
Såg något liknande på en bekants häst, hon hade skrivit och lagt upp bilder på facebook och undrat samma som du. Kommer inte ihåg om hon fick reda på vad det var, tror veterinären misstänkte svamp pga all fukt, har regnat väldigt mycket här hela sommaren. Hennes häst mår bra nu åtminstone.
 
Känns ju som svamp men det är ju verkligen bara att gissa.
Vet inte vad för veterinär du konsulterat, men kanske läge för ett andra utlåtande?
SLU kanske är intresserade och tycker du ska köra till Ultuna i och för sig.
Annars hade jag nog konsulterat närmaste större klinik där finns ju flera veterinärer som säkert blir intresserade och i bästa fall har någon sett det förut, eller ha kontakter som sett.
 
Vad säger din behandlande veterinär om förloppet att det blivit värre trots antibiotikakur?

Jag tycker det känns illa utifrån förlopp och att ingen behandling hjälpt och vet/hovis inte vet vad det är/har blivit sämre. Jag hade velat få remiss/åkt in med hästen faktiskt trots avsaknad av feber/hälta.
Din hemmavet har inte föreslagit biopsi/prov på det som sipprar ut, när antibiotikan inte tagit ?
Antibiotikan hjälpe så såren/t läkte bra , kanske uttryckte mig otydligt.. Men kronranden fläkte ut ytterligare under läkeprocessen , men efter en vecka så avstannade det i samband med att såren läkte. Vet ville avvakta med biopsi ett par dagar för att följa händelseförloppet , och när det slutade vätska efter ca två dagar med salvan så tyckte han att det var onödigt. Själva såren/t var väldigt lik mugg i sej , och vi fick order att behandla själva såret som det. (Dvs antiseptisk tvål och lösa upp alla rugor, sen torka o på med salva) som sagt, själva såret har läkt och kronranden har inte blivit sämre sen avslutad kur
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 919
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 336
Senast: Bufera
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 569
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp