Love Nepal /Love and hope

Har fortsatt följa Anneli Wester som väl är den som nystat mest i denna härva. Och ja, nu kan det väl anses bekräftat att flera saker är högst diskutabla gällande organisationen.

Under dessa månader har MÅNGA ställt en del frågor eller varit kritiska på deras FB, få frågor besvaras och om de besvarats är det väldigt svävande svar, aldrig konkreta, tydliga sådana. Ofta har frågor eller kritik raderats (däremot står många oerhört främlingsfientliga kommentarer kvar under Jonatan Alfvéns egen sida där han t ex kritiserar domstolsväsende och politiker).

Jag tror att familjen Alfvén i grunden VILL göra gott, men att de (möjligen delvis kopplat till sin frireligiösa bakgrund?) tycker att ändamålen helgar medlen. Att använda oerhört starka känslobeskrivningar ( t ex beskrIva sin egna starka Kärlek till ett prostituerat barn man träffat i tjugo minuter; om han nu ens har det), att be barn som ska "vittna" om att bre på lite extra och göra sin historia mer gripande, att kalla det för "våra barnhem" när det egentligen handlar om ekonomiska bidrag till andras barnhem, ja, det är gissningsvis helt okej för dem. Lite som personer man känner som är bra på att brodera ut en berättelse ur sitt liv, för att det blir mer intressant för lyssnaren då.

Problemet är att de (nog?) inte inser riktigt vad de skapat, att de liksom fortsatt med sitt arbete på samma sätt som när de varit volontärer/missionärer. Jag tror att de är "vana" att inte behöva redogöra för sina åtaganden i sitt kyrkliga sammanhang. De förstår helt enkelt inte hur någon ens skulle tänka tanken att ifrågasätta detta. De är ju goda kristna.

Och agerar som om de är ensamma ägare i ett AB som kan göra som de vill med vinsten. Inom sin krets tror jag att de aldrig blivit granskade eller ifrågasatta, vi har ju en pastor som uppenbarligen kan hela HIV-smittade! Vem inom deras kyrka ifrågasätter dem?

Jag är rädd att dettta för dem och aktiva inom deras kyrka bara ses som att djävulen ligger bakom detta, att det är en prövning.

Själv tror jag det är omöjligt för dem att verkligen agera som religiöst obundna, de VET ju inget annat än att deras tro är det rätta valet. Hur ska de då kunna INTE försöka "hjälpa" fattiga, utnyttjade och dåligt mående människor till frälsning, något de själva anser vara det bästa och enda valet för ett gott liv.
 
1,6%! :eek:
Varje gång jag tänker att jag tror tillräckligt illa om folk blir jag överraskad igen...
Varifrån kommer den siffran? Skadar inte att vara källkritisk.
Det där att de åkt buissnessclass, det var ju en privat sponsor som betalat det eftersom Mikael Alfven har en gammal nackskada.
 
Det där att de åkt buissnessclass, det var ju en privat sponsor som betalat det eftersom Mikael Alfven har en gammal nackskada.
Fast det är direkt olämpligt att flyga business class och sedan hävda att någon skänkt pengar som ska gå specifikt till det. Det måste ju redovisas på ett rimligt sätt.

Jag uppgraderar mig ibland när jag reser i tjänsten men då syns det tydligt i redovisningen att organisationen betalar standardpris för den billigaste biljetten och att allt över det bekostas av mig. Jag kan ju inte låta organisationen betala dyraste biljetten och sedan hävda att någon sponsor minsann skänkt till organisationen med det ändamålet.

Hur de rättfärdigar sina suiter på hotellen har jag inte sett än. Vet du?
 
Fast det är direkt olämpligt att flyga business class och sedan hävda att någon skänkt pengar som ska gå specifikt till det. Det måste ju redovisas på ett rimligt sätt.


Hur de rättfärdigar sina suiter på hotellen har jag inte sett än. Vet du?
Buissnessclassresorna kanske har betalats separat? Samma med suiterna. Det vet vi ju inget om. Inte jag iallafall.
 
Om det betalats separat, tror du inte att det kommit fram vid det här laget då?
En stor presskonferens ägde rum igår (?) i Nepal och Love and Hope /Love Nepal är polisnmälda. Gå gärna in på Anneli Westers fb-sida och läs hennes uppdatering i ämnet, det är väldigt intressant och stort....
 
Om man nu väljer att tro på AW så är det ju förskräckligt. Och det gör jag tills jag är överbevisad.
 
Om man nu väljer att tro på AW så är det ju förskräckligt. Och det gör jag tills jag är överbevisad.
Grejen är ju att Love Nepal/Love and hope hade kunnat bevisa sig ur den här härvan om det varit felaktigt. De har ju t.ex inte någonstans lyckats redovisa var alla de insamlade miljonerna tagit vägen. De har inte ens svarat på den frågan, trots att den ställts ett stort antal gånger. Och många av deras ursprungliga utsagor om hur deras jobb har utförts, har de ändrat under tidens gång, allteftersom AW har presenterat sina påståenden om oegentligheter.
Så, den här röken verkar ju absolut komma från någon eld...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp