Love Nepal /Love and hope

Någonting som stör enormt mycket är ryktet att Love Nepal tvingar dessa barn att stå på scen och berätta om sina övergrepp för människor och sen berätta hur deras liv blivit så himla mycket bättre efter att de fick hjälp av organisationen. För mig känns det som att ett övergrepp är utbytt mot ett annat.
Håller med! :bow:
Det är verkligen inte ok. Någonstans! :mad:
Det är att utnyttja människor i en beroendeställning. :crazy:
Inte lika illa som sexuella övergrepp men ändå tillräckligt för att det ska kallas övergrepp och det är ALDRIG ok någonsin.
 
Gå gärna in på Anneli Westers fb-sida och läs det långa inlägget där hon förklarar mycket tydligt och klart. Anneli är en person som jag har den yttersta respekt för, hon är själv jurist och befinner sig just nu i Nepal, dit hon rest för egna pengar, för att hjälpa. Hon hjälper själv, utan inblandning av organisationer.

Att Love Nepal/Love and Hope skulle vara religiöst obundet, rimmar illa med detta plock ur Annelis text, som alltså finns på fb just nu!

Det religiösa inslaget är, givetvis, endast en del av problemet man kan se med organisationen.

(Anneli skriver "dela gärna" på sin fb-sida, det är därför jag tagit mig friheten att lägga in en del av hennes text här, samt hänvisa till hennes fb-sida.)


8. Under årens lopp har det främst varit kristna forum som rapporterat om Love Nepal med tidningen Dagen, och Världen idag som de mest förekommande. Missionär verksamhet har följt som en röd tråd genom dessa rapporteringar.

9. Redan i september 2012 skrev Världen Idag i samband med en artikel om räddningsarbetet ”En annan sak som också skett i kölvattnet av räddningsaktionen är att ett stort antal människor kommit till tro på Jesus. Tusentals har berörts av evangeliet och sju husförsamlingar har startats i området och växer hela tiden. 75 personer döptes nyligen och på en annan plats har de döpt cirka 200 nyfrälsta under detta år. Inom kort ska man ha dop för ytterligare 100 personer som kommit till tro.”

10. I december 2014 skriver Världen idag: ”Man hjälper också till med att driva en bibelskola i Kathmandu, och väckelsen är stark i Nepal. Flera bedömare menar att Nepal kanske är det land där den kristna kyrkan växer allra snabbast, under svår förföljelse, och eleverna på bibelskolan är ivriga evangelister. – Att få se dessa unga människor som inte vill annat än att tjäna Gud och få deras familj, släkt och vänner att följa Jesus är helt fantastiskt. Man ber i stort sett konstant, man fastar om någon har det jobbigt och man är helt övertygade om att Jesus är svaret på landets problem, säger Jonatan Alfven.”
 
Knapplån .
Jag kan tycka att det är relevant att när man väljer att skänka pengar till en organisation vet om de är kopplade till en viss religion eller ideologi .

Utöver det, så ang rykten och rön osv ang själva organisationens hjälparbete i Nepal så tycker jag inte det känns skumt alls ? Vad jag kan utröna har LN sagt upp samarbetet med en organisation de samarbetat med som till största del varit den som utfört tjänster/haft resurser på plats. De har vad jag kan utröna sagt upp det samarbetet just FÖR att de inte anser att saker gått rätt till, pengar inte placerats där de var avsedda, och barn inte behandlats som de bör göra ?
Jag ser inget märkligt /skumt alls med att de utifrån detta sagt upp samarbetet ?
Kanske missförstått vad några skriver om att nåt känns skumt osv ? :confused:
 
Jag har funderat en längre tid på varför människor i min närhet som annars är väldigt anti den typ av verksamhet som sker inom t.ex. Livets ord har uppmärksammat projektet, skänkt pengar och talat vitt och brett om detta. Jag ska poängtera att jag inte är så insatt i det hela, men eftersom jag har vänner inom Livets ord som berättat om verksamheten i Nepal så har jag fått uppfattningen att det är en självklarhet att verksamheten är religiöst kopplad och jag trodde i min enfald att det var något som "alla" visste.

Att hjälpa flickorna i Nepal är självklart en viktig sak, det jag var förvånad över var alltså att personer som verkligen avskyr sektliknande förbund plötsligt skänkte pengar till personer som räddar barn i guds namn...

Sen vet jag såklart inte om mina vänner i livets ord vet sanningen om verksamheten heller, eller bara trodde att verksamheten i Nepal var kopplad till religion, så någon källkritisk granskning har jag inte gjort på basis av deras uttalanden.
 
Operation Nepal är en liten organisation jag vet väldigt lite om men som verkar göra bra saker.
De har inte fokus på bordellerna men på barn. Det är alltid svårt, därför skänker jag oftast till stora etablerade organisationer, UNHCR och Läkare Utan Gränser framförallt. Barn far ju tyvärr illa på ett otal ställen i världen, av olika orsaker.
 
Från Annelie Westers fb idag.

LOVE NEPAL och den alternativa sanningen.

Love Nepal får inte verka i Nepal idag och arresteras om de verkar i Nepal.

Jag har idag pratat med Dilli Ram Giri, högste chefen på Central Child Welfare Board, och han berättar att de har haft problem med Love Nepals representanter i Nepal som bland annat aktivt försökt få flickor att lämna den lokala organisationen där barnen som Love Nepal sagts sig ha i egen regi bor. Det var så illa att de var tvungna att arrestera en av medlemmarna de alla här kallar Jon (Jonathans bror).

Han berättar vidare att de gjort omfattande utredningar efter Love Nepals anklagelser och funnit att anklagelserna saknat grund.

Love Nepal har bytt namn till Love and Hope.

På frågan vad som händer om Love Nepal /Love and Hope kommer hit till Nepal och verkar igen svarar Dilli Ram att de kommer att arresteras då de står misstänkta för flertalet brott, bland annat bedrägeri. Vidare säger han att Nepal överväger/står redo att arbeta med Interpol i frågan.

Love Nepal /Love and Hope får inte verka i Nepal idag.

Jag har samtalet med Dilli Ram inspelat.

Dela gärna!
 
Från Annelie Westers fb idag.

LOVE NEPAL och den alternativa sanningen.

Love Nepal får inte verka i Nepal idag och arresteras om de verkar i Nepal.

Jag har idag pratat med Dilli Ram Giri, högste chefen på Central Child Welfare Board, och han berättar att de har haft problem med Love Nepals representanter i Nepal som bland annat aktivt försökt få flickor att lämna den lokala organisationen där barnen som Love Nepal sagts sig ha i egen regi bor. Det var så illa att de var tvungna att arrestera en av medlemmarna de alla här kallar Jon (Jonathans bror).

Han berättar vidare att de gjort omfattande utredningar efter Love Nepals anklagelser och funnit att anklagelserna saknat grund.

Love Nepal har bytt namn till Love and Hope.

På frågan vad som händer om Love Nepal /Love and Hope kommer hit till Nepal och verkar igen svarar Dilli Ram att de kommer att arresteras då de står misstänkta för flertalet brott, bland annat bedrägeri. Vidare säger han att Nepal överväger/står redo att arbeta med Interpol i frågan.

Love Nepal /Love and Hope får inte verka i Nepal idag.

Jag har samtalet med Dilli Ram inspelat.

Dela gärna!
Jag glömde tagga @Björk .....
 
Nu har fullt facebook-krig utbrutit mellan Anneli Wester och Jonathan Alvén/love and Hope.

Det finns nog ingen vinnare i den här soppan.
 
Det är inte vackert p[ något sätt oavsett vad de är, just nu är båda sidor bara tragiska och någonstans är det en massa barn som far illa, eller kommer fara illa av hur dessa vuxna människor betett sig OCH beter sig.
Ja, visst är det!
Men i Annelis fall är jag ganska övertygad om att inga barn far illa pga hennes agerade. Hon har inte startat några "hem" åt utsatta barn utan finansierar ett antal barns skolgång bl.a. och hjälper människor på ett helt annat sätt, mer hands-on så att säga. Anneli är ingen organisation utan en enskild person som uträttat/uträttar enormt mycket, men hennes "verksamhet" går inte att jämföra med LoveNepal.

Men visst är det störande och skrämmande att läsa kommentars-stormarna! Och jag hoppas verkligen att oredan reds ut och vi får klarhet kring LoveNepal.
 
Jag har följt de senaste dagarnas utspel på facebook. Jag lägger ingen värdering som sådan i huruvida LoH eller Anneli Wester är mer seriösa än någon annan, men när hon sluggar ur sig påståenden om att en av huvudaktörerna inom LoH besöker flickorna på deras rum och i deras sängar på Facebook, då har det gått för långt. Har hon så pass mycket bevismaterial så tycker jag att det skall läggas fram för myndigheterna, inte användas som moraliskt slagträ i sociala medier. Hon om någon borde väl veta hur man går till väga i ett sånt här läge.
 
Jag har följt de senaste dagarnas utspel på facebook. Jag lägger ingen värdering som sådan i huruvida LoH eller Anneli Wester är mer seriösa än någon annan, men när hon sluggar ur sig påståenden om att en av huvudaktörerna inom LoH besöker flickorna på deras rum och i deras sängar på Facebook, då har det gått för långt. Har hon så pass mycket bevismaterial så tycker jag att det skall läggas fram för myndigheterna, inte användas som moraliskt slagträ i sociala medier. Hon om någon borde väl veta hur man går till väga i ett sånt här läge.

Hon kanske har lagt fram bevis, det vet ju inte vi? Med tanke på hennes bakgrund som jurist ser jag det snarast som troligt att hon har torrt på fötterna i det hon säger.
 
Hon kanske har lagt fram bevis, det vet ju inte vi? Med tanke på hennes bakgrund som jurist ser jag det snarast som troligt att hon har torrt på fötterna i det hon säger.
Det kan hon mycket väl ha gjort, men varför slänga ur sig en sån anklagelse öppet på Facebook ändå? Det var många som reagerade, och tror till och med att inlägget är polisanmält.
 
Det kan hon mycket väl ha gjort, men varför slänga ur sig en sån anklagelse öppet på Facebook ändå? Det var många som reagerade, och tror till och med att inlägget är polisanmält.

Jag vet att många reagerade. Jag har läst allt. Samtidigt reagerar folk på ett sätt för att det är just Jonathan som är anklagad, och i Sverige får man inte tycka illa om någon som "gör så gott". Hade hon skrivit att random nepalesisk snubbe gjort det samma hade alla tyckt att hon gjorde ett jättebra jobb som varnade. Märk väl att hon inte skrivit om våldtäkt mm som en del får det till, utan om gränsöverskridning.
 
Jag vet att många reagerade. Jag har läst allt. Samtidigt reagerar folk på ett sätt för att det är just Jonathan som är anklagad, och i Sverige får man inte tycka illa om någon som "gör så gott". Hade hon skrivit att random nepalesisk snubbe gjort det samma hade alla tyckt att hon gjorde ett jättebra jobb som varnade. Märk väl att hon inte skrivit om våldtäkt mm som en del får det till, utan om gränsöverskridning.
Som jag skrev, jag tror nog inte det finns någon genomgod eller genomond i denna soppan, världen är inte svartvit. Men jag reagerade på hennes sätt att lägga fram påståendet på, (och vissa andra grejor) det är sensationslystet att skriva "fråga Jonathan vad han gör i flickornas sängar", för att först när folk ifrågasätter ge en mer utförlig förklaring i ett senare inlägg. Det är klart som sjutton att det väcker uppmärksamhet.

Jag tycker det är _bra_ att organisationerna granskas, men jag tycker att även granskningen ska skötas på ett bra sätt. På medier som Facebook blir gemene man både åklagare, försvarsadvokat och domare, och det är inte rätt i mina ögon.
 
Som jag skrev, jag tror nog inte det finns någon genomgod eller genomond i denna soppan, världen är inte svartvit. Men jag reagerade på hennes sätt att lägga fram påståendet på, (och vissa andra grejor) det är sensationslystet att skriva "fråga Jonathan vad han gör i flickornas sängar", för att först när folk ifrågasätter ge en mer utförlig förklaring i ett senare inlägg. Det är klart som sjutton att det väcker uppmärksamhet.

Jag tycker det är _bra_ att organisationerna granskas, men jag tycker att även granskningen ska skötas på ett bra sätt. På medier som Facebook blir gemene man både åklagare, försvarsadvokat och domare, och det är inte rätt i mina ögon.

Ja men det håller jag med om. Det är sensationslystet, eller åtminstone formulerat för att skapa uppmärksamhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp