LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

(EK)
- Lokalt i hästtäta regioner kan ridning utgöra väldiga problem i markerna. Det går inte att varje hästägare själv gör sin stig i skogen. Granrötter är känsliga och enorma värden kan gå till spillo om de skadas. Men hur ska markägaren kunna bevisa vem den ansvariga är?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=802511
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag tycker att när de ändå håller på med denna fråga att de även ska ta och informera alla okunniga markägare om att man inte kan inskränka allemansrätten med egenhändigt uppsatta förbudsskyltar lite där man tycker det passar. Allemansrätten gäller än så länge häst o ryttare och så länge man fullgör sina skyldigheter i denna rätt har man också rättigheter - det är INTE upp till var och en att förbjuda lite som det passar vederbörande.

Hälsningar från en som är trött på att bli utskälld, gapad på, höra okvädningsord, bli jagad av bonde i traktor, hotad med viftande yxa, fått lösa hundar skickade på sig etc etc:mad:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Kära nån, jag brukar inte ha för vana att tränga mig igenom obanad skog. Jag följer ibland traktorspår och det ska gudarna veta att som det ser ut efter att de farit runt och gallrat att några känsliga granrötter bryr inte de sig om!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Naturligtvis ska hästägare vara rädd om andras mark och visa hänsyn. Men det innebär också att kommunen eller samhället måste se till att alla som inte är hockeyintresserade och fotbollsintresserade fårnågonstanns att vara.

Mopedåkare, crossåkare, 4 hjulingar hästägare mm drar sig till vägar eller på marker där de inte får vara. Det är dax att ändra lite regler kanske!:cool:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

hm...Gäller inte allemansrätten alla varelser?
Jag tycker det skulle vara helt bedrövligt att ta bort allemansrätten för "hästen". När jag är ute på promenad eller, rider eller vad som så brukar vi alltid improvisera en liten slinga i skogen. Dessutom är favorit rundan en lite större stig i skogen som egentligen är en turistrunda för människor, men sålänge det är torrt och bra väder så blir det inte upptrampat eller något fult...Men att bli utskälld för att bryta mot lagen om jag rider på den skulle vara jättetråkit jhu :(. Jag har sett att andra ridit där och hästar som skitit av sig och ingen tagit bort, detta gör mig lite orolig då såklart folk börjar gnälla. Kan man inte då ha lite hästvett att faktiskt ta bort efter sig!? Annars drabbas vi ju alla i området. Och om det är lerigt och söndertrampat kanske man bör vara lite försiktig på den platsen i o m växtlighet mm. Jag tycker det är synd att man som "oskyldig" ska behöva drabbas. Jag har full förståelse för dem som bor i området och jämt har skithögar utanför uppfarten...Men för guds skull, var ska man rida i skogen om det man inte får vara där?!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Allemansrätten handlar om att ge och ta, samt en stor portion skyldigheter också hos den som vill nyttja dito.

Ibland finns de dom som tar mer än vad man ger, och vet inte vad skyldigheter är för något. Det är då konflikter uppstår, och precis som med allt annat. så är det tyvärr rötäggen som är orsaken och tar mycket plats vilket de skötsamma även får pröjsa för.

Jag har full förståelse för att vissa markägare ruttnar, ibland är hör och ser inte människor ett dyft och som pricken över I:et är tyvärr många icke läskunniga också. Det är inte alls konstigt om det uppstår konflikter.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag håller med dig. I skogen häromkring där jag bor är det helt omöjligt att rida efter skogsmaskinernas framfart. Alla vägar är sönderkörda och som det ser ut i skogen:devil:. Här kan man alltså inte rida ändå, så för mig gör det ingen skillnad, men tråkigt är det. Skulle detta förslag går igenom kan man ju hoppas på lite fler ridvägar, men det lär väl bli svårt i glesbygd. Skulle vara lag på att skogsbolagen återställer gamla fina vägar i skogen efter skövling tycker jag.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag håller med dig!
Och många gånger lönar det sig att prata med markägaren sälv innan man får för sig att rida över dennes mark! Det uppskattas!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag måste hålla med om att Allemansrätten skall gälla alla.....
Jag undrar också hur det kommer sig att man kan förstöra skog o mark när man avverkar-det är helt horribelt:vad är några hovspår mot det????

Jag tycker också att man skall respektera markägarnas åsikter. Jag kan ju ärligt säga att jag vet inte var jag kan rida utan att fråga först.Hur ser man om marken ligger i träda eller så. Förslagsvis kan man ju ha någon man kontaktar så man kan ta reda på vems mark man tänker rida på(inte alltid lätt att ta få reda på). De flesta av oss är skötsamma och vill kommunicera- så hur kommer man åt rötäggen som förstör för samtliga?
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Kära nån, jag brukar inte ha för vana att tränga mig igenom obanad skog. Jag följer ibland traktorspår och det ska gudarna veta att som det ser ut efter att de farit runt och gallrat att några känsliga granrötter bryr inte de sig om!

Håller til fullo med, de borde istället vara glada att hästarna håller gamla vägar och stigar öppna.Skogsmaskinerna däremot skadar marken nåt enormt där de drar fram.
Och precis som han i artikeln sa, är det några som förstör marken så är det snarare snöskotrar och fyrhjulingar som kör över åker, äng och skog och i sin framfart klipper sönder stängsel i hagar för att ta sig fram. Och vad har markägarna ut av dem? Inget... Hästägarna köper åtminstone foder av dem
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Det som främst är risk är trampskador på granrötter, dessa syns ofta inte så mycket av men när det är avverkningsdags så är hela granen rutten inuti och måste kasseras... då blir det tusenlappar för varje träd.

Man får ha i bakhuvudet att man kanske sitter och rider omkring i någons pensionsförsäkring, så bägge parter måste visa hänsyn i denna frågan.

För det mesta ligger det ett ganska tjockt snötäcke då det är skotertrafik och därför skadar detta mindre än vad ridning gör, 4-hjulingar däremot kan orsaka ganska ordentliga markskador.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

*kl*

Jag rider inte "rätt ut i ingenstanns" när marken är helt genomblöt, utan håller mig då på väl använda stigar för att göra minimal skada, och allra helst rider jag på grusvägarna istället för i skogen.
Rider inte öht på stigar som jag vet blir helt förstörda av hovarna. Rider inte sällan utanför stigarna, men följer då oftast nån djurstig som rådjuren gått. "rätt ut i ingenstanns" rider jag där granarna inte växer tätt och marken inte är alltför mjuk. Försöker att vålla ingen/absolut minimal skada på rötter osv...

Jag ser inte det svåra? Sköter man sig så får man ju rida på markerna, så det är bara att visa någorlunda hänsyn. Det är väl självklart..?
Kom igen allihop! Vi är inte ensama i all skog, och om vi sköter oss så får alla plats! :banana:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Hälsningar från en som är trött på att bli utskälld, gapad på, höra okvädningsord, bli jagad av bonde i traktor, hotad med viftande yxa, fått lösa hundar skickade på sig etc etc:mad:

Oj!! Du lyckas verkligen göra dig ovän men de flesta! :grin:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag kan inte låta bli att undra hur du uppför dig på andras mark för att råka ut för allt det där?

Man får inte regelmässigt rida runt på andras mark.
Man får bara "ta väg".
Så om du rider runt på samma ställen hela tiden så har du brutit mot allemansrätten.
Det får t.ex. absolut INTE bli en stig.
Det får i princip inte synas att du varit där.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Om man räknar att jag har ridit i över 35 år så är det klart att man hinner träffa på en del stolpskott. Jag uppför mig inte på ngt särskilt vis när jag rider, här är miltals med grusvägar och skog, rider mestadels på skogsvägar, inte ute i själva skogen på orörd mark. De flesta gånger jag har blivit "påhoppad" av stolpskott har varit på grusväg där det även finns motorfordon så det har oftast handlat om att de helt enkelt inte vill se ryttare o hästar ö h t någonstans, att man inte flyttat sig fort nog för deras bilar, bett dem sakta av traktorn därför att de håller på att orsaka en olycka genom sitt vrålkörande på smal väg förbi hästen, eller att man talat om för vederbörande att deras egenhändigt ihopknåpade förbud mot häst skylt ej är giltig ( har kontrollerat med kommunen gällande vissa vägar eftersom jag misstänkte att de handlat på eget bevåg ).

Ägnar mig inte åt att tokrida förbi promenerande, saktar alltid av vid möten, hälsar och uppför mig som folk gentemot de som uppför sig vettigt mot mig, rider inte på folks ängsmarker eller hagmarker, känsliga marker ö h t.
Det finns ändå ALLTID ett stort antal människor som blir oerhört provocerade bara av åsynen av hästekipage eller för att man påtalar sin rätt att finnas till på trafikerade vägar.

Jag undrar; här är vi på ett hästforum - alla ni som verkar tycka att ett förslag att vi endast ska få befinna oss på särkilda ridleder ( som är obefintliga i de flesta län i Sverige ) - Hur har ni tänkt rida i framtiden? Eller sitter ni mest o harvar i ridhus? T o m i en sån här fråga sitter hästfolk och hugger på varandra, det är sanslöst.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Se mitt svar ovan:cool:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag undrar; här är vi på ett hästforum - alla ni som verkar tycka att ett förslag att vi endast ska få befinna oss på särkilda ridleder ( som är obefintliga i de flesta län i Sverige ) - Hur har ni tänkt rida i framtiden? Eller sitter ni mest o harvar i ridhus? T o m i en sån här fråga sitter hästfolk och hugger på varandra, det är sanslöst.


För egen del kan jag inte bara tänka på mig själv som ryttare-eftersom vi har en del mark kan jag lätt se problemen markägaren kan råka ut för.

Nu har vi inga restriktioner i vår skogsmark- den är antagligen inte heller tillräckligt attraktiv att rida mycket i -men jag vill inte ha ryttare på min egen åkermark, och jag skulle inte heller vilja ha någon ryttare på småstigar i våra granplanteringar av olika åldrar.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Håller til fullo med, de borde istället vara glada att hästarna håller gamla vägar och stigar öppna.Skogsmaskinerna däremot skadar marken nåt enormt där de drar fram.


Skogsmaskiner skadar marken, men ingen framför en skogsmaskin på någon annans mark-iaf inte utan att fråga om lov.

Hovar skadar trädrötter, när en skogsmaskin körs tas som regel skogen ner och därför blir det inga rötskador på sikt av det, som det blir av hovar.

Sedan ska man tänka på att de där gamla vägarna och stigarna hålls öppna, men för vem mer?, cyklar, barnvagnar, vissa äldre, hur lätt är det att ta sig fram när marken är rulig och söndertrampad, som den blir om underlaget inte är extremt bra eller om det bara rids vid väldigt torrt underlag?
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Men har en cyklist eller promenerande då STÖRRE rätt att nyttja allemansrätten menar du?? Jag kan ju då som ryttare anse att t ex cyklister är ett väldigt störande moment då jag rider så som de svischar förbi.

Jag tycker att det är ett märkligt sätt att resonera på - ni intar redan från början en attityd som innebär att vi ryttare i princip ska be om ursäkt för att vi finns till och att vi i realiteten redan är fråntagna allemansrätten!
Inte konstigt att många markägare tror att de godtyckligt kan hindra hästekipage utan stöd i lagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp