LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

(EK)
- Lokalt i hästtäta regioner kan ridning utgöra väldiga problem i markerna. Det går inte att varje hästägare själv gör sin stig i skogen. Granrötter är känsliga och enorma värden kan gå till spillo om de skadas. Men hur ska markägaren kunna bevisa vem den ansvariga är?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=802511
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Sedan kan och ska man som skogsägare självklart kvista sina träd-man gör det bara inte direkt vid trädstammen.

Man brukar inte kvista granar faktiskt. Om man låter dem växa tätt i början så dör grenarna längst ner ändå.

Och en granplantering brukar ganska snabbt bli tät och inte alls inbjudande att rida i. Det är väl de första åren som kan vara problematiska om ryttare rider omkring i så fall.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Skillnaden är att vid gallring behandlas (om man anlitar rätt entreprenör) alla stubbar med ett medel som förebyggar röta. Och de flesta skogsbolag kräver att entreprenören gör uppföljningar på sitt eget arbete, så det inte blir skada på träd som står kvar.

Ja man behandlar stubbarna men gör stickvägar kors och tvärs där man kör med maskiner. Givetvis förstörs rötterna längs stickvägarna.

Stormen Gudrun har visat hur bra våra gallringsmetoder fungerar:angel: De flesta kör dock på som innan av någon anledning.

Fast nu handlar ju inte tråden om skogsskötsel.

Lite ridning är dock en bagatell i sammanhanget. Det är inte hästar som förstör gallringarna direkt. Men visst omfattande ridning på en begränsad yta kan vara ett stort problem. Är det enstaka gånger och på ett större område så är det oftast gnälliga markägare som klagar.

Och jag uttalar mig både som markägare och hästägare.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Ja man behandlar stubbarna men gör stickvägar kors och tvärs där man kör med maskiner. Givetvis förstörs rötterna längs stickvägarna.

Stormen Gudrun har visat hur bra våra gallringsmetoder fungerar:angel: De flesta kör dock på som innan av någon anledning.

Fast nu handlar ju inte tråden om skogsskötsel.

Lite ridning är dock en bagatell i sammanhanget. Det är inte hästar som förstör gallringarna direkt. Men visst omfattande ridning på en begränsad yta kan vara ett stort problem. Är det enstaka gånger och på ett större område så är det oftast gnälliga markägare som klagar.

Och jag uttalar mig både som markägare och hästägare.

Ja tycker vi lämnar diskussionerna om skogsskötsel - då det troligtvis inte är så många här som är intresserade av det.

Håller med om att hästar i allmänhet inte förstör skogen och att vissa markägare är gnälliga. Som du skriver kan det göra skada om det är i stor omfattning men då inbefattas det inte längre av allemansrätten och då har ju markägaren rätt att vara irrriterat.

Men jag tycker ändå att det är ryttarens ansvar i många fall att visa goodwill mot markägaren. Det är ju faktiskt någon annans egendom man rör sig på.

Ni som har egen ridbana. Hur skulle ni känna det om folk helt plötsligt kom farande från alla granngårdar med sina hästar och red på er ridbana utan att dom hade frågat om lov?

Man skulle nog bli lite irriterat, men hade folk frågat först hade ni kanske inte sett det som något större problem. Då kunde ni komma överens om när man kunde rida, vem som hade ansvar för underhåll och om man tex. fick använda hindermaterial eller ta med egna.

Eftersom att kommunkationen mellan markägare och ryttare verkar vara ganska bristfällig, tycker jag det är ett bra inintiativ LRF har tagit. På det viset kan man ju förebygga en del problem. Om det går rakt upp till Naturvårdsverket är det ju risk att det blir svårare att komma igenom med ryttarnas synpunkter.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag har häst & äger även egen mark! Därför förstår jag många mark ägare! när jag själv rider runt håller mej alltid på grusvägarna el frågar jag om lov så att allt är ok! Allemansrätten är ett stort privileger för alla människor därför bör man respektera markägarna dom äger facktist marken och dom måste dela med sej av den till många inte bara oss ryttare! Som någon skriver om ridbanan du har lagt mycke pengar på den sen kommer jag bara dit och rider för det tycker jag att jag har rätt till, det känns inte okej utan att fråga eller hur:confused: Samma med skogen det kostar en del att sköta om den men en person som inte är insatt i skogsskötsel kanske inte riktigt förstår vad en skogs ägare lägger ner för att planta galra mm. el tänk dej själv du har det perfekta svamp stället i din skog men du vill spara svamparna ett par dagar till så dom blir lite större kommer ditt ett par dagar senare ligger någon okänd och plockar dom du äger marken men någon annan har rätt att plocka dom el kanske rentav rida sönder dom för den gillar ju inte svamp:eek: Tycker man ska ha mycke mer förståelse för markägarna. Men man förstår nog inte riktigt förän man själv har en bit mark el skog:confused:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Ryttarna i vårat stall kommer att få lägga 300 kr per person och år, det ska täcka eventuella förluster i sådden där markägaren inte sår och skördar för att ryttarna ska kunna ta sig fram.

Härligt med en sån ansvarstagande stallägare! All heder åt dig! :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp