LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

(EK)
- Lokalt i hästtäta regioner kan ridning utgöra väldiga problem i markerna. Det går inte att varje hästägare själv gör sin stig i skogen. Granrötter är känsliga och enorma värden kan gå till spillo om de skadas. Men hur ska markägaren kunna bevisa vem den ansvariga är?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=802511
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Men har en cyklist eller promenerande då STÖRRE rätt att nyttja allemansrätten menar du?? Jag kan ju då som ryttare anse att t ex cyklister är ett väldigt störande moment då jag rider så som de svischar förbi.

Antagligen har en cyklist, om inte större rätt, iaf större möjlighet att utnyttja allemansrätten, eftersom den inte förstör underlaget på riktigt samma sätt. Sedan kan jag som ryttare ta mig fram lättare på besvärligare underlag än vad en normalcyklist kan, och bara det gör att trampskador kan ta sig fram på stigar där det kanske inte cyklas så mycket.
Och det är ju det det handlar om egentligen, ett visst slitage och förstörande av underlag, och trädrötter.
Allemansrätten gäller alla-under förutsättning att inget förstörs, så det handlar egentligen inte om vem som har störst rätt, utan om vem som kan nyttja utan att förstöra.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Sanningen är ju tyvärr den att hästens hovar ställer till med större skada än människofötter i naturen, det behövs ju inte många vändor med häst på samma ställe för att bilda en stig. Självklart uppstår irritationer från markägare, så mycket respekt måste man ju ha med sig i bagaget när man är ute och rider.

Är det så att man har en vända man rider regelbundet, så är ju en dialog med markägaren att rekommendera. De uppskattar att man frågar, och brukar vara oerhört hjälpsamma och ställa upp med tips om ridvägar på deras marker även om detta sker mer regelbundet.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag kan bara hålla med om att försöka tala med markägaren direkt innan man börjar rida.

När jag köpt min första gård fick jag av mina grannar höra att man absolut inte fick rida i skogen intill och att den markägaren var "hopplös" att ha att göra med. Jag tog i alla fall mod till mig och ringde upp godsägaren själv, presenterade mig och frågade om det fanns möjlighet att någon gång få tillträde till skogen om jag höll mig till traktorspåren? Svaret var först att "vi brukar inte tillåta ryttare på våra marker men det var mycket trevligt av dig att ringa och fråga. Du får numret till inspektorn här och så hälsar du från mig."

Jag fick tillgång till hela skogen, jag skulle bara undvika nyplanteringarna och dessutom fick jag tips om vilka fält jag kunde träna markarbete på om jag ville det (godset har flera hundra hektar) samt tips på bra rundor på godsets ägor som var på flera mil. Som tack för detta var jag över med en flaska glögg och ett julkort varje jul medan jag bodde kvar.

;) Krocket
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag undrar; här är vi på ett hästforum - alla ni som verkar tycka att ett förslag att vi endast ska få befinna oss på särkilda ridleder ( som är obefintliga i de flesta län i Sverige ) - Hur har ni tänkt rida i framtiden? Eller sitter ni mest o harvar i ridhus? T o m i en sån här fråga sitter hästfolk och hugger på varandra, det är sanslöst.

Precis. Just därför! Vi vill kunna rida i naturen i fortsättningen också och många av oss ryttare (vissa av oss har också ridit i 35-45 år- men utan att komma i klammer med markägare) är livrädda för att de som INTE visar hänsyn skall förstöra för oss andra.
Det är faktiskt en stor risk att vi inte kommer att kunna göra detta inom en snar framtid OM vi inte inser att man som ryttare måste visa extra stor hänsyn mot både "medtrafikanter" och markägare. Skodda hästhovar sliter mer på marken än gående. Ju fler som rider- ju större slitage! Och rider man regelbundet en viss sträcka gäller inte allemansrätten.

Vi vill behålla rätten att rida i skog o mark måste vi visa hänsyn!!!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag kan bara hålla med om att försöka tala med markägaren direkt innan man börjar rida.

När jag köpt min första gård fick jag av mina grannar höra att man absolut inte fick rida i skogen intill och att den markägaren var "hopplös" att ha att göra med. Jag tog i alla fall mod till mig och ringde upp godsägaren själv, presenterade mig och frågade om det fanns möjlighet att någon gång få tillträde till skogen om jag höll mig till traktorspåren? Svaret var först att "vi brukar inte tillåta ryttare på våra marker men det var mycket trevligt av dig att ringa och fråga. Du får numret till inspektorn här och så hälsar du från mig."

Jag fick tillgång till hela skogen, jag skulle bara undvika nyplanteringarna och dessutom fick jag tips om vilka fält jag kunde träna markarbete på om jag ville det (godset har flera hundra hektar) samt tips på bra rundor på godsets ägor som var på flera mil. Som tack för detta var jag över med en flaska glögg och ett julkort varje jul medan jag bodde kvar.

;) Krocket

Här håller jag med eftersom jag haft beten i närheten av skånsk godsägares marker ( en person som är allmänt känd för att inte gilla ridning slentrianmässigt på sina marker).

Nu pratade jag iofs inte med godsägaren själv, men tog mig alltid tid att stanna och prata en stund med skogsvaktarna om jag såg dem. Första gången blev jag utskälld eftersom skogsvaktaren trodde jag kom fr en ganska ökänd ridskola som ridit upp stora sår i skogen med sina turridningar, men efter det att jag presenterat mig och berättat var vi brukade rida samt HUR vi brukade rida, så var det helt okej fr skogvaktarnas sida.

Vi undvek tex att rida ut i skogen om det var väldigt fuktigt i markerna och var allmänt varsamma.

/KT
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Alltså något måste du ju ha gjort?
Jag bor där det är ett högt tryck i skogen och jag har kommit överens med markägarna här omkring så att jag kan rida utan att bli påhoppad.
Om jag var ute och arbetade med traktor så skulle jag också finna det störande att behöva sakta av för någon som är i vägen när den utövar sina fritidsnöjen på min väg som jag har betalat för.

När jag var Ung_och_Dum så råkade jag ofta ut för att markägare skrek åt mig.
Men numera så förstår jag faktiskt varför.


Jag undrar; här är vi på ett hästforum - alla ni som verkar tycka att ett förslag att vi endast ska få befinna oss på särkilda ridleder ( som är obefintliga i de flesta län i Sverige ) - Hur har ni tänkt rida i framtiden? Eller sitter ni mest o harvar i ridhus? T o m i en sån här fråga sitter hästfolk och hugger på varandra, det är sanslöst.

Jag rider mest ut då jag har Islandshästar och jag anser att man kommer överens med markägarna eftersom att man rider regelmässigt i de marker som finns i stallets omgivningar.
Och regelmässighet ingår INTE i allemansrätten.
Dessutom så får inte en stallägare anvisa sina inackorderingar till att rida på andras marker då uthyrning av stallplatser är en affärsverksamhet.
Affärsverksamhet ingår INTE i allemansrätten.

De ridförbudsskyltar som du har sett kan vara en upplysning om att ridning faktiskt enligt lagen inte är tillåten just där.
På vägar får man ju rida men om man sliter på vägen så skall man betala för den förslitningen.
Erbjud dig att stå för ett lass grus så skall du se att det blir ett annat ljud i skällan.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

..... ni intar redan från början en attityd som innebär att vi ryttare i princip ska be om ursäkt för att vi finns till och att vi i realiteten redan är fråntagna allemansrätten!

Men så är det faktiskt egentligen.
Därför att hästhovarna gör så stora skador att allemansrätten inte kan anses gälla.

Det skall inte bli några spår alls om man skall följa allemansrätten till punkt och pricka.
Inte störa och inte förstöra.
Det får inte synas att du har varit där.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Ja tror vi skall ta oss en funderare; skulle vi vara nöjda om nån red över vår trädgård varje dag? Blir vi inte sura om grannungarna gör en stig genom vår trädgård när dom vill gena typ till kiosken?

Visst kommer vi ej så nära på markägaren, men när den börjar bli irriterad då har den också SETT att vi rider där och då har kanske gjort skada...
Kan tillägga att när jag frågat markägare så har jag ALDRIG hittills fått ett nej att rida i deras skog/väg. För det säger sej självt att har du irriterar dej inte på nån som frågat om det går bra att gena över din gårdsplan/trädgård, men den som inte frågat irriterar du dej på! Samma sak här!

Om vi bara kunde visa varandra lite mer hänsyn så skulle vi slippa dessa problem, men förstår att markägare blir irriterade. Va på en tävling en gång där en tjej red rätt ut i en havreåker! Frågade henne vad hon gjorde där och sa att det kanske inte är så bra att du trampar ned hästens mat för då blir det tyvärr ingen mat till den... Då blev hon helt förskräckt, för hon VISSTE inte att hästen skulle äta detta och hon brukade rida där hon ville, så tyvärr är det mycket okunskap bakom.

Men om alla tar för vana att fråga markägarna innan dom rider så tror jag också vi sluppit arga markägare :)
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Lite lurigt det där med att det blir stigar. Där jag bodde innan jag flyttade fanns stigar överallt i skogen. Vilka vi när det inte var hårt i marken red på i stort sett dagligen. Så visst, vi var säkert med och gjorde stigarna. Men de fanns där redan innan vi började rida på dem, och det fanns även stigar där vi aldrig red. Vilda djur typ älg och annat gjorde stigar kors och tvärs i skogen. Så om vi aldrig red där så skulle det ändå vara stigar och bli nya stigar.
Så är det på bondvischan! ;)
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Men har en cyklist eller promenerande då STÖRRE rätt att nyttja allemansrätten menar du?? Jag kan ju då som ryttare anse att t ex cyklister är ett väldigt störande moment då jag rider så som de svischar förbi.

Skillnaden mellan en cyklist på markägarens ägor och en ryttare är ju i mina ögon rätt stor. Cyklisten lämnar knappt ett märke efter sig medan hästekipaget kan göra rejäla spår om det är fuktigt i marken. Då gäller det ju som ryttare att vara uppmärksam på om man gör skada eller inte!

Alla som vistas på vägar stör sig nog någon gång på andra som vistas på samma väg. Men det tycker inte jag ger någon rätt att ha ett beteende som avsiktligt kan skada medtrafikanter. Jag föredrar att försöka visa de som jag anser bara "pressar på" att vi nog måste samsas om vägen, precis som vi måste samsas på ICA, vårdcentralen, gymet, badhuset mm mm.

Jag tycker allemansskyldigheten är ett bättre namn än allemansrätten.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Ja det där med stigar är knepigt.
Det kan ju bli en trevlig stig för promenader och det brukar ingen bli arg på.
Blir det däremot en lerig stig som ingen vill gå på så blir ingen glad.
Och skulle man råka rida sönder en trevlig promenadstig så blir de som brukar gå där jättearga.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Det som främst är risk är trampskador på granrötter, dessa syns ofta inte så mycket av men när det är avverkningsdags så är hela granen rutten inuti och måste kasseras... då blir det tusenlappar för varje träd.

Man får ha i bakhuvudet att man kanske sitter och rider omkring i någons pensionsförsäkring, så bägge parter måste visa hänsyn i denna frågan.

För det mesta ligger det ett ganska tjockt snötäcke då det är skotertrafik och därför skadar detta mindre än vad ridning gör, 4-hjulingar däremot kan orsaka ganska ordentliga markskador.

Här håller jag verkligen med. Visst ska Allemansrätten gälla och det är inte bara det likadant då det gäller att ta upp hästskit efter sig.

Hästägare är i allmänhet usla på att ta bort det där jag bor. Däremot tror jag de håller sig på ridbara vägar och förstör inte. Fast nu bor det mycket travfolk just här, lite svårt med vagnen då;)

Men man kanske inte tänker på hur mycket skada man gör som visar sig vid en avverkning:(

Är man skogsägare så vet man att röta är inte kul
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Cyklisten lämnar knappt ett märke efter sig ......
Terrängcyklare kan köra sönder ganska så mycket de också.
Vi hade en här som hade markerat upp en mörkerbana åt sig i skogen.
Och det blev så mycket spår att markägaren fångade den och övertygade den om att sluta cykla här.
Jag hade inte lyckats att fånga den när den cyklade över min tomt som en del av den där nattbanan.
Men jag hade plockat ihop markeringarna några gånger med hänvisning till att det var "skräp" i naturen.

Alla som vistas på vägar stör sig nog någon gång på andra som vistas på samma väg.
Jag tycker nog att den som äger vägen och betalar för vägunderhållet har ett visst företräde till vägen.
Det är faktiskt ganska så fräckt att tycka att "någon annan" skall betala för att hålla ryttare med ridvägar.

Jag tycker allemansskyldigheten är ett bättre namn än allemansrätten.
Den borde formuleras som en del av allemansrätten.
Som de skyldigheter man har för att få utnyttja rättigheterna.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Hästskiten är inget problem i skogen, där gör den ingen skada.
Så man kan inte jämföra med hundskit som kan sprida sjukdomar på ett helt annat sätt.

På grusvägarna däremot så minskar vägens hållbarhet och underhållskostnaderna ökar av hästskiten.
Precis som att ridbanan och ridhusbotten inte mår bra av bajset utan måste mockas.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Hästskiten är inget problem i skogen, där gör den ingen skada.
Så man kan inte jämföra med hundskit som kan sprida sjukdomar på ett helt annat sätt.

På grusvägarna däremot så minskar vägens hållbarhet och underhållskostnaderna ökar av hästskiten.
Precis som att ridbanan och ridhusbotten inte mår bra av bajset utan måste mockas.

Jag menade så klart att det inte är nåt problem i skogen:) men på vägen blir det "skithårda" fartgupp:crazy:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Allemansrätten handlar om att ge och ta, samt en stor portion skyldigheter också hos den som vill nyttja dito.

Ibland finns de dom som tar mer än vad man ger, och vet inte vad skyldigheter är för något. Det är då konflikter uppstår, och precis som med allt annat. så är det tyvärr rötäggen som är orsaken och tar mycket plats vilket de skötsamma även får pröjsa för.

Jag har full förståelse för att vissa markägare ruttnar, ibland är hör och ser inte människor ett dyft och som pricken över I:et är tyvärr många icke läskunniga också. Det är inte alls konstigt om det uppstår konflikter.


:bow: Håller fullständigt med!

Kicki :laugh:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Det som främst är risk är trampskador på granrötter, dessa syns ofta inte så mycket av men när det är avverkningsdags så är hela granen rutten inuti och måste kasseras... då blir det tusenlappar för varje träd.

Man får ha i bakhuvudet att man kanske sitter och rider omkring i någons pensionsförsäkring, så bägge parter måste visa hänsyn i denna frågan.

.


Kan inte annat än skriva under på detta åxå. :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Terrängcyklare kan köra sönder ganska så mycket de också.
Vi hade en här som hade markerat upp en mörkerbana åt sig i skogen.
Och det blev så mycket spår att markägaren fångade den och övertygade den om att sluta cykla här.
Jag hade inte lyckats att fånga den när den cyklade över min tomt som en del av den där nattbanan.
Men jag hade plockat ihop markeringarna några gånger med hänvisning till att det var "skräp" i naturen.


Jag tycker nog att den som äger vägen och betalar för vägunderhållet har ett visst företräde till vägen.
Det är faktiskt ganska så fräckt att tycka att "någon annan" skall betala för att hålla ryttare med ridvägar.


Den borde formuleras som en del av allemansrätten.
Som de skyldigheter man har för att få utnyttja rättigheterna.
Jag håller med dig om att terrägcyklar förstör en hel del och framförallt crossar.
Nu rider inte jag på stigarna om det är jätteblött, min häst vill inte lorta ner fötterna i vare sig lera eller vatten. Och vid lite fukt blir det spår av en hästhov men efter torka och ett antal hästar så är stigen plan och jämn igen.
Vet inte hur det ser ut i era hästhagar, efter skyfall och ihållande regn så visst är det gyttjiga spår men hos mig så är då stigarna helt återställda när regnet avtagit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp