LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

(EK)
- Lokalt i hästtäta regioner kan ridning utgöra väldiga problem i markerna. Det går inte att varje hästägare själv gör sin stig i skogen. Granrötter är känsliga och enorma värden kan gå till spillo om de skadas. Men hur ska markägaren kunna bevisa vem den ansvariga är?

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=802511
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Där är ju ofta där ryttare brister tycker jag. Alltså att avgöra när det är lämpligt att använda en stig. 99% av stigarna där jag förut bodde gick utmärkt att använda även vid rejäl tjällossning. Tallskog, naturligt dränerade.
Men de få ställen där det inte var så, där man såg det blev lerigt, där var man ju tvungen att börja använda skallen! Tex genom att aldrig rida där med grupper, det förstörde för mkt, men en enstaka ryttare gjorde ingen märkbar gegga.
Välja en annan stig/väg när det var som mest lerigt var en annan variant. Det gällde ju ändå bara ett par veckor/år.

Det där med att bara rent kräva och till punkt och pricka följa sina rättigheter, det funkar inte! Man måste både ge och ta.
Som exempel kan jag nämna de skoteråkande ungdomarna som bodde runt omkring ridskolan. De var många! Och skoter får man inte inte åka med på värst många ställen vad jag vet. Och att då brassa järnet bland hästar, det skulle ju ofelbart leda till konflikt.
Men dessa skoterungar visade alltid 100% hänsyn! Så ridskolan brydde sig ju inte ett dugg om att de åkte på alla vägar, på fälten som omgav ridskolan, i hagar som inte användes osv. Ge och ta, visar man hänsyn, då kan man få förmåner!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Självklart ska den som äger vägen och betalar underhållet ha mest att säga till om! Har ju sett fler än ett fall omkring större städer där hästföretag anser sig ha rätt att rejält slita på annans mark/väg utan att betala något alls i underhåll. Hur resonerar de då har jag alltid tänkt?!

Jag tänkte mer på skogsvägar som slingrar sig mil efter mil, där det är en omöjlighet att rida sönder dem, de är så många och alternativen så många att det inte blir i stort sett ngt slitage av vare sig hästhovar eller crosscyklar. Där tycker jag man kan visa ömsesidig hänsyn.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Där jag förut hade hästen så var vi alltid tvugna att sitta av och sparka ner skiten i diket om hästen sket på vägen när vi red ut.
Kändes helt ok, för det var mkt trafik på vägen, dessutom en tur som var utmärkt som "cykeltur runt sjön", flera löptävlingar mm mm som använde den vägen. Och 20 hästar kan bli mkt skit! ;)
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Skogsmaskiner skadar marken, men ingen framför en skogsmaskin på någon annans mark-iaf inte utan att fråga om lov.

Hovar skadar trädrötter, när en skogsmaskin körs tas som regel skogen ner och därför blir det inga rötskador på sikt av det, som det blir av hovar.

Sedan ska man tänka på att de där gamla vägarna och stigarna hålls öppna, men för vem mer?, cyklar, barnvagnar, vissa äldre, hur lätt är det att ta sig fram när marken är rulig och söndertrampad, som den blir om underlaget inte är extremt bra eller om det bara rids vid väldigt torrt underlag?

Jag kan verkligen ingenting om skog, en gran är en gran och jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att de hade så känsliga rötter. Nu rider inte jag regelmässigt i skogen för här är den ett träsk på ett berg och det är alltid blött och otrevligt även om man försöker följa uppkörda spår.

Men jag vill gärna veta mer om granar, små granar är känsliga det vet jag. Att inte rida i granplanteringar är lika självklart som att inte rida på åkrar. Ren granskog kämpar man sig inte fram i frivilligt, granar är i vägen. Men tallar däremot inbjuder oftare till utforskning, är de lika känsliga?

När man fäller träd hur vanligt är det med röta? Är det klart vanligare utmed stigar? Jag tänker mig att röta alltid funnits som en faktor när man fäller, hur kan man veta att det är en hov som slant för 15 år sedan som orsakat rötan. Det låter så långsökt i mina öron att det skulle vara så känsligt.

Usäkta min okunskap, men förklara gärna närmare.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Vet inte hur det ser ut i era hästhagar, ....

Men nu så pratar vi om andra människors skogar.
I skogarna häromkring är stigarna täckta av mossa eller gräs och det går sönder om man rider på det när det är fuktigt.
Vilket gör promenadstigarna leriga i stället för rena.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

....att det inte blir i stort sett ngt slitage av vare sig hästhovar eller crosscyklar. Där tycker jag man kan visa ömsesidig hänsyn.

Blir det ingen förslitning så blir det ju inte.

Crosscyklar har däremot inte på vägarna att göra alls.
För att få köra på vägen måste man ha en registrerad MC som är försäkrad samt körkort på fordonet.
Och då blir det inte en cross längre utan något annat (tillförlit eller offroad).

Crosscyklar får endast köras på tillåtna banor.
Något som crossåkarna verkar ha svårt att förstå.
Allemansrätten omfattar inte dem.

Är det en registrerad MC så får vägens ägare stänga av för motorfordonstrafik och så får inte den heller åka där.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Det är så känsligt.
Och träden längs ridstigar får röta.

Tyvärr.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

*KL*

Jag är lite fascinerad över motståndet till att göra något av ren goodwill, även om det i slutänden slår tillbaka på en själv. Man vill inte som privatryttare ringa och trevligt fråga markägare om det är ok att man rider och samtidigt föreslå att man håller kommunikationen öppen för att minimera risken för skador. Man vill definitivt inte som stallägare samla ihop en hundring eller två per inackordering och år som ersättning till någon som har lämpliga ridstigar på sin mark som man kan hänvisa folk till. Att betala tusenlappar i ridhus/ridbaneavgift är helt ok, men nåde den som knystar om skador och olägenheter som ryttare orsakar eller vilken fördel en stallägare har av att kunna erbjuda bra ridvägar.

Om man är rädd för att allemansrätten ska kommersialiseras tror jag man biter sig i svansen, för vore man beredd att självmant ta ansvar skulle det inte ens uppkomma en diskussion om huruvida hästekipage skulle omfattas av allemansrätten eller ej.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

När man fäller träd hur vanligt är det med röta? Är det klart vanligare utmed stigar? Jag tänker mig att röta alltid funnits som en faktor när man fäller, hur kan man veta att det är en hov som slant för 15 år sedan som orsakat rötan. Det låter så långsökt i mina öron att det skulle vara så känsligt.

Usäkta min okunskap, men förklara gärna närmare.



Jag ska vara lite tydligare- självklart uppkommer röta av skogsmaskiner också, vid gallring.

Om jag inte fattat det hela fel så är gran mer känslig än tall eftersom granen inte har å stor förmåga att bilda barriärer mot bakterier, svampar och virus? och allt vad det nu kan vara som kommer in i trädet via en skada.

Och det behöver inte vara rötterna som skadas, det kan komma in röta om man kvistar gran tätt intill stammen, en del privatryttare har häromkring knallat ut i skogen och på eget bevåg sågat bort grangrenar intill stammen, så de skulle slippa få dem i ansiktwet när de red, inte så smart.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

kl

Skulle vara en bra idé att utbilda ryttarna i allemansrätts-vett.

För det finns väldigt många som inte ser skillnad på en nysådd åker och en väg.

Allt som är grönt får man rida på ..är deras motto.
Och där ingår hövallar, hösilagevallar, nysådd, insådd stubb och blivande beten och nyplanteringar...

AM
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

kl

Skulle vara en bra idé att utbilda ryttarna i allemansrätts-vett.

För det finns väldigt många som inte ser skillnad på en nysådd åker och en väg.

Allt som är grönt får man rida på ..är deras motto.
Och där ingår hövallar, hösilagevallar, nysådd, insådd stubb och blivande beten och nyplanteringar...

AM

Ja det vore på nått sätt krav för att äga häst att man också skulle gått nån "grundkurs" i detta och lite foderkunskap.

Varit med om att folk gett sina hästar möglig havre för att dom inte vetat bättre... Och det får ju både häst och ägare ont av (sjuk häst = dyra vetrinärkostnader)

Vi bör hålla oss på god fot med markägare då dom fixar fodert till våra hästar och även låter oss rida på deras mark (som vi självklart frågar om innan!) Vart skall vi ta vägen om vi ej får hålla oss i skog och mark? Alla har ju inte tillgång till hästtransport eller ridhus! Så SNÄLLA ALLA, fråga om lov först! Vi vinner alla på det i längden!
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Tack för svar.

Jag har som sagt inte vetat om att granar är så känsliga. Där jag bodde förut hade vi väldigt bra grusvägar att rida på så där var det aldrig nåt problem. Här finns inte ens det och det är jättetråkigt. Har en lite grusväg att rida fram och tillbaka på och där finns det så klart hus och folk med de komplikationer det innebär.

Men det hade varit trevligt att ha lite skog att rida i som inte var ett träsk. Men det är inte det första man tänker på när man köper hus som första gångsköpare.

Sen får man väl inte lov att såga grenar oavsett hur mycket allemansrätt som finns.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Angående crosscyklar så var det en enormt intressant artikel i Dalarnas ridsportförbunds tidning för några år sedan.
Just att crossåkare inte vet att man endast får åka cross på banor togs upp.
Man får tydligen inte ens åka cross på sin egen mark/i sin egna trädgård!

Och händer då någon olycka, även om ju crossåkaren inte var skyldig, då kan ju denna unga människa (som det ju ofta är) hamna i en situation som gör den ersättningsskyldig som ränner iväg på 7-siffrigt! Allt eftersom försäkringen ju endast täcker åkning på ordningställd bana.
Något artikelförfattaren påpekade att säkerligen inte många crossåkare eller föräldrar till dito hade en susning om.

Dock struntar jag i sådant för egen del om jag möter crossåkare i skogen. Så länge de visar hänsyn och sköter sig så stör de mig inte, precis som skoteråkare som åker där de inte får och sköter sig inte stör mig heller. Händer något är det ju deras problem, inte mitt. Och de trafikgalningar jag skulle vilja använda eldkastare på när jag är ute och rider, de har hittils aldrig haft 2 hjul, de har alltid 4 eller fler hjul.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Precis! Varför anse att andra ska stå för kostnader och arbete?
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Dock struntar jag i sådant för egen del om jag möter crossåkare i skogen. Så länge de visar hänsyn och sköter sig så stör de mig inte, .....

Men om de inte visar hänsyn så har man ju mycket lag att ta till.
När grannarna och deras polare hade jagat mig och mina vänner med sina crosscyklar när vi var ute och red så blev det lagen som jag kunde använda för att freda mig.
Efter att en av dem kört på en travhäst så fick jag nog.

Jag blandade in alla myndigheter och visade att jag kunde både sätta stopp för den olagliga körningen, ordna rediga böter samt se till att alla deras körkort drogs in.
Detta var "Tuffa" grabbar över 30 - utan något som helst omdöme.

Numera så håller de sig i skinnet.
Men det är märkligt att man skall behöva starta en grannfejd för att slippa bli utsatt för sådana risker.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Tack för svar.

Jag har som sagt inte vetat om att granar är så känsliga.



Sedan ska man inte glömma granens rotsystem. Den är grund, rötterna löper liksom utmed marken, till skillnad då från tallens rötter som växer mer nedåt.

Bara det gör att det är mycket lättare att skada granrötter från ovan mark, det finns inte så mycket jord mellan som skyddar.

Sedan kan och ska man som skogsägare självklart kvista sina träd-man gör det bara inte direkt vid trädstammen.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag håller med dig!
Och många gånger lönar det sig att prata med markägaren sälv innan man får för sig att rida över dennes mark! Det uppskattas!

Precis!:bow:
Man kan försöka visa lite tacksamhet. Vi får vara glada och tacksamma att vi har allemansrätten och inte ta den för givet.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Jag ska vara lite tydligare- självklart uppkommer röta av skogsmaskiner också, vid gallring.

Om jag inte fattat det hela fel så är gran mer känslig än tall eftersom granen inte har å stor förmåga att bilda barriärer mot bakterier, svampar och virus? och allt vad det nu kan vara som kommer in i trädet via en skada.

Och det behöver inte vara rötterna som skadas, det kan komma in röta om man kvistar gran tätt intill stammen, en del privatryttare har häromkring knallat ut i skogen och på eget bevåg sågat bort grangrenar intill stammen, så de skulle slippa få dem i ansiktwet när de red, inte så smart.

Skillnaden är att vid gallring behandlas (om man anlitar rätt entreprenör) alla stubbar med ett medel som förebyggar röta. Och de flesta skogsbolag kräver att entreprenören gör uppföljningar på sitt eget arbete, så det inte blir skada på träd som står kvar.

Gran är mer känslig än tall, men tall kan få röta också. Som du skrev beror ju detta också på rötterna och även på vilka marker träden växer på. Tall växer i regel (om det inte är torvmark) på fastare och torrare mark än gran och är därför inte lika känslig.

Det är dessutom inte bara det skadade trädet som drabbas av röta utan det sprider sig mellan träden via rötterna när de har kontakt med varandra i marken.

Jag tror som en del andra att många hästägare inte besitter tillräckligt med kunskap för att kunna rida varsamt även om dom vill. Detta är ytterligare ett skäl till att ta kontakt med markägaren och höra vilka regler h*n vill att man följer när man rider på deras mark.
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

*KL*

Jag är lite fascinerad över motståndet till att göra något av ren goodwill, även om det i slutänden slår tillbaka på en själv. Man vill inte som privatryttare ringa och trevligt fråga markägare om det är ok att man rider och samtidigt föreslå att man håller kommunikationen öppen för att minimera risken för skador. Man vill definitivt inte som stallägare samla ihop en hundring eller två per inackordering och år som ersättning till någon som har lämpliga ridstigar på sin mark som man kan hänvisa folk till. Att betala tusenlappar i ridhus/ridbaneavgift är helt ok, men nåde den som knystar om skador och olägenheter som ryttare orsakar eller vilken fördel en stallägare har av att kunna erbjuda bra ridvägar.

Om man är rädd för att allemansrätten ska kommersialiseras tror jag man biter sig i svansen, för vore man beredd att självmant ta ansvar skulle det inte ens uppkomma en diskussion om huruvida hästekipage skulle omfattas av allemansrätten eller ej.

Jag håller fullständigt med, våra marker täcker inte på långa vägar behovet av ridvägar. Vi har därför kontaktat vår granne med stora marker runt om oss, vi har fått en sagolik hjälp genom hänvisade ridvägar bland annat efter många åkrar. Ryttarna i vårat stall kommer att få lägga 300 kr per person och år, det ska täcka eventuella förluster i sådden där markägaren inte sår och skördar för att ryttarna ska kunna ta sig fram.:bow::bow:
 
Sv: LRF:s ordförande: Enorm okunskap bland hästägare

Det som främst är risk är trampskador på granrötter, dessa syns ofta inte så mycket av men när det är avverkningsdags så är hela granen rutten inuti och måste kasseras... då blir det tusenlappar för varje träd.

Man får ha i bakhuvudet att man kanske sitter och rider omkring i någons pensionsförsäkring, så bägge parter måste visa hänsyn i denna frågan.

För det mesta ligger det ett ganska tjockt snötäcke då det är skotertrafik och därför skadar detta mindre än vad ridning gör, 4-hjulingar däremot kan orsaka ganska ordentliga markskador.

Jo du har rätt i att det blir rotröta när man skadar granars rötter.

Lite märkligt är det då att de flesta skogsägare använder så tunga maskiner i gallringar!Det har kanske inte med ridning att göra men det är oerhört korkat ändå. Tyvärr är det nog så att många skogsägare struntar i pensionsförsäkringen. De väljer att på pengar i handen idag istället.

De som vill hargöra en skonsam gallring kan köra med häst eller fyrhjuling.

Så lite krokodiltårar är det allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp