fryckan

Trådstartare
Min unghunds kullbror har fått diagnosen LTV vilket är så jäkla tråkigt för både hunden och ägaren :(

Vad innebär egentligen diagnosen och är den genetisk?
 
Min unghunds kullbror har fått diagnosen LTV vilket är så jäkla tråkigt för både hunden och ägaren :(

Vad innebär egentligen diagnosen och är den genetisk?
Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.
 
I Finland röntgar man ryggen på min ras. De kan få olika grader på LTV. Får man det i Sverige också? I min ras avlas det iallafall på grad 1..
 
Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.
Tack för svar :) min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna... :grin:
 
Tack för svar :) min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna... :grin:
Jag hade också velat röntgat med tanke på att både agility och drag kan påfresta ryggen. Sen behöver det inte utesluta det ena eller andra, men då vet man i alla fall och kan jobba förebyggande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 446
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har precis fått diagnosen mikroskopisk colit och ska börja medicinera med kortison. Jag är både taggad och orolig, så skönt att få...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 195
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp