Lucern / fodringar per dag?

M

-moa-

Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli).

Hon fick 17-20kg silage med 28% TS, och väldigt bra smrp värden, och 0.5L hippo alfa groov, och borde ha fått sitt behov tillgodosett, men nu när hon fällt så är hon för tunn :(

Jag började öka på gradvis över några dagar nästan två veckor sedan, så att hon får 22-25kg silage (samma värden) , och även 3kg lucern (gissar att det är ca. 110g smrp/kg eller liknande, det är nån vanlig sort men stallägaren hann kasta säcken innan jag hann kolla) och 3dl soja olja, plus mineraler.

silaget älskar hon och har ätit jättebra, men nu när jag fodrar med lucern så äter hon inte upp silaget på morgonen trots att jag ger merparten i hagarna och vid intag/natttid.

Silaget har 27.72g smrp/kg foder, och 3.08mj/ kg foder, så det är ju ingen proteinbrist det är frågan om!? Dock kanske det var det under dom två månader jag haft henne innan foderökningen? Men det borde ha räckt tyckte jag.

Nu har hon som sagt inte velat äta upp silaget på morgonen, så jag undrar om det är nån fara att ge lucern 2ggr/ dag istället i portion på 1.5kg/ måltid? (jag vattnar upp det så det sväller rejält innan fodring, men är rädd att det kan bli nån slags problem med det ändå om hon får så pass mycket på en gång??)

Jag funderade på om det skulle funka bättre att skippa lucern på morgonen, och bara ge vid intag och på kvällen? Hon får bara två kilo silage på morgonen för annars äter hon itne upp det, men vi märkte att hon kunde äta massor på eftermiddag och natt så det spelar väl ingen roll egentligen? Hon får ju även silage i hagen två gånger på dagen, en på förmiddagen o en på EM.

Frågan är ju vad som är viktigast, att det är mer 'jämt' utdelat vid fodringarna, eller att hon äter upp allt /dygn?

Hon har än så länge inte gått upp nåt i hull :( men jag kanske var för optimistisk i att tro att det skulle synas efter två veckor?

Alternativt så är det för att det är 'för' mycket protein, och hon behöver mer MJ också?
Dock kommer ju allt smrp från grovfoder och hon rids ju inte massor alls nu när hon är rundare om magen, så jag vill inte ge saker med massa stärkelse elelr socker i för alla hästar kan ju få fång faktiskt och det känns onödigt om man inte absolut måste.

Jag kan ju öka på en dl till olja, men sen vet jag inte vad för 'trick' jag ska ta till.

Så...råd gärna.

Här är två bilder, en från ett och ett halvt nånting år sedan när hon var i fint hull enligt mig (för det var den enda jag hade som visade bra hur hon 'kan' se ut.) och en nu från nån vecka sedan.

hos förra ägaren innan hon börjat ridas regelbundet
http://www.pixbox.se/pic_show_id23518311.html

nu, en vecka sedan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23518311.html

Alttså hon är ju inte farligt tunn eller nåt, och pga. länd o ryggproblem så har hon varit under rehab nu ett tag, men jag vill ändå att hon är ltie rundare o bättre hull för man kan se revebenen lite IRL.
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Hon fick 17-20kg silage med 28% TS, och väldigt bra smrp värden, och 0.5L hippo alfa groov, och borde ha fått sitt behov tillgodosett, men nu när hon fällt så är hon för tunn :(


Silaget har 27.72g smrp/kg foder, och 3.08mj/ kg foder, så det är ju ingen proteinbrist det är frågan om!? Dock kanske det var det under dom två månader jag haft henne innan foderökningen? Men det borde ha räckt tyckte jag.

Är det verkligen bra värden? Det jag har lärt mig att till avelsston ska man helst ha upp mot 60 g smrp/kg. Och 28% ts det blir en väldig massa vatten hon faktiskt äter.

En häst orkar inte äta hur mycket som helst och även om hon äter över 20 kg silage är det frågan om hon verkligen får i sig tillräckligt mycket protein. Jag skulle framför allt ge mer lucern.
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Jag håller med den som svarat dig redan. Det verkar inte som om hon har fått så mkt protein. Det ser ju ut att vara en ganska stor häst? Det är samma bild i båda länkarna. Eftersom du har låg ts på ensilaget så blir det inte så mkt hon får i sig trots att kvoten är hög.

Det är klart att du kan ge mer lusern! Det bästa är nog att sprida ut det över dygnet då tror jag att hon har lättare att ta upp allt. Sedan är det som du skriver kanske så att hon behöver mer energi också. Betfor är ju ett bra alternativ och kanske lite mer olja.
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

De var ett väldigt blött hösilage du hade! Gissar att din häst är runt 160 cm ?
Äter hon 20 kg får hon ju i sig runt 600g smrp och 60 MJ är inte så mkt tkr jag... Har inte så superkoll på dräktiga ston, men tror nog de behöver mer än sådär.

Min häst som inte är dräktig går på ca 1000g smrp och runt 140 MJ och hon väger ca 450 kg... Har 55 g smrp och 6 MJ i hösilaget, och hon äter runt 20kg/dygn.

Om hon behöver mer hull, så ge olja det är energirikt. Men finns maxgräns på 0.75-100 g/ 100 kg häst per utfodring och max dosen per dag är det dubbla...
Korn kan oxå vara bra för hullet, men tänk på att inte öka kornet mer än 100g/dag.

Min häst är ett fullblod och hon var tunn när vi fick hem henne och är fortfarande lite tunn, men upptäckte att hon hade mkt mask, så nu när hon är avmaskad tkr jag man sett förbättring. Så hullet ökar nog ganska fort, går ju fortare att få upp dem i hull än om de har proteinbrist....

Har du kollat så hon inte har mask?
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Du måste, som andra också påpekat, räkna efter hur mycket proteiner det verkligen är hon får i sig, just nu är det ju bara en massa vatten hon tuggar i sig - mer än 700 g vatten/kg foder...

OM jag vore du så skulle jag byta ut morgonensilaget mot lusern, det är bättre att hon tuggar i sig lusern än att hon tuggar i sig vatten. Ge henne 2-3 kg lusern i stället för ensilaget till frukost. Och sen lika mycket till på kvällen. Då borde hon börja öka i hull - vilket är hög tid nu om hon ska hinna lägga på sig samtidigt som hennes behov ökar så här i slutet av dräktigheten.

Kom ihåg att lusern är grovfoder precis som ensilage och hö, så det går alldeles utmärkt att ge stora givor av det vid varje utfodring.
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Svar till alla:

Hon är inte en stor häst, hon är en arab på 152cm, och hon är inte högdräktig än, så tekninskt sett borde hon itne behöva mer än vad en vanlig häst behöver för att lägga på sig, MEN jag ger ju hellre för mcyekt än för lite.

Jag skrev 27.72g smrp/ kg FODER, det betyder att hon får mellan 600-700g smrp/ dag, PLUS 3kg lucern och 3dl olja, det borde verklinge vara nog även för en riktigt underviktig häst av hennes storlek att gå upp ju, en häst av hennes storlek har ju ett behov på ca. 400g smrp och hon får ju minst 900g smrp plus oljan per dygn!

Så, efrersom hon ändå inte lagt på sig, så undrar jag om det är att jag förväntade mig snabbare resulatat än vad det tar? eller om det är att hon får för lite mj och att allt protein spjälkande tar på hullet så att säga?

Det är inte hösilage utan det är silage, därav att jag skrev silage ;), plus, allt silage är ju sak samma förutom TS halten ändå.

Jag vill itne ge saker med massa stärkelse elelr socker i, som jag skrev, eftersom alla hästar kan få fång, och hon har haft stelhet/ spännigar/låsningar som kan tänkas vara korsförlamning men antagligen inte utan en låsning, men jag vill vara försiktig ändå.

Här är den länken som inte kom med, ursäktar att det vart fel!
Så här såg hon ut nån vecka sedan


Så, vad jag är ute efter är någon mj form som itne innehåller massa stärkelser eller socker, olja som sagt får hon redan, men jag kan öka det lite till, och även om det är så att proteinet 'äter upp' energin för att hon redan får ganska mycket för sin storlek? (vilekt hon gör, ATG veterinären rådde att hon inte behöver massa extra foder förrän hon är högdräktig, men dock nog för att lägga på sig såklart, dock så sa hon att man bara behöver räkna på 'en vanlig hästs' behovs eftersom hon itne är högdräktig än)

Hon borde inte ha mask, men det var bra poäng, ska dubbelkolla ändå nu i veckan då.

Hon har itne varit svårfödd innan sa ägarna, och som sagt hon är INTE en stor häst utan väger bara 400kg och är 152 och arab, så med tanke på att hon inte är högdräktig och får nästan 1000smrp per dag så borde det ju vara nog, eftersom hon heller inte rids nu.

Ameo: jag tror jag gör det då, för det har alltid varit morgonsilaget hon har en tendens att inte få i sig innan utslätt, även att det är två timmar mellan. På EM/natt däremot verkar hon få i sig massor.

Jag var bara lite rädd att det inte är bra för nån anledning att ge så mycket lucern på en gång, då min stallägare har skrämt upp mig lite med att säga att dom kan sluka i sig för mycket och få magproblem.
Hon har fått fodergallor på bakbenen också så är lite orolig över det..även att det itne brukar vara nåt farligt så kan det ju knappast vara en bra sak när dom får reaktion på fodring!?

Tack för alla svar, mer råd är bara bra :)
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Vissa ston har ett ökat behov tidigare i dräktigheten än vad tabellerna säjer. Jag har själv ett sånt eng. fullblodssto, som jag fått öka massor på redan tidigt i dräktigheten, den här gången - förra dräktigheten behövde hon nästan inget extra alls ens på slutet.

Bara fodra på du, det gör inget om hon så skulle hinna bli en aning fet för de brukar behöva det när fölen väl börjar dia.
 
Sv: Lucern / fodringar per dag?

Jo iof....det kanske är rehaben som gjort att hon har dragit lite mer energi också elelr nåt, hon ska gå i stoflock snart nu i maj så då kommer hon ha fri tillgång också på hö, plus stödfodring individuellt två gånge om dagen.

Jag slänger på mer lucern o lite mer olja och försöker ha 'fri tillgång' silage på natten kanske? Jag tror inte hon är en häst som blir 'foderblind' som folk kallar det, hon är ju van att gå på lösdrift med fritillgång utan problem och det kan ju itne skada sålänge hon äter lucernet jag ger utan problem också.

tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag behöver massor med tips och råd. Det är så här att mitt liv ändrats en del under sommaren och nu när hösten närmar sig kommer...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 556
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Senast: arabia
·
Foder & Strö Hur mycket kan man "fodra upp" ett fullblod? Och hur lång tid ska det ta innan man ser bra resultat? Har ett 5 årigt fullblod som...
2
Svar
23
· Visningar
2 074
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp