Lucern hackad strå?

H

hotstuff

är detta bra att ge för att gå upp i hull? hur mkt ska man ge till ett föl respektive ett sto som rids ca 6 ggr i veckan som är lite mager över revbenen tack för svar! :banana: :banana:
 
Proteinrikt foder är bra om du vill ha "rätt" hull på din häst, d.v.s. en bred, musklad rygg, länd och kors. Det är svårt att hitta proteinrikt hö och hösilage, lucernhack är ett substitut som kan funka utmärkt.
 
Mitt föl får lusernhack. Just nu äter han bara 250g ca för att få bra struktur på kraftfodret (han äter bara själv en gång om dan än), men kommer att äta mera senare. Hur mycket som behövs beror ju på vad du ger i övrigt.
 
MEN HUR MKT BÖR JA GE,NU FÅR DE STOT CA 18DL ENA FÖLET 10DL O SISTA BEBBEN 6DL (DIAR FORTFARANDE) :banana:
 
MITT AVVANDA FÖL FÅR OM DAN 10DL BREED 10DL HAVRE 10DL LUCERN PELLETS O 6DL BETFOR 1DL KLI PLUS KALK. DIANDE FÖL FÅR 6DL BREED 4DL BETFOR 10DL HAVRE 2DL KLI O KALK.STOT FÅR 3LITER HAVRE 3LITER LUCERN 5DL BETFOR 5DL KLI MINERALER PLUS KALK.ALLA HAR FRI TILLGÅNG PÅ HÖ INGA BRA VÄRDEN TACKSAM FÖR SVAR :banana:
 
Det går inte att säga i dl, hur mycket det är beror ju på hur hårt du packar hacket! Men det låter som en lagom början, öka på lite i taget!
 
Hm...vad blir det egentligen för skillnad på lusern som pellets och hackat lusern?

Köpte pellets härom dagen som jag ger för att min häst blir så pigg av havre (för bara lite, lite), men vill ändå att hon ska få energi nog att sätta muskler. I vilket fall så sa pojkevänne: där och pekade på hackat lusern. Då sa jag nej jag ska ha pellets. Nu kom jag att tänka på att jag inte har några belägg för varför jag just ska ha det. :angel:
 
Energi nog att sätta muskler..? :confused: Proteiner menar du väl ändå.. Det är iaf proteiner som behövs i första hand, sedan ska den ju ha energi också förstås.. Dessutom innehåller ju lusern ganska lite energi, men desto mer protein.. Hm, ja du kanske bara skrev fel?

Det som skiljer dem åt är just att den ena är pellets, och den andra hackat strå. :p Ur tuggsynpunkt kan det inte räknas som grovfoder när det är pellets. Hacket har den "naturliga strukturen" bevarad, och räknas därmed som grovfoder.

Själv ger jag min häst hacket, 800 g/dag, fast ska snart sluta, om jag bara kunde få min hippo alfa nån gåååång då.. Är en affär som håller på o hämtar in åt mig, men det tar ju evigheter.. Min häst har börjat tröttna lite på hacket.. Lämnar kvar(hon äter upp det senare iaf), äter hellre hö osv.. Men det är en prisfråga som gör att jag byter. :smirk: Oj nu snurrade jag iväg.. :angel:
 
Jag har också varit ute efter alfa pelletsen.
Vi hade ganska lika hö dessutom tror jag?
Nåja.

Har dom inte fått in det än? När jag var där för ca 10-14 dagar sedan så sade dom att det skulle koma in nu i tisdags eller torsdags.
Har inte kunnat tatt mig ut dit än och dessutom räknat om på muslin (svårt val där hmmm, tror det lutar att jag tar muslin ändå...)
 
Vilken müsli då då? Värden? Pris?

De skulle ringa mig, och jag har ringt 1 gång för att kolla att de inte glömt mig.. men de hade de inte.. :o Jag gjorde nog lite intryck där i affären.. :crazy: Alla fick springa och leta efter min säck som jag insisterade på att de skulle ha.. Men va tusan de skulle ju ha det inne när jag ringde(åker inte ända dit utan att veta att det finns inne ju)! Fast det hade blivit ett missförstånd, men men.

Jag var där första gången för ca 2½ vecka sen, ringde förra torsdagen.. Fortf. inget. Ska ringa på tisdag fm om de inte hör av sig tänkte jag.. De får väl ringa och snabba på de där lastbilschaffisarna! Jag vill ha min alfa! :D

Men de är trevliga! :)
 
Hippo muslin, värden:
Mj 11, smrp 80, ca 7, p 5

Pris? :crazy: Kanske 180 någonting?

Han hade musli kvar sa han sist jag var där, och innan hade jag räknat på både alfa och det men jag köpte inte muslin bara för att jag var så inställd på alfan :p
(hur som helst så kommer soja till plus annat)

Åt mig sade han att jag skulle ringa innan och kolla att de hade fått in. Dessutom så sade han att hippo alfa verkade populärt här. Han hade haft flera innan mig som frågat efter just detta.
Ham hade tydigen inte haft hippo så länge, bara haft in ett par säckar och de hade tydligen gått åt som smör av just alfan.

Ska man blöta alfan förresten?
 
Jaha, men den är ju precis som krafft grund då.. *rynka på näsan*

De försökte få mig o köpa nå annat, men det gick inte säg. :cool:

Vad är dina hövärden då? Här är det 7,9 och 31.. :( Du hade nog typ 3,9 i kvot va? Och jag 3,8.. eller nåt sånt. :crazy: Jag ger nu krafft groov(grund för tillfället, för grooven tog slut innan jag skulle byta till alfan och en ny säck skulle ta 2 månader o göra slut på..), lucern hack, soja, krafft protein och havre... SUCK. Nya foderstaten skulle vara hippo alfa o havre + k.protein o soja. Mkt enklare..

Men jo, de hade ju precis börjat med det. Jag ska köpa på mig 2 säckar iaf, och vara ute i minst 1 månad i förväg innan jag ska köpa nytt.. :D
 
Hellre musli än krafft grund.
Tror jag?
Kanske ska köpa en säck å se vad det är för nåt, om inte alfan kommer in någon gång snart.
(min groov är slut, har väntat på alfan)

Jag hade högre kvot än dig men lägre värden... orkar inte leta efter hästpärmen just nu, har inte sett den på två veckor :o

Hur gör man med alfan? Ska den blötas??
 
Hack: Lusern (som är en baljväxt, som klöver) som hackats i bitar + fröhalm (halm av gräs som man tröskat frö från, alltså gammalt hö, fast torkat). Sen sprayar man melass över för att hästarna ska äta halmen. Ett sätt att på konstgjord väg göra hö.
Pellets: Torkad lusern som går igenom en pelletsmaskin. Den mals och mosas ihop till pellets, ungefär som en köttkvarn. Vet inte om det innehåller några andra tillsatser.
Hackat strå ger hästen mer tuggtid än pellets. Riktigt lucernhö/hösilage är jättesvårt att få tag på. Vet ni nån som har? Pris?
 
Nej, det behöver inte blötas, då skulle jag inte ha varit intresserad av att köpa det. :smirk:

Grund är ju mycket billigare.. :crazy:
 
Ok, bra.
Min kusa är glupsk, så bättre fråga en gång för mycket :smirk: :crazy:
Mjaa, jag är inte riktigt frälst i Kraffts sortiment direkt...
Men men, hoppas alfan kommer in snart, det är ju eg. den man vill ha.

(fast jag är nyfiken på muslin, kanske jag köper en sån också)
 
OK. Jag ska överge krafft jag, förutom krafft protein.. De är för dyrt helt enkelt.

Mer Hippo Alfa åt Västeråsarna! :cool:
 
:D

Bara ett uttryck jag har för mig för jag orkar inte gå in på det noggrannare oftast.

Jag säger hetl enkelt att det måste finnas energi nog att jobba, sätta muskler m.m. Alltså bara något som jag säger för att det ska bli kort när jag skriver/pratar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
727
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp