Lucern i silaget?

finapina

Trådstartare
Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja proteinet i foderstaten osv)
 
Den enda risken jag har hört är att lussern är ganska hårt/ vasst och riskerar att göra sönder plasten. Borde kunna lösas genom att det hackas och/ eller mer plast runt balen.
 
Vanligt är det nog inte men ååh, jag skulle gärna ha det i mitt hö.

Man får ha koll på kalcium:fosfor balansen i foderstaten (lusern kan vara väldigt kalciumrikt). Och så tänka på att en del superkänsliga fånghästar tål inte lusern så bra (medans andra funkar utmärkt på det).

Av ren nyfikenhet, har du analysen på det höet och vet du ungefär vilka proportion lusern:andra arter det har? Och hur långt söderut är det odlat 😅?
 
Vanligt är det nog inte men ååh, jag skulle gärna ha det i mitt hö.

Man får ha koll på kalcium:fosfor balansen i foderstaten (lusern kan vara väldigt kalciumrikt). Och så tänka på att en del superkänsliga fånghästar tål inte lusern så bra (medans andra funkar utmärkt på det).

Av ren nyfikenhet, har du analysen på det höet och vet du ungefär vilka proportion lusern:andra arter det har? Och hur långt söderut är det odlat v
 
Verkar ursprungligen ha varit tänkt till kor? Dock saluför bonden ( äldre man) det som även passligt till häst trots att analys saknas? Hmmmm.....
 
Verkar ursprungligen ha varit tänkt till kor? Dock saluför bonden ( äldre man) det som även passligt till häst trots att analys saknas? Hmmmm.....

Det kan passa häst (det kan han omöjligt veta, oftast menar bönderna att det inte är för blött eller finhackat när dom säger att det passar till häst), men har du en sockerkänslig eller lättfödd häst kan det vara bra att ta analys först.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp