Lucern istället för hö?

ufot

Trådstartare
Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av utbildad hästtandläkare och det som går att åtgärda är åtgärdat.

Problemen började i höstas med att hästen, som varit matglad hela livet, slutade äta hö. Till följd av det blev hen lös i magen och började tappa i vikt. Vi åkte till veterinären som raspade tänderna. Hästen började äta igen, men hade svårt att gå upp i vikt. Några månader senare slutade hästen äta sitt hö igen. Denna gång hittade veterinären ingenting speciellt. Vi fick medicin mot den lösa magen. Hästen fick mer mat, vanligt hö istället för hosilage samt lucern. Det gick ett par veckor men hästen åt fortfarande dåligt. Åkte in igen och hålvägg, eller vad det nu heter, hittades. Detta spolades, återbesök en vecka senare. Denna gång hittade veterinären inget fel.

Hästen tuggade mycket höbollar i samband med de dåliga tänderna. Nu tuggar han bra, men det går sakta. Vanligt hö äter hen bättre än hösilage. Problemet är att han har hosta och behöver egentligen äta hösilage. Till vår stora lättnad har hen inte hostat nämnvärt på vanligt hö.

Det stora problemet nu är att han lämnar nästan allt hö och nästan allt lucern, alfa alfa hack, kvar i krubban trots att han tuggar bra. Han äter, men det går sakta. Han får i sig max 3kg hö per dag ibland mindre. Hästen har haft fång för ett par år sedan dessutom.

Med andra ord. Det är inget fel på tänderna nu. Han ska på återbesök om några veckor, men han tuggar bra, inga höbollar. Men han äter alldeles för lite. Lucernet äter han inte mer än max 0,5 kg per dag (30 dl). Max 3 kg hö.

Vi funderar på att prova ge hästen 3kg lucernpellets istället per dag, Kvarnby foder som inte innehåller melass. Är detta mer smakligt? Det är tyvärr svårt att få tag på vanligt hö så vi måste ge hösilage, som hästen inte äter.

Finns det annat grovfoder som är mer smakligt?
Finns det något annat man kan ge istället för hö?

Som det är nu äter hästen:

0.5 kg lucernhack (max)
0.9 kg hippo grow alfa
0.4 kg hippo (har glömt namnet)
0.2 kg happy Hoof
2 dl olja
2 dl uppblött betfor (vet inte vad det heter)
mineralet + foderjäst + B-vitamin
Max 3 kg hö.

Hästen ska väga 400 kg. Vägde sist vi var till veterinären 350.
Allt hö är analyserat in i minsta detalj, har inte analysen hemma nu tyvärr.

Vi behöver tips på grovfoder, lucern eller liknade, som smakar gott, inte innehåller melass och är lättuggat. Även tips på andra fodermedel som kan få upp hästen i vikt välkomnas.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Du kan höja betforn också. Innehåller mycket fibrer och kan i stort sett räknas som grovfoder. Men då får du ju skölja av melassen om du ger vanlig betfor.
Finns äldre hästar som klarar sig bra på lusern o betfor när de har svårt för att tugga hö.

Ni kan ju försöka hitta grovfoder av en tidig andraskörd som då är lite spädare o lättare att tugga.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Tack för svar!

Hur mycket betfor kan man ge? Finns det melassfri betfor?

Dum fråga, men hur sköljer man bort melass?
 
Sv: Lucern istället för hö?

Jag har upptäckt att mina gamlingar med dåliga tänder då och då fått väldig problem med lucernhack. Det har fastnat i tänderna på dom så det blivit inpackningar och problem att äta något alls.
Så jag ger numera istället uppblött lusern pellets till dom, vilket fungerar väldigt bra. Både Kvarnby och Dangrönt har pellets utan melass.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Ge en gröt på luserpellets, vetekli och olja.
Blöt upp lusernet noga.

Om hästen tål det så lägg till havrekross.

En gammal häst kan leva i många år på den sörjan.

Lycka till.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Hej!

Vi har en häst i stallet på 25+ och han lever på lusernpellets! Han är fin i hullet och mår bra. Han kan tugga, men bara korta strån av gräs. Han får lite annat också men har ingen koll på hans foderstat fullt ut
 
Sv: Lucern istället för hö?

Spannex teknosan lusernpellets utan melass har alla mina hästar älskat!

Äter han Hösilage om det är mer finfördelat?
Jag hade en fodershettis med tandproblem som åt bättre om jag klippte silaget i centimeterstora bitar. De fastnar inte lika bra i tänderna heller som lusernhack.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Tack för svar!

Hur mycket betfor kan man ge? Finns det melassfri betfor?

Dum fråga, men hur sköljer man bort melass?

Låt betforen ligga i vatten och svälla som vanligt. Sen kan man sila ur vattnet med durkslag och även skölja betforen under kranen. Sockret är vattenlösligt :)
 
Sv: Lucern istället för hö?

Tack för svar!

Hur mycket betfor kan man ge? Finns det melassfri betfor?

Dum fråga, men hur sköljer man bort melass?

Speedi beet och kwik beet är melassfri betfiber, alltså betfor utan tillsatt melass och det kan du ge lika många Mj av som hästen hade behövt äta hö för att hålla hull. Du kan också ge en blandning utav pelleterat lucern och betfiber om du vill det. Både betfiber och lucern räknas som grovfoder och det är i normalfallet bättre att ge det i första hand istället för kraftfoder och särskilt till en häst som har haft fång. Du räknar då ut en foderstat på lucern och/eller betfiber som bas istället för hö/ensilage. I övrigt räknar du precis som vanligt på foderstaten och tillsätter de mineralerna som fattas. Min erfarenhet är att det enklare att få hästen att äta mycket betfiber än vad det är att få den att äta mycket lucern så du får testa dig fram till en blandning som just din häst gillar.

Om du inte får tag i melassfri betfiber så sätter du betforn i mycket vatten och låter den svälla som vanligt. Sedan silar du bort vattnet med hjälp av ett durkslag och sköljer sedan betforn tills vattnet är helt klart. Det är lätt att det blir stopp i avloppet när man sköljer betfor så att du tänker på var du står när du sköljer. Det är lite pyssel med att skölja bort melassen när du behöver så mycket så det bästa är självklart om du kan få tag i melassfri betfiber. Om man frågar i foderbutiken så kan de ofta ta hem andra foder om de bara vet att de får sålt det.

Lycka till med hästen :)
 
Sv: Lucern istället för hö?

Aldrig lucernhack till hästar som har tandproblem. Det är för jobbigt att tugga. Min häst fick rejäla foderinpackningar då det är alldeles för grova pinnar och strån. Jag skulle prova betformix, blöt med hett vatten och servera ljummet. Bekvämt med en påse eller komplettera med högproteinfoder typ högpresterande eller avel.Kolla även stärkelseinnehåll så det är lågt.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Det finns många gamlingar som har klarat sig på gröt med Lusern och Betfor länge. Du har fått många bra svar tycker jag. Melassen i betfor går att skölja bort som man skrivit, eller så köper man den melassfria som är smidigare men dyrare och svårare att få tag på. Lusernhack har jag också dålig erfarenhet av på min gamling utan välj pellets (tanken är ju att inte slita onödigt på tänderna och hack måste ändå tuggas och fastnar lätt i tänderna). Jag tycker att vetekli är ett bra komplement också, men vet inte hur det funkar till fånghäst. Det ger fibrer och även fosfor, med mycket lusern blir det lätt en brist på fosfor eller ett stort överskott på kalcium i foderstaten. Fundera på om du vill åt proteinet i Lusernen, det finns olika mängd protein i olika märken och ger man en stor giva blir lätt proteinmängden i foderstaten onödigt hög och en del (inkl jag själv) har sett att hästen börjar falla ur när protein/energi kvoten blir för hög. Det är även ganska vanligt att torrt hö fungerar bättre än hösilage, vilket du ju redan har märkt. Jag tycker att Slowfeedingnät har funkat bättre med, men det är för att min tidigare matglada ponny inte fattat problemet riktigt och utan hönät med rutor proppar in rejäla tuggor hö i munnen som han sedan inte får itu. Med nätet blir det lite mindre i taget som han du kan mala lättare, men det är säkert individuellt.

Försök hitta en blandning i byttorna som har lusernpellets och betfor som bas (grovfoder med fibrer) och som har en balanserad sammansättning ungefär som ett riktigt bra hö (kanske ca 10MJ/kg (svårt att komma under), 6-7 i protein/energikvot och komplettera med mineraler som passar). Tänk lite tvärt om mot när du ska komplettera ett underskott, du vill ha stor volym så du kan fylla upp magen så den inte går tom och behöver nödvändigtvis inte ha skyhöga värden per kg. Däremot är ett billigt pris/kg eventuellt av intresse. Där kan både Betfor och lusern vara bra jämfört med färdigfoder. Som vanligt öka upp försiktigt och dela upp på flera fodringar. Tänk på att dom olika fodermedlen väger olika mycket per volym.

Min gamla D-ponny är nu 29 år och har de senaste 4-5 åren tuggat allt sämre. Som mest vintertid har hans foderstat bestått av 3kg lusern, 1,5kg betfor, 2kg kornkross, 500g vetekli och 1dl rapsolja uppdelat på 4 fodringstillfällen, utöver fri tillgång på hösilage vilket bara blir ca 4-5kg ner i magen tror jag.

Slutligen, det går, du behöver inte vara orolig! Ring en veterinär som är duktig på fång, antagligen han ha bra tips också.
 
Sv: Lucern istället för hö?

När man ser nämre på foderstaten så är det 3 produkter som verkar tämligen lika där lucern står för proteindelen. Happy hoof innehåller mycket halm vilket verkar onödigt att ge en häst som ska gå upp i vikt. Jag hade försökt rensa i foderstaten. 9 st +hö är inte bra när det gäller förvaring, plånbok, korrekt foderstat.Kan ha läst fel men den ser väldigt överarbetad ut.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Tack för alla svar :)

Vi ska på återbesök till veterinären nästa vecka, kolla tänderna igen och få lite hjälp med foderstaten. Den foderstat han äter nu har veterinären rekommenderat.

Vi har redan bestämt oss för att enbart ge honom vanligt hö, håller på att jaga som bäst nu. Det är bara att hoppas att hostan håller sig i schack. Det är som att välja mellan pest eller kolera. Antingen får han vanligt hö, som han äter bättre men som riskerar att hostan kommer tillbaka, eller så får han hösilage som han inte ens tittar åt.

Vi har också bestämt oss för att räkna ut en foderstat helt utan hö bestående på lusern, betfor, olja och eventuellt vetekli. Vi kommer självklart att ge så mycket hö han äter men inte räkna med det i analysen. Jag håller med om att de andra fodersorterna är lie "för mycket", främst happy Hoof och Hippo Pro Aktion. Hippo Grow alfa funderar vi på att behålla, beroende på hur analysen blir.

Går det att få fram en vettig foderstat av:
Lusern
Betfor
Eventuellt vetekli och Grow alfa
Mineraler

Jag är själv dålig på att räkna ut foderstat, helst när den ska vara helt utan hö. Vi räknar i alla fall med att ge 3-4 kg lusern, beroende på hur mycket han får i sig och kanske 0.5-1 kg betfor, beroende på hur hans mage tar det, han får ju bara 2dl i nuläget. All mat ska vara melassfri såklart. Maten ska delas upp på 3 mål. Säg att ni har Kvarnbyfoder lucernpellet och någon av de två melassfria betforsorterna. Hur kan en rimlig foderstat se ut på en häst som ska väga ca 400kg?

Tacksam för all hjälp :)
 
Sv: Lucern istället för hö?

Du kan faktiskt ge hästen bara fri tillgång på lusern pelletsen och lite tillägg av mineraler. Se lusernet för vad det är ett grovfoder precis som hö och ensilage. Så det klart att du kan få till en vettig foderstat med hjälp av lusern.
 
Sv: Lucern istället för hö?

Jag hade faktiskt också övervägt att åka till någon annan hästtandläkare. Vem vet, det kanske är något som felas hästen som den nuvarande veterinären inte hittar?

/bettysmatte - som har lärt sig vikten av en "second (och ibland "third") opinion"...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
574
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 048
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 360
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp