Bukefalos 28 år!

Som foder (t.ex. Lucernpellets eller Lucern hackad strå) så är det ett komplement till grovfoder som inte har en tilllräckligt hög proeteinhalt för att täcka hästens behov.
 
Lucern är väldigt svårt att skörda på samma sätt som annat grovfoder p.g.a. att växten har många små blad och dessa trillar lätt av när man vänder skörden. Därför brukar man köra in skörden direkt från fält och varmluftstorka. Ofta gör man pellets av grönmassan.
 
"Blålusern är kanske mest känd under namnet alfalfa, som man kan köpa som frö eller färdiga groddar i affärernas grönsaksdiskar. Den är dock ursprungligen införd som vallväxt och odlas som foder, blålusern innehåller rikligt med proteiner och K-vitamin."

Av detta kanske man kan dra slutsatsen att är det fröna/groddarna man pratar om blir det räknat som baljväxt men om man istället pratar om när det är slått som vall så blir det som ett stråfoder...

Eller är jag ute och cyklar, JAG har ingen koll på lucern för häromkring finns inte en själ som använder det. (det kanske inte är så vanligt i denna del av landet!!)
 
Kan man inte vall bestå av en baljväxt?
Vid varmare breddgrader gör man hö på vanligt sätt av blålucern, antagligen behöver man inte vända den så många gånger innan den torkar.
 
Dit jag sålde en av mina hästar åt de bönensilage! Och bönor är garanterat baljväxter.
 
Vet inte!! - om vall kan bestå av en baljväxt alltså - Jag har som sagt inga erfarenheter av Lucern så det är en lärorik tråd detta. Men om man fodrar med Lucern för bönorna(baljväxtens) skull blir det inte som kraftfoder då??
Och det var någon som skrev tidigare i tråden att Lucern pellets eller hack var ett komplement till höt och då blir det väl i stråfodersyfte. Det är också som stråfoder jag har läst om Lucern i en foderbok men jag skummade bara som hastigast eftersom det inte är del av vår foderstat.
Och med tanke på hur förvirrande jag tycker det verkar kommer det inte att bli det heller.
 
Vet inte!! - om vall kan bestå av en baljväxt alltså - Jag har som sagt inga erfarenheter av Lucern så det är en lärorik tråd detta. Men om man fodrar med Lucern för bönorna(baljväxtens) skull blir det inte som kraftfoder då??
Och det var någon som skrev tidigare i tråden att Lucern pellets eller hack var ett komplement till höt och då blir det väl i stråfodersyfte. Det är också som stråfoder jag har läst om Lucern i en foderbok men jag skummade bara som hastigast eftersom det inte är del av vår foderstat.
Och med tanke på hur förvirrande jag tycker det verkar kommer det inte att bli det heller.
 
Jag slog upp det!

Familjen är Fabaceae som är ärtväxter, således baljväxt! Annat kul jag hittade var:
"Namnet alfalfa kommer av arabiskans al-fasfasah eller det gammaliranska an aspo-asti och betyder 'det bästa fodret' eller 'foder till hästar'."

Mer om lusern
 
Jo det är precis där jag också läst om det efter en länk tidigare i tråden, men jag tycker ändå det känns lummigt jag menar så här: Baljväxter ska väl vara en del av hästens kraftfodergiva.
Och sen läste jag tidigare i tråden att man fodrar med lucern som hökomplement att den odlas som vall och i princip hanteras som hö - då blir det väl en del av stråfodergivan??!!

Sen att Lucern är en baljväxt i floran ifrågasätter jag inte men under vad ska jag sätta in den i en (hypotetisk) foderstat??

=)
 
Eftersom jag kategoriskt vägrar att fodra med pellets ger uteslutningsmetoden hackad lusern. Vilket blandas med höet och därmed blir stråfoder (det ser ju ut som finhackat hö också)

Har för mig att lusern i annan tråd diskuterats som 50/50 stråfoder/kraftfoder
 
Ah, du menar så. Det är ju ändå en växt som odlas som vall = stråfoder. Men pelleterar man blir det ju inte samma struktur längre.

Även bönensilaget som min förra häst mumsar på nu räknas till grovfoder, bönorna är så liten del av växten.
 
jag är väl mest intresserad av om proteinen räknas som "kraft el grov" :)strå får dom ju så mycket do,m orkar äta på en dag.......dygn..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: super
·
  • Artikel
Hästnyheter Debut som spelexpert i ”V75 Direkt” i TV4. Då gjorde Lucas Hellgren succé. – Jag lever min dröm, säger han.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I mitten av november gick flyttlasset för André Brandt ner till Belgien för att jobba som beridare åt italienska hoppryttaren Lorenzo de...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp