Lucerne/luserne hjälp!!?

K

KorsmoLappen

Da hesten min har begynt å synke litte inn i flankene o.l. vil jeg få han litt rundere. Har fått tips om lucerne. Handlet dette i pelletsform. Han er en kraftig kaldblods som brukes som hobbyhest. Noen rolige rideturer i uken har det blitt ettersom han ikke har vært skodd og ikke hatt sal som har passet ordentlig. Nå er sal og sko på plass og jeg skal begynne å trene nesten hver dag! Han får ca 9kg. høy, men skal trappe opp til flere kg.! I tilegg får han alt av vitaminer og mineraler, müsli, slobber mash, litt havre og linfrøolje. Hvor mye CA(!) kan jeg gi han av dette? Er det snakk om 5 dl, eller 2l pr. dag?? Hvordan skal det tilberedes?? 50/50 med vann og pellets?? Hvor lenge skal det trekkes inn? Håper noen vil være så snille å hjelpe meg da det ikke sto noe på posen med lucernpelletsen :confused: :bow:

Tusen takk på forhånd til alle flinke bukefalister:bow::banana::idea:
 
Sv: Lucerne/luserne hjälp!!?

Lucern är ett grovfoder alltså som hö. Det gör att du kan ge honom efter behov allt från ett kilo till fri tillgång. Lucern pellets sväller inte så mycket så det finns egentligen inget behov att blötlägga den. Men många gör det ändå för att minska risken för foderstupsförstoppning.
Själv häller jag bara på vatten så att det täcker den, mest för att kunna blanda i mineralfoder utan att hästarna ska kunna sortera ut det.
 
Sv: Lucerne/luserne hjälp!!?

Oi, så bra svar!!:idea::bow: Tusen takk!! ;)
Da kjører jeg på med ca 1kg. pr. dag ettersom han får mye høy!
:)

Dere andre må jerne skrive inn hva dere gir hesten i lucerne i.f.t. trening av hesten str. osv.

Vh Lotte
 
Sv: Lucerne/luserne hjälp!!?

*Puttar! *

Hvor mange liter gir dere hesten deres pr. dag?? Jeg er enda usikker og jeg HÅPER noen vil hjelpe meg! :)

Vh, Lotte
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp