Lucernhack resp. grovfoder till äldre häst

HannaW

Trådstartare
Någon som är duktig på vad som gäller för lucernhack/stråvärde/sysselsättning/tarmfunktion? Vi har en äldre häst som i perioder är ganska ointresserad av att äta grovfoder i form av hö eller hösilage. Aptiten är det inget fel på vad gäller kraftfoder och gräs, och han har inte fallit ur utan till och med ökat lite i vikt under vintern. Avföringen och magen fungerar fint. Vi ger dessutom kompletterande seniorfoder samt foderolja.
Frågan är hur mycket av grovfodret som skulle kunna ersättas med annat som han hellre äter, ex. lucernpellets (vilket han redan äter lite idag) och lucernhack? Kan tillägga att tänderna undersöks och raspas kontinuerligt av veterinär.

Tacksam för tankar och erfarenheter !
 
Lusernhack och betfiber kan i värsta fall helt ersätta hö.
Men då krävs mineralbalansering!

Det ger ett ordentligt fosforunderskott tex. Men det är lättare att lägga till mineraler än att tvinga hästen att äta. :)
 
Gav min gammelman (blev 31) fri tillgång på lusernhack och lusernpellets inne i boxen. Hade en stor hink upphängd i boxen som jag fyllde på varje dag. Åt drygt 1-2 kg per dag.
+ Fri tillgång på hö inne (iaf i det sista stallet).
 
Lusern är grovfoder, så även betfiber.

Däremot ska du vara försiktig med hack till en äldre häst. Det kan på ett otäckt sätt fastna i dåliga tänder och göra hästen illa.

Jag hade absolut gett lusernpellets (uppblött om så önskas) till en äldre häst med problemaptit. Det kan ju vara så att hästen anser stråfoder vara svårt att tugga och därför inte orkar igenom den giva som behövs.
 
Min förra häst fick svåra foderinpackningar av lucernhack. En del strån är tjocka som tandpetare och fastnar mellan tänderna. En av tand satt tom lös. Han magrade av väldigt fort då han inte kunde tugga mat. Jag tycker betformix är bra då den innehåller både lucern och betfor pressat till pellets. Dvs om hästen tål viss del socker.
 
Gav min gammelman (blev 31) fri tillgång på lusernhack och lusernpellets inne i boxen. Hade en stor hink upphängd i boxen som jag fyllde på varje dag. Åt drygt 1-2 kg per dag.
+ Fri tillgång på hö inne (iaf i det sista stallet).
Han vägrade äta blött lusern, så han fick det torrt i sin lusernhink upphängd i boxen
 
Tack för era svar allihop!
Otäckt med lucernhack som fastnat i tänder, ska ta med det i beräkningarna. Vi tänker fri tillgång på någon typ av grovfoder som är lätt-tuggat, ex rödsvingel, för sysselsättningen och därefter lucern i någon form samt annan kraft som komplement. Och mineraler! Han får idag Biotin men ska kika på innehållet vad gäller fosfor också.

Tack igen, och kommer ni eller någon annan på något mer så skriv gärna!
 

Liknande trådar

A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 699
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp