Lucernpellets vs betfor ?

Köttfärs eller rostbröd var en riktigt jämförelse, inget skämt! Lusern innehåller mycket protein (köttfärs) medan betfor innehåller mycket energi (rostbröd).

Båda två räknas som grovfoder (vilket syfta på hur hästen tar tillvara på maten typ) men vad du ger beror på vad du behöver helt enkelt.
 
Köttfärs eller rostbröd var en riktigt jämförelse, inget skämt! Lusern innehåller mycket protein (köttfärs) medan betfor innehåller mycket energi (rostbröd).

Båda två räknas som grovfoder (vilket syfta på hur hästen tar tillvara på maten typ) men vad du ger beror på vad du behöver helt enkelt.

Fast jag tycker att det är viktigt att inte bunka ihop näringsämnena i protein eller energi. Energi kommer ifrån protein, kolhydrater och fett (och alkohol men det stoppar vi ju sällan i hästarna).

Protein och kolhydrater innehåller lika mkt energi per gram, 4 kcal, medan fett innehåller 9 kcal/g (alkohol 7 kcal/g).
Det blir alltså snett att säga att det ena fodermedlet ger protein och det andra energi. BÅDA ger energi men den kommer ifrån olika näringsämnen och används på olika sätt i kroppen.
 
Köttfärs eller rostbröd var en riktigt jämförelse, inget skämt! Lusern innehåller mycket protein (köttfärs) medan betfor innehåller mycket energi (rostbröd).

Båda två räknas som grovfoder (vilket syfta på hur hästen tar tillvara på maten typ) men vad du ger beror på vad du behöver helt enkelt.
Betfor innehåller ganska mycket protein också, kvot 6 ca.
 
Finapina, är din fråga när du ska välja betfor och när du ska välja lusern?
Välj lusern om hästen verkar behöva mer protein och energi; är allmänt tanig med dålig överlinje trots träning och/eller bukig eller där du har en höanalys som säjer att du behöver både energi och protein men du vill ge ett grovfoder i stället för någon färdig blandning. Du får en rimlig chans att bygga musklerna och få upp kvoten men får i gengäld balta med vatten i hinkarna och lusern är det inte alla som anser är gott nog.
Välj betfor om du har en häst som behöver energi och fibrer främst eller ibland får problem med magen eller som behöver något gott för att vilja sätta i sig mineralerna. Här får du också balta med vatten, och du måste blanda till längre i förväg än med lusernen. Det negativa kan vara att betforen innehåller socker i form av melass, vilket i och för sig går att skölja bort med vattnet. En kvot på 6 som Korven nämner ovan är ju ungefär som ett bra hö, vilket gör att betfor inte höjer proteinintaget särskilt mycket. Lusern har oftast en kvot på ca 10.
 
Fast jag tycker att det är viktigt att inte bunka ihop näringsämnena i protein eller energi. Energi kommer ifrån protein, kolhydrater och fett (och alkohol men det stoppar vi ju sällan i hästarna).

Protein och kolhydrater innehåller lika mkt energi per gram, 4 kcal, medan fett innehåller 9 kcal/g (alkohol 7 kcal/g).
Det blir alltså snett att säga att det ena fodermedlet ger protein och det andra energi. BÅDA ger energi men den kommer ifrån olika näringsämnen och används på olika sätt i kroppen.

Helt sant! :) Kände dock ett behov av att hålla inlägget väldigt kort och enkelt.
 
Vilket föredrar ni? Fördelar o nackdelar?
Två helt olika foder. Saftfoder och grovfoder. Jag gillar båda. Betfor för att säkerställa en bra tarmflora och hålla magarna igång och Lusern när jag vill höja energi och protein i foderstaten. Båda mina hästar får lusern och betfor nu. Betfor vill jag alltid ha i foderstaten. Det är så små mängder (150 g) att det näringsmässigt inte gör varken till eller ifrån i foderstaterna, men fibrerna gör gott. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 131
Senast: Guldaskig
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp