Lucerns hållbarhet?

T

Tuki

Har sedan en månad använt mig av Kraffts lucern. Första förpackningen var mörkt grön och lite fuktig. I går öppnade jag en ny "bal" och den visade sig vara ljusare grön och väldigt torr.

Nu undrar jag dels vad detta beror på, dels hur länge en förpackning Krafft lucern kan ligga oöppnad.
 
Jag köpte lusern hackad strå på pall i höstas...nu i vår fick vi slänga ungefär en pall utav dessa. De var tydligen inte riktigt täta och väl klistrade så de hade sugit åt sej fukt....trots så kallad "rätt förvaring".

Jag har blivit lite misstänksam mot den ojämna kvalitén också...man vill ju inte stoppa i avelsston sådant som inte är bra.

Jag har gått tilllbaka till pelletsen igen...då det funkar bra till mina hästar.
 
Men min lucern luktar gott och hästen äter med god aptit (brukar annars vara kränsen om smaken på ngt sätt är konstigt).

Vet du hur länge man kan förvara lucern förpackad?
 
Det står på balen/säcken...tror det är 1 år efter tillverkningsdatum.Men frågan är vad som gäller när man väl öpnnat balen/säcken.

De dåliga balarna luktade inte äckligt...det var när jag började ta i botten på en bale som jag först upptäckte ett vitt puderlager av mögel...så jag hade alltså använt nästan en hel bal innan jag såg vad som var i botten.Efter det vågade jag inte använda utan att tömma ur balarna först...så jag såg hela innehållet.

Jag har också kräsna damer som inte brukar äta vad som helst.Men jag vet inte om smaken/lukten till viss del blir maskerad av melassen i innehållet!?!
 
Ok, vände och vred på balarna idag och hittade endast tillverkningsdatumet (september 2003) och inga hål - så teoretiskt sett borde de ju hålla :crazy:

Har som sagt precis öppnat en bal, skall hälla över allt i en tunna nu för att se vad som finns i botten (blev lite nervös nu efter att ha läst ditt inlägg).

Mm, det är möjligt att melassen kan maskera lukten och smaken. Orsaken till varför jag har valt lucern strå är att jag har köpt uruselt hö i år och ersätter en del av det med lucern - därför kan jag inte ta pellets.
 
Har jag också råkat ut för! Första balen var lite mörkare grön och mer fuktig. Den senaste var ljusare och torrare! Luktade även lite annorlunda! Skumt.. Och det var inga hål på mina heller- förutom dom som jag råkade göra vid min hantering.. Men de går sönder himla lätt- de borde fixa bättre förpackningar..

Jag ska sluta med hacket snart dock, om bara en foderaffär kunde få in min hippo alfa nån gång!! Den enda affären som säljer det i min stad! Suck.. och jag bor i en stor stad.
 
och jag är tvingad att hålla mig till lucern då mitt hö är så dåligt :(, kan ju inte ersätta delar av mitt hö med pelletsform.
 
Fast det finns ju fler foderföretag som tillverkar lusern, tror att de gör det i hack med. Hippo t.ex.
 
Mm, provade med ett lucern som inte var tillverkat av de "stora namnen" - minns tyvärr inte vad det hette. Pållen tyckte tyvärr inte om det. Krafft lucern har han kastat sig över.

Skall dock titta närmare på Hippo. Tack!
 
Jag har i två nu använt Dangröns lucern pellets och varit jättenöjd, provar just för första gången deras hö-hackelse och det verkar också fungera bra.

Har första balen av hö-hackelsen så jag vet inte hur jämn den är i kvaliten.

Tyvärr har jag också svårt att få tag i bra hö, så det får förmodligen bli hö-hackelse och lite halm så att dom har lite att tugga på hela tiden.
 
Hur ska lucernet se ut då? Ska det vara det "torrare" eller?

Har själv aldrig använt det tidigare men tänkt gå över till det så småningom, men då vill jag ju att det ska var bra!

En till fråga. Någon skrev att personen i fråga skulle hälla över det i en tunna. Hur många liter blir en bal lucern? Någon som vet?

Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite :) :o.
 
Håller mig till lucernpellets då min häst inte är i behov av mer fibrer då han få ordentligt med hö, däremot behöver han mer protein. Ger Mustang lucernpellets och den håller hög kvalite. Finns även Hippo lucern och krafft..... som är bra. Tror givetvis att hackat strå är bra, men svårt att hålla det fräscht... sett att det blivit dåligt på samma sätt som hösilage kan bli.. kanske packar de stråt för blött ibland.
 
Jag fodrar med Hackat strå + Mixen har aldrig stött på dåligt. Vi ger våra hästar 2-3kg/dag så vi gör av med 1,5 bal/dag så det är klart att det inte hinner bli dåligt. Men vi har även med det på tävling och det har aldrig hänt det har blivit dåligt. Då det bara är 18kg i balen så gör man ju av med den på en vecka om man ger 2kg/dag. Det är ett super foder som hästarna äter med god aptit.
/M
 
Jag köper ju inte samma sorts hack, sá jag vet ju inte om din volym är den samma....
Jag har i alla fall 90 liter och tippar pá att det är runt 20 - 30 kg.
M V H Lotta
 
Det ända "dåliga" som jag har sett på hackat strå är att det ibland kan vara väldigt grovt. Jag ger det bl a till mitt 5 månaders föl och han lämnar det grova i sin matskål då. Jag tar så pass lite att det räcker nog iaf ca 1- 1½ vecka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
237
Senast: Lyan
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Senast: Enya
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 097
Senast: Snubbelfot
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp