luciatåg detta covid-år

ameo

Trådstartare
Moderator
Många skolor och förskolor brukar bjuda in föräldrar (m.fl) för att vara med på barnens luciatåg.
(jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är, men vet att det förekommer på fler ställen än på den skola där våra egna barn gått F-6, varav bara yngsta är kvar där nu)

Ni som i normalfall brukar bli inbjudna till luciatåg, hur har Era skolor löst eventuellt luciafirande i år, när man ska undvika att samlas?

Vi har idag fått ljudfiler mejlade till oss för att åtminstone få höra barnen sjunga luciasångerna.
Visst kan man sakna luciatågstraditionen, som vi besökt varje år sen äldsta dottern började förskoleklass (2008). Och visst hade det kanske varit roligare med ett filmat luciatåg. Men jag tycker ändå att det är gott nog med lite skönsång.... (hur vackert det nu kan bli när 30-40 elever från skolans alla årskurser F-6 sjunger :sneaky: - samtliga elever på vår lilla skola ingår i luciatåget)
 
Jag går förbi en förskola på min lunchpromenad och de har repat sånger utomhus hela veckan nu :love:Ingen aning om/hur de ska göra något för föräldrar men det är väldigt mysigt att bara gå förbi dem.
 
Våra barn firar lucia nästa onsdag, de har tränat luciasånger för fulla halsar 😍

Men de kommer ha ett eget litet speciellt lussefirande bara dom iår.

Det var längesen det var ett regelrätt luciatåg på vår förskola faktiskt.
Så det har varit frivillig lusseklädsel under dagen och alla vårdnadshavare har varit inbjudna på kvällen för utomhusmys med korv och bröd.
Eller julpyssel och kvällsfika nåt annat år.
 
Här blir det digitalt luciatåg i år för min stora, och inget alls för min lilla. Inga julkonserter alls :( Tråkigt, men fullt förståeligt detta år.
 
En klass har ett uppträdande och det är inspelat och visas som film i varje klassrum på måndag och då får de lov att ta med lite fika till skolan också.
 
frivillig lusseklädsel
hugger på detta med lusseklädsel, för att kommentera hur just den biten brukar fungera på vår skola, eftersom samtliga elever är med i luciatåget i normalfall
Lucia lottas bland tjejerna i 6an. Finns det ingen tjej i 6an så blir det från femman (eller som förra året, då även 5an saknade tjejer, så fick en från 4an vara lucia)
Övriga deltagare väljer själva vad de vill vara, det brukar vara tärnor, tomtar, stjärngossar och pepparkakor. Ibland är det någon som inte vill vara ombytt alls och då får det vara så. Kille i jeans med stjärngossestrut har också förekommit. Helt okej. De senaste åren har det även varit snögubbar i luciatåget. Jag har ingen aning om bakgrunden till detta i de aktuella fallen, men jag tänker att det är ett bra sätt att inkludera även om man inte har luciatraditionen med sig hemifrån, t.ex pga annan religion eller liknande.
 
Vi filmade vårt Luciatåg och Luciafirande som vi sedan skickar ut till föräldrarna. Varje avdelning gjort också en egen julhälsning som också skickas ut så vårdnadshavarna får ta lite del av vår pedagogik nu när de inte kunnat hälsa på i verksamheten sedan i våras.

"Mina barn" fick pyssla ihop valfria julfigurer som de sedan spelat in filmer med. Dom har alltså använt sig av Imotion för att göra figurerna "levande" och sedan Imovie för att lägga till ljud och effekter till sina filmklipp. Varje film är 30-60sek lång och barnen har själva bestämt vad just deras film ska handla om. Det är tomtar som öppnar paket, älgar som skrämmer julgranstjuvar, nissar som äter gröt och nissar som dansar runt julgranen mm mm. Sedan klippte jag ihop allt till en långfilm där sista delen är alla deras figurer tillsammans med ljudet av barnen som sjunger i Luciatåget. Delade den idag så hoppas den blir uppskattad 😊
 
I vanliga fall har vår förskola Luciatåg från "balkongen", så står vi föräldrar ute och fryser medan barnen sjunger :D :love: . Det är en stor innergård, så egentligen tror jag inte det vore något problem att ha samma upplägg även i år, men tyvärr blir det utan föräldrar. Klart det är bättre att ta det säkra före det osäkra, men det är förstås väldigt tråkigt. Inget inspelat blir heller, men de kommer ha luciatåg och firande på måndag.
 
Småbarnsgruppen lussar för storbarnsgruppen och tvärtom. Jag antar vi föräldrar får se lite bilder efteråt men annars är det inget som vi föräldrar får se. Tråkigt såklart men sånt är livet.
 
hugger på detta med lusseklädsel, för att kommentera hur just den biten brukar fungera på vår skola, eftersom samtliga elever är med i luciatåget i normalfall
Lucia lottas bland tjejerna i 6an. Finns det ingen tjej i 6an så blir det från femman (eller som förra året, då även 5an saknade tjejer, så fick en från 4an vara lucia)
Övriga deltagare väljer själva vad de vill vara, det brukar vara tärnor, tomtar, stjärngossar och pepparkakor. Ibland är det någon som inte vill vara ombytt alls och då får det vara så. Kille i jeans med stjärngossestrut har också förekommit. Helt okej. De senaste åren har det även varit snögubbar i luciatåget. Jag har ingen aning om bakgrunden till detta i de aktuella fallen, men jag tänker att det är ett bra sätt att inkludera även om man inte har luciatraditionen med sig hemifrån, t.ex pga annan religion eller liknande.
Mina barns skola har rätt strikt klädkod för luciafirandet. Ettorna och fyrorna lussar ihop hela klasserna, lucian är en tjej i fyran, alla övriga tjejer är tärnor. Alla grabbar är stjärngossar utom tre som är pepparkaksgubbar. Tror det är helt stängt för föräldrar i år, annars är det ett kvällslussande för föräldrar till barn i ettan och fyran förutom skollussandet på dagen. Fyrorna brukar lussa på ålderdomshemmet också, oklart om det är helt inställt eller om de kommer att stå ute på gården och sjunga för dem.
 
Alla lussetåg på mina barns skola är inställda. Naturligtvis ingen julfest med lussetåg för föräldrar och barn som går i samma klass, som de burkar ha i de lägre klasserna åk 0-3. Femmornas lussetåg för övriga klasser i gympasalen är inställt. Min son går i femman. Så han och vi funderar om sexorna kommer få lussa nästa år eller det inte blir lussande för honom. Det är egentligen ingen stor grej och det kunde ha varit värre. Det är ju mer synd om de som gick ut gymnasiet i våras som inte fick någon riktig student.

Min ettagluttare fick klä ut sig igår fredag och hade medhavd fika. I femman uppmärksammade de inte lucia alls.
 
Jag har ju något äldre elever (högstadiet) och föräldrar får ju aldrig komma och titta på ändå.

Men för övriga skolan hade de löst det så att klasserna i åk nio hade spelat in ett par sånger (klassvis) och sedan klippt ihop (både ljud och bild). Samt ett par solo-artister och några som läste dikter och så spelades filmen upp i varje klassrum på morgonen.

Blev mycket bättre än jag förväntat mig.
 
Många skolor och förskolor brukar bjuda in föräldrar (m.fl) för att vara med på barnens luciatåg.
(jag har ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är, men vet att det förekommer på fler ställen än på den skola där våra egna barn gått F-6, varav bara yngsta är kvar där nu)

Ni som i normalfall brukar bli inbjudna till luciatåg, hur har Era skolor löst eventuellt luciafirande i år, när man ska undvika att samlas?

Vi har idag fått ljudfiler mejlade till oss för att åtminstone få höra barnen sjunga luciasångerna.
Visst kan man sakna luciatågstraditionen, som vi besökt varje år sen äldsta dottern började förskoleklass (2008). Och visst hade det kanske varit roligare med ett filmat luciatåg. Men jag tycker ändå att det är gott nog med lite skönsång.... (hur vackert det nu kan bli när 30-40 elever från skolans alla årskurser F-6 sjunger :sneaky: - samtliga elever på vår lilla skola ingår i luciatåget)
Inställt, men jag tror det sällan är luciatåg för föräldrar över 1-2 klass. Men alla avslutningar har varit inställda också, sommar och vinter. Det är ok för mig, det känns ändå som att det är något härligt för barnen oavsett.
 
Jag hoppas vår förskola har lucia nästa år. Inte i år av naturliga skäl, och inte förra året då fsk var nyöppnad då. Inte hört nåt alls om firande i år (många kollegor lämnade luciaklädda barn igår), men märker att de sjunger luciasånger i alla fall.
 
Dotterns förskola ska fira på tisdag med att sjunga lite luciasånger och det är frivilligt att vara lusseklädd. Inga föräldrar är välkomna utan de gör det själva i gruppen bara.
 
I sonens skola möttes de utomhus på morgonen med marschaller, luciakör, julmust och pepparkakor. De är det vanliga förfarandet. Dock brukar alla 450 mellanstadie elever samlas i aulan för luciatåg. Högstadiet en timme senare men just det var inställt.

Dotterns förskola brukar ha luciatåg i kyrkan med alla föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar om man har några. Efteråt brukar alla samlas i församlingslokalen för hembakta lussebullar och pepparkakor. Alltid en fredag runt lucia. Brukar vara så himla mysigt.

I år hade alla barnen få tagit med en massa gosedjur som de placerat på stolarna i kyrkan istället. Så gick de luciatåg ändå. Och åt lussebullar utan alla vuxna. De hade supermysigt.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 306
Senast: tanten
·
Äldre Björklund och Persson. Bildt, Sahlin, Svensson och alla ni andra.. Det är möjligt ni inte visste vad ni gjorde, eller rättare sagt...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
8 619
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp