Ludger Beerbaum anklagas för djurplågeri

Ludger Beerbaum, en av världens mest kända hoppryttare med 4 OS-guld i bagaget, har ertappats på film när han använder sig av en otillåten träningsmetod på sina hästar.
 
Nu får allt toppsporten som sport välja sida. Antingen tar man fullt avstånd mot detta och mot Ludger, och visar att det är helt oacceptabelt. Alternativ resulterar det bara i slingrande bortförklaringar och mjäkiga straff där allt slätas över efter ett litet tag och Ludger behandlas som inget hänt. Då tappar sporten intresse för mig, och jag hoppas många andra.
 
Jag trodde faktiskt inte att detta pågick längre. Hade det varit på 90-talet hade jag inte varit förvånad, men med de försiktiga hästar vi har i dag så blir jag som sagt var förvånad.
Jag läste någon svensk hoppryttares blogg (kommer inte ihåg vem) som efterfrågade att alla reflekterar mer över vilka filmer och bilder som vi gillar på sociala medier. Tex hästar som överhoppar sig gång på gång-att då inte bara tryck på gilla utan istället kritisk tänka varför hästen gör det och att den eventuellt är manipulerad på något vis.
 
Det enda sättet tror jag att bli av med sådana här människor är att stänga av dom från all träning, för det hjälper knappast att dom inte får tävla för då lär dom hålla på i bakgrunden bara. Det hade varit en liten ögonöppnare tror jag för ridsporten om han stängdes av från att träning och tävling med hästar.

Antagligen så händer inte mycket alls och han fortsätter att träna hästar oavsett, det är för många tror jag som är beroende av honom för att dom ska stänga av honom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyheten slog ned som en bomb i början av året – den tyska toppryttaren Ludger Beerbaum hade ertappats med barrering. Diskussionerna...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare danska OS-ryttaren Andreas Helgstrand och hans medarbetare anklagas för oetiska träningsmetoder. I videomaterial filmade med...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den fyrfaldige OS-guldmedaljören Ludger Beerbaum har hamnat i blåsväder. Videoklipp från hoppryttarens verksamhet visar hur tysken...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp