Ludger Beerbaum anklagas för djurplågeri

Ludger Beerbaum, en av världens mest kända hoppryttare med 4 OS-guld i bagaget, har ertappats på film när han använder sig av en otillåten träningsmetod på sina hästar.
 
Jag tycker det där är ett väldigt tråkigt sätt att misstänkliggöra en annan ryttare.
Men det är väl ändå väldigt märkligt att utomstående kan veta om saker kring barrering o.l. utan större insikt i dagliga arbetet men att de som är närmast är helt ovetandes?

Jag menar inte HvE specifikt utan det är ju en tystnadskultur som vi ser inom hästvärlden även när det gäller övergrepp. Alla vet om det men ingen vet om det heller.
 
Va? Jag har läst det SVT skrivit, det står inget om Henrik von Eckermann där.
"Svenska landslagsryttaren och OS-medaljören i lag Henrik von Eckermann arbetade under tio års tid hos Beerbaum, men slutade 2016.

Han skriver så här i ett sms till SVT Sport:

”Jag kan inte uttala mig om vad andra ryttare gör eller inte gör. Jag kan bara svara för hur jag hanterar och tränar mina hästar. Men jag tar verkligen avstånd från all form av otillåten träning. För mig är hästarnas välmående det allra viktigaste och vi jobbar 24 timmar om dygnet för att våra hästar ska må bra.”"
https://www.svt.se/sport/ridsport/skandal-i-ridsportvarlden-mastaren-anklagas-for-djurplageri
 
"Svenska landslagsryttaren och OS-medaljören i lag Henrik von Eckermann arbetade under tio års tid hos Beerbaum, men slutade 2016.

Han skriver så här i ett sms till SVT Sport:

”Jag kan inte uttala mig om vad andra ryttare gör eller inte gör. Jag kan bara svara för hur jag hanterar och tränar mina hästar. Men jag tar verkligen avstånd från all form av otillåten träning. För mig är hästarnas välmående det allra viktigaste och vi jobbar 24 timmar om dygnet för att våra hästar ska må bra.”"
https://www.svt.se/sport/ridsport/skandal-i-ridsportvarlden-mastaren-anklagas-for-djurplageri

Tack! Måste ha uppdaterats efter att jag läste. :)
 
"Svenska landslagsryttaren och OS-medaljören i lag Henrik von Eckermann arbetade under tio års tid hos Beerbaum, men slutade 2016.

Han skriver så här i ett sms till SVT Sport:

”Jag kan inte uttala mig om vad andra ryttare gör eller inte gör. Jag kan bara svara för hur jag hanterar och tränar mina hästar. Men jag tar verkligen avstånd från all form av otillåten träning. För mig är hästarnas välmående det allra viktigaste och vi jobbar 24 timmar om dygnet för att våra hästar ska må bra.”"
https://www.svt.se/sport/ridsport/skandal-i-ridsportvarlden-mastaren-anklagas-for-djurplageri
Jag önskar att någon ställde följdfrågan om vad han anser om 'touchering' eller vad det var de kallade det som uppenbarligen är tillåtet i Tyskland.
 
Henrik Ankarcrona medverkade i Studio Ett i P1 nyss. Överlag ett lamt uttalande om händelsen, tycker jag. Avståndstagande givetvis, men inte alls så kraftfullt som en skulle önska. Inte bara mot Ludger Berbaaum specifikt, utan även mot metoden som sådan (vad den nu ska kallas, men i inslaget diskuterades framför allt vad som anses som en otillåten träningsmetod).

Jag önskar att andra utövare inom sporten skulle våga stampa ner foten ordentligt när något sådant här kommer fram i ljuset (nu har jag dock inte följt diskussionen och andra reaktioner i övrigt, så det kanske också förekommer). Det ska liksom inte förekomma inom ridsporten - punkt.
 
Ja jo så kan man ju kalla det... är inte definitionen av doping otillåten prestationshöjande medicinering?
Grejen där var väl att man bedömde att hästens prestation inte förbättrats av den otillåtna medicineringen.
Doping ska väl vara prestationshöjande antar jag.
 
Ja jo så kan man ju kalla det... är inte definitionen av doping otillåten prestationshöjande medicinering?
Det finns en viss skillnad mellan de två (men båda är ju såklart inte ok!)

Dopning innebär att hästen testats positiv för preparat som bland annat är prestationshöjande. Preparat som inte är godkända för häst klassas som dopning, till exempel preparat avsedda för människor.
Som otillåten medicinering betraktas positiva prov innehållande läkemedelssubstanser godkända för användning på häst. Förekomsten av dessa substanser bedöms som mindre allvarligt än preparat klassade i gruppen dopning (om preparatet inte givits medvetet för att dölja skada etc).

https://www.ridsport.se/tavling/Antidopning/bestammelser
 
Jag har väldigt länge skrivit/pratat om det djurplågeri som pågår kring (och blivit utskrattad/utbuad för det) tävlingshästar på alla nivåer. Och att jag då är emot hästsporter tills någon ändring sker för att skydda hästarna.
Vi har sett bevis för vanvård och djurplågeri om och om igen men inget vettigt görs emot det.
Vi har haft tränare/ryttare som misshandlat sina hästar så illa att de fått djurförbud i landet de bott i. Så de har flyttat till ett annat land och bara fortsatt med sina "träning"s metoder och fått fortsatt tävla. Den mest "kända" som jag tyvärr inte minns namnet på flyttade till Danmark, efter djurförbud där hon tidigare bott, då hon bland annat band upp hästar och sedan piskade skiten ur dem i 30-40min, hon dog när en häst tröttnade och sparka ihjäl henne.
Vi har oxå bildbevis på ryttare som använt bland annat el, PÅ TÄVLINGAR och inget görs.


Jag vet att det finns bra ryttare med empati för sina djur och som värderar djuren högre än att vinna tävlingar. Men vi har oxå tyvärr väldigt många som inte borde få vara i närheten av djur och det finns bevis för att de använder olagliga metoder. Och dessa ryttare borde förbjudas att tävla med djur oavsett vilken sport/klass/klubb/förening/land/djurart. Och de borde i många fall förbjudas att ens äga djur/ha ansvaret för ett djur/träna andras djur.


Så jag är tyvärr inte överraskad alls.
 
Henrik Ankarcrona medverkade i Studio Ett i P1 nyss. Överlag ett lamt uttalande om händelsen, tycker jag. Avståndstagande givetvis, men inte alls så kraftfullt som en skulle önska. Inte bara mot Ludger Berbaaum specifikt, utan även mot metoden som sådan (vad den nu ska kallas, men i inslaget diskuterades framför allt vad som anses som en otillåten träningsmetod).

Jag önskar att andra utövare inom sporten skulle våga stampa ner foten ordentligt när något sådant här kommer fram i ljuset (nu har jag dock inte följt diskussionen och andra reaktioner i övrigt, så det kanske också förekommer). Det ska liksom inte förekomma inom ridsporten - punkt.
Tänker att HvE vill ha alla fakta klara för sig innan han verkligen sätter ner foten. Det är ju ändå hans gamla arbetsgivare och säkerligen vän. Verkar ju vara en del oklarheter om man läser Luddes dementi. Däremot undrar man ju fortfarande mer och touching som verkar vara godkänt i Tyskland. Det lär han ju antagligen varit med om.

Tycker själv det är svårt. Har inte sett inslaget själv och med tanke på kraften som Ludde dementerar med så gör det ändå att man undrar. Om de filmat staketstolpar och påstått att de används som bommar så är det ju sannerligen oseriöst.
Jag umgicks i hoppkretsar i slutet av 90-talet och man hörde och såg mycket skit bland många toppryttare men aldrig om Ludde.

MEN med det sagt är ju bara att man använder sig av touching helt sinnessjukt oavsett om tyska förbundet godkänt den träningsmetoden eller inte.
 
Tänker att HvE vill ha alla fakta klara för sig innan han verkligen sätter ner foten. Det är ju ändå hans gamla arbetsgivare och säkerligen vän. Verkar ju vara en del oklarheter om man läser Luddes dementi. Däremot undrar man ju fortfarande mer och touching som verkar vara godkänt i Tyskland. Det lär han ju antagligen varit med om.

Tycker själv det är svårt. Har inte sett inslaget själv och med tanke på kraften som Ludde dementerar med så gör det ändå att man undrar. Om de filmat staketstolpar och påstått att de används som bommar så är det ju sannerligen oseriöst.
Jag umgicks i hoppkretsar i slutet av 90-talet och man hörde och såg mycket skit bland många toppryttare men aldrig om Ludde.

MEN med det sagt är ju bara att man använder sig av touching helt sinnessjukt oavsett om tyska förbundet godkänt den träningsmetoden eller inte.

Det var inte HvE som uttalade sig. Och det handlade inte bara om LB specifikt, utan även om metoden som sådan i mer generella termer.
 
Jag har väldigt länge skrivit/pratat om det djurplågeri som pågår kring (och blivit utskrattad/utbuad för det) tävlingshästar på alla nivåer. Och att jag då är emot hästsporter tills någon ändring sker för att skydda hästarna.
Vi har sett bevis för vanvård och djurplågeri om och om igen men inget vettigt görs emot det.
Vi har haft tränare/ryttare som misshandlat sina hästar så illa att de fått djurförbud i landet de bott i. Så de har flyttat till ett annat land och bara fortsatt med sina "träning"s metoder och fått fortsatt tävla. Den mest "kända" som jag tyvärr inte minns namnet på flyttade till Danmark, efter djurförbud där hon tidigare bott då hon bland annat band upp hästar och sedan piskade skiten ur dem i 30-40min, hon dog när en häst tröttnade och sparka ihjäl henne.
Vi har oxå bildbevis på ryttare som använt bland annat el, PÅ TÄVLINGAR och inget görs.


Jag vet att det finns bra ryttare med empati för sina djur och som värderar djuren högre än att vinna tävlingar. Men vi har oxå tyvärr väldigt många som inte borde få vara i närheten av djur och det finns bevis för att de använder olagliga metoder. Och dessa ryttare borde förbjudas att tävla med djur oavsett vilken sport/klass/klubb/förening/land/djurart. Och de borde i många fall förbjudas att ens äga djur/ha ansvaret för ett djur/träna andras djur.


Så jag är tyvärr inte överraskad alls.
Får väl se om det är toutching eller barrering. Många starka krafter inblandade. Höjer man pinnen uppåt så klassas det som barrering. Märklig regel 😾
Det är barrning utan tvekan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyheten slog ned som en bomb i början av året – den tyska toppryttaren Ludger Beerbaum hade ertappats med barrering. Diskussionerna...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare danska OS-ryttaren Andreas Helgstrand och hans medarbetare anklagas för oetiska träningsmetoder. I videomaterial filmade med...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den fyrfaldige OS-guldmedaljören Ludger Beerbaum har hamnat i blåsväder. Videoklipp från hoppryttarens verksamhet visar hur tysken...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp