Ludger Beerbaum anklagas för djurplågeri

Ludger Beerbaum, en av världens mest kända hoppryttare med 4 OS-guld i bagaget, har ertappats på film när han använder sig av en otillåten träningsmetod på sina hästar.
 
Instämmer så i detta!

Nolltolernas elle dö - ridsporten måste välja väg:
https://ridenews.se/blogg/cath/nolltolerans-eller-do-ridsporten-maste-valja-vag/

”Man kan inte, som Tyskland, tillåta ”lite barrering”. Där menar man alltså att det som visas på filmerna med Beerbaum är en hårdare barrering som inte är tillåten – käppen är fyrkantig, vinklas uppåt och används okänsligt, säger veterinären/experten som uttalar sig i tv-inslaget.
Men om den bara varit rund, lättare och hållits horisontellt så hade det varit okej: I Tyskland kallas det ”touchering”.

Men att slå hästen med en käpp för att den ska hoppa högre – det funkar liksom inte i den vanliga, verkliga världen.”
 
Tänker att HvE vill ha alla fakta klara för sig innan han verkligen sätter ner foten. Det är ju ändå hans gamla arbetsgivare och säkerligen vän. Verkar ju vara en del oklarheter om man läser Luddes dementi. Däremot undrar man ju fortfarande mer och touching som verkar vara godkänt i Tyskland. Det lär han ju antagligen varit med om.

Tycker själv det är svårt. Har inte sett inslaget själv och med tanke på kraften som Ludde dementerar med så gör det ändå att man undrar. Om de filmat staketstolpar och påstått att de används som bommar så är det ju sannerligen oseriöst.
Jag umgicks i hoppkretsar i slutet av 90-talet och man hörde och såg mycket skit bland många toppryttare men aldrig om Ludde.

MEN med det sagt är ju bara att man använder sig av touching helt sinnessjukt oavsett om tyska förbundet godkänt den träningsmetoden eller inte.

Här är de sk staketstolparna med isolatorer på:
Hhb81DC.jpg
 
Fel av mig, men hann inte ändra inlägget ovan innan det gick ut.
Det är troligen störarna han syftar på som han menar inte används utan bara blivit liggande på gården efter att de följde med i ett köp av hinder.

Hur som, jag tycker filmerna är väldigt tydliga. Att det är vilket verktyg man använder och att den som håller i det är ett s.k. "proffs" som skiljer touching från barrering känns bara så sjukt omodernt och jag trodde verkligen vi kommit längre. Otroligt pinsamt av LB att ens försvara metoden.
 
Senast ändrad:
"Svenska landslagsryttaren och OS-medaljören i lag Henrik von Eckermann arbetade under tio års tid hos Beerbaum, men slutade 2016.

Han skriver så här i ett sms till SVT Sport:

”Jag kan inte uttala mig om vad andra ryttare gör eller inte gör. Jag kan bara svara för hur jag hanterar och tränar mina hästar. Men jag tar verkligen avstånd från all form av otillåten träning. För mig är hästarnas välmående det allra viktigaste och vi jobbar 24 timmar om dygnet för att våra hästar ska må bra.”"
https://www.svt.se/sport/ridsport/skandal-i-ridsportvarlden-mastaren-anklagas-for-djurplageri
Visst, hästarna presterar inte på topp om de inte mår bra. Men jag har oerhört svårt att tro att hästarnas välmående är högsta prioriteten hos någon internationell toppryttare. Det allt annat överskuggande är rimligen att hästarna presterar så bra som de överhuvudtaget kan. Deras välmående är, i bästa fall, en bieffekt.
 
Visst, hästarna presterar inte på topp om de inte mår bra. Men jag har oerhört svårt att tro att hästarnas välmående är högsta prioriteten hos någon internationell toppryttare. Det allt annat överskuggande är rimligen att hästarna presterar så bra som de överhuvudtaget kan. Deras välmående är, i bästa fall, en bieffekt.
Så du menar att alla toppryttare är känslokalla djurplågare som endast låter bli att plåga sina hästar för att de då skulle prestera sämre. När sker omvandlingen från normal känslomänniska till den där kalla varelsen som inte bryr sig? Går den vid starten i en speciell klass eller finns det någon annan startpunkt?
 
Så du menar att alla toppryttare är känslokalla djurplågare som endast låter bli att plåga sina hästar för att de då skulle prestera sämre. När sker omvandlingen från normal känslomänniska till den där kalla varelsen som inte bryr sig? Går den vid starten i en speciell klass eller finns det någon annan startpunkt?
Den halmgubben får du ställa någon annanstans.
 
Så du menar att alla toppryttare är känslokalla djurplågare som endast låter bli att plåga sina hästar för att de då skulle prestera sämre. När sker omvandlingen från normal känslomänniska till den där kalla varelsen som inte bryr sig? Går den vid starten i en speciell klass eller finns det någon annan startpunkt?
Jag tror inte det var riktigt menat så utan att en toppryttare är mer intresserad av toppresultat än välmåendet, de säljer de hästar som inte håller måttet fysiskt eller klarar av det livet psykiskt, alternativt får dem utdömda och avlivade.

Jag anser ju att det inte är god hästhållning att hästar står inne större delen av dygnet eller går själv i frimärkshagar, men det är det ju väldigt många hästägare som inte tävlar i toppen gör, även här i Sverige. Jag anser inte att det är god ridning att enbart harva runt i ridhus eller på utebanor utan att hästar mår bättre på varierat underlag och ute i terräng, vilket allt för många hästar inte får. Var går gränsen för när en hästägare blir en självisk, känslokall varelse som håller sin häst installad majoriteten av dygnet och aldrig rider ut?
 
Jag skulle snarare säga att det är väldigt bra hästhållning att inte ha kvar hästar som inte passar det mål man är ute efter? Vill man tävla grand prix är det väl mycket roligare för både häst och ryttare om hästen både håller fysiskt och psykiskt?
Ja, men det som intresserar dem är ju resultatet och en häst som inte håller måttet gör de sig av med, de sänker inte nivån och fortsätter med samma häst. En häst som inte klarar Grand Prix kommer inte heller starta någon.
 
Alltså jag blir så LEDSEN av det här! Inte förvånad, tyvärr, men ledsen.... Jag tror det kommer innebära slutet för ridsport på OS på sikt, till exempel. Och det drabbar alla, inte bara dem som håller på med otillåtna och oetiska metoder utan ALLA. Ska man ens vara stolt över det svenska OS-guldet i hoppning, liksom, när sporten ser ut såhär? Vill man som djurvän, hästälskare och empatisk människa ens ha med en sån här sport att göra? Här går vi hemmavid och dagligen funderar över hur livet för våra hästar kan göras så bra det nånsin är möjligt, hur de ska få maximal tid i hagen, bra sammansättning av flock, hästvänlig och etisk träning osv osv, och så möts vi av "nyheten" om världsstjärnor som SLÅR SINA HÄSTAR MED KÄPPAR för att få dem att prestera bättre. Jag blir så LESS!
 
Ja, men det som intresserar dem är ju resultatet och en häst som inte håller måttet gör de sig av med, de sänker inte nivån och fortsätter med samma häst. En häst som inte klarar Grand Prix kommer inte heller starta någon.
Men det är väl ändå högst rimligt? Den häst som inte klarar GP kanske kan vara en underbar kompis för en ryttare på MSV-nivå? Där tror jag faktiskt det är det allra bästa för hästen att få byta ägare och hem. Jag tror inte på att man till varje pris ska behålla en häst som inte passar till det man vill ha den till - det är bättre om den hästen får glädja någon annan!
 
Då får du förklara vad du menar för det där är vad du skrivit. Dock skönt att du menar något annat :)
Nej, det var ju faktiskt inte alls vad jag skrev.

Det jag skrev, och syftade på, är att jag tror att internationella toppryttare i allmänhet har en annan högsta prioritering än hästarnas välmående. Inte enda prioritering utan högsta prioritering. Hade hästvälfärden varit strikt prio ett så hade man förmodligen inte lagt tid och pengar på tävlingsverksamhet alls, utan kanske helt enkelt hållit sina hästar hemma i stor lösdrift i flock. Kanske ägnat sitt yrkesliv åt djurhälsa i någon form.
Det finns de som menar att somliga hästar verkligen mår som allra bäst när de skeppas runt jorden i lastbil och fraktflyg, tränas hårt och mycket, och drivs på gränsen av sin förmåga i tävling. Jag tror att de hästarna är ganska få. Jag tror inte att alla hästar nödvändigtvis mår väldigt dåligt av en sådan tillvaro heller, men jag tror inte att det är den högsta nivån av välmående som häst.
För mig förefaller den största drivkraften i allmänhet vara tävlingsresultat. Tävlingsprestationen är ju också en ekonomisk förutsättning för många, både direkt och indirekt. Utan resultat inga prispengar, och inga höga försäljningspriser, hur bra hästarna än mår.

Det betyder inte att jag tror att "alla toppryttare är känslokalla djurplågare". Hade jag trott det så hade jag skrivit att... tja, "alla toppryttare är känslokalla djurplågare". ;) Det betyder inte heller att jag förkastar all tävlingsverksamhet med hästar. Men att min uppfattning är att man behöver vara ödmjukt medveten om att hästtävlande i allmänhet är i första hand för människans skull, inte i första hand för hästarnas bästa.
 
Ja, men det som intresserar dem är ju resultatet och en häst som inte håller måttet gör de sig av med, de sänker inte nivån och fortsätter med samma häst. En häst som inte klarar Grand Prix kommer inte heller starta någon.
Jag har fortfarande svårt att se problemet med detta. Om personen nu har som mål att tävla en viss nivå så är det ju bara bra att denne inte pressar hästen utan inser att den passar bättre hos någon som vill tävla på lägre nivå, eller kanske inte tävla alls? Att ha nivå-ambitioner på sitt tävlande är ju inte djurplågeri i sig liksom...
 
Men det är väl ändå högst rimligt? Den häst som inte klarar GP kanske kan vara en underbar kompis för en ryttare på MSV-nivå? Där tror jag faktiskt det är det allra bästa för hästen att få byta ägare och hem. Jag tror inte på att man till varje pris ska behålla en häst som inte passar till det man vill ha den till - det är bättre om den hästen får glädja någon annan!
Jag har fortfarande svårt att se problemet med detta. Om personen nu har som mål att tävla en viss nivå så är det ju bara bra att denne inte pressar hästen utan inser att den passar bättre hos någon som vill tävla på lägre nivå, eller kanske inte tävla alls? Att ha nivå-ambitioner på sitt tävlande är ju inte djurplågeri i sig liksom...
Jag fattar inte hur ni kan se att jag skrivit att det är något problem? Jag skriver klart och tydligt att en ryttare på toppnivå gör sig av med de hästar som inte håller måttet, var har jag skrivit att det skulle vara ett problem?

Det jag tycker är ett problem är när så många här i Sverige har hästar under vad jag anser vara dålig hästhållning trots att de inte har som mål att rida WC, så var går gränsen från att vara en hästägare som månar om sina hästar till att vara en känslokall varelse som inte bryr sig ett skit om sina hästars välmående och håller dem inne större delen av dygnet, rider enbart på bana och har hästarna ensamma i små hagar?

Skulle All In tagit OS-guld med Peder om han mådde dåligt? Är Peder en känslokall varelse som skiter i hur deras hästar mår bara för att han är intresserad av resultat? Är han och Lisen känslokalla varelser som köper, utbildar och säljer hästar och är han en riktig skitstövel som bara månar om framgångar på hästarnas bekostnad? Jag tror inte det, jag tror inte heller att de skulle behållit All In om det visat sig att han och Peder inte kunde ta sig runt en WC utan att komma sist.
 
Jag anser ju att det inte är god hästhållning att hästar står inne större delen av dygnet eller går själv i frimärkshagar, men det är det ju väldigt många hästägare som inte tävlar i toppen gör, även här i Sverige. Jag anser inte att det är god ridning att enbart harva runt i ridhus eller på utebanor utan att hästar mår bättre på varierat underlag och ute i terräng, vilket allt för många hästar inte får.

Så överens!!! Tycker det är tydligast i Msv-nivå, oavsett gren.
 
Jag fattar inte hur ni kan se att jag skrivit att det är något problem? Jag skriver klart och tydligt att en ryttare på toppnivå gör sig av med de hästar som inte håller måttet, var har jag skrivit att det skulle vara ett problem?
Jag, och bevisligen även @Masqueradee , tolkade det vi citerat som att du såg det som ett problem. My bad!
Det jag tycker är ett problem är när så många här i Sverige har hästar under vad jag anser vara dålig hästhållning trots att de inte har som mål att rida WC, så var går gränsen från att vara en hästägare som månar om sina hästar till att vara en känslokall varelse som inte bryr sig ett skit om sina hästars välmående och håller dem inne större delen av dygnet, rider enbart på bana och har hästarna ensamma i små hagar?
Håller helt med dig om den problembeskrivningen (oavsett eventuella tävlingsambitioner och -resultat). Jag tror faktiskt inte ens att majoriteten av de hästägare som håller sina hästar så är känslokalla eller inte bryr sig om sina hästars välmående, utan jag tror det är en kombination av okunskap, missriktad välvilja och grupptryck och "man har alltid gjort så". För hästen är det ju lika illa oavsett.
Skulle All In tagit OS-guld med Peder om han mådde dåligt? Är Peder en känslokall varelse som skiter i hur deras hästar mår bara för att han är intresserad av resultat? Är han och Lisen känslokalla varelser som köper, utbildar och säljer hästar och är han en riktig skitstövel som bara månar om framgångar på hästarnas bekostnad? Jag tror inte det, jag tror inte heller att de skulle behållit All In om det visat sig att han och Peder inte kunde ta sig runt en WC utan att komma sist.
Tyvärr så tror jag att hästar KAN prestera även om de mår dåligt eller utsätts för oetiska träningsmetoder. Bara att titta på Beerbaum, Schockemöhle och kanske fler inom hoppningen, och en hel del som pysslar med rollkur (eller "LDR") inom dressyren. Det har effekt. Tyvärr.

Med det sagt så tror jag INTE att All In mår dåligt eller utsätts för några oetiska eller ens tveksamma träningsmetoder. Jag ser Peder som en förebild vad gäller hästhantering och -träning och jag ser inte heller hans och Lisens verksamhet, eller någon ananns som gör det de gör, som oetisk eller fel på minsta vis. Kanske är det rent av MER etiskt korrekt att låta hästar utbildas av folk som verkligen vet vad de gör? Självklart behåller de inte hästar som inte håller måttet för vad de vill göra - och som jag sa i tidigare inlägg så är det sannolikt allra bäst för hästen att hamna hos någon som är nöjd med den precis som den är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyheten slog ned som en bomb i början av året – den tyska toppryttaren Ludger Beerbaum hade ertappats med barrering. Diskussionerna...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare danska OS-ryttaren Andreas Helgstrand och hans medarbetare anklagas för oetiska träningsmetoder. I videomaterial filmade med...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den fyrfaldige OS-guldmedaljören Ludger Beerbaum har hamnat i blåsväder. Videoklipp från hoppryttarens verksamhet visar hur tysken...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp