Ludger Beerbaum anklagas för djurplågeri

Ludger Beerbaum, en av världens mest kända hoppryttare med 4 OS-guld i bagaget, har ertappats på film när han använder sig av en otillåten träningsmetod på sina hästar.
 
Tänker att HvE vill ha alla fakta klara för sig innan han verkligen sätter ner foten. Det är ju ändå hans gamla arbetsgivare och säkerligen vän. Verkar ju vara en del oklarheter om man läser Luddes dementi. Däremot undrar man ju fortfarande mer och touching som verkar vara godkänt i Tyskland. Det lär han ju antagligen varit med om.

Tycker själv det är svårt. Har inte sett inslaget själv och med tanke på kraften som Ludde dementerar med så gör det ändå att man undrar. Om de filmat staketstolpar och påstått att de används som bommar så är det ju sannerligen oseriöst.
Jag umgicks i hoppkretsar i slutet av 90-talet och man hörde och såg mycket skit bland många toppryttare men aldrig om Ludde.

MEN med det sagt är ju bara att man använder sig av touching helt sinnessjukt oavsett om tyska förbundet godkänt den träningsmetoden eller inte.
Här finns filmen: https://www.rtl.de/videos/rtl-deckt...o5M5d4IKHtN6A3B1S8UNwD5ylkuXV9jYLGBCAWkdVnI1M
 
Väldigt trist, har alltid tyckt att han rider på ett trevligt sätt. Men det ser ju onekligen ut som mer än det han vill kalla "touching" på filmen (och även det är ju väldigt konstigt att det tillåts).

När det gäller djurvälfärd i allmänhet och om alla som strävar mot toppen i en sport som involverar djur så ser jag det så här: det handlar om en skala.

Vissa människor anser att djur bara mår bra om de lever helt fritt. Det får väl sägas vara den ena änden av skalan. Den andra är väl kanske "jag vet att djuren mår dåligt av den här djurhållningen och hur jag tränar dem, men det bryr jag mig inte om för jag tjänar pengar på det/jag vill göra det och djur har inga rättigheter". De personerna finns, men är förhoppningsvis inte så många.

Mellan dessa två motpoler befinner sig de flesta och var man hamnar på skalan beror på en massa saker, inte minst kunskap. Om jag (ett fiktivt jag, bara för att förtydliga) tror att min häst mår helt okej av att gå ut fyra timmar om dagen ensam i en liten hage om den bor i en stor box och får gå i skrittmaskin varje dag och får massage en gång i veckan så är jag ju inte ett känslokallt monster som med berått mod plågar min häst. Jag kanske vet att idealet är att den ska leva fritt på stäppen, men jag tycker att hästen ser ut att må toppen och att den är nöjd med det arrangemang som jag erbjuder. Då kanske jag tycker att det är en helt okej kompromiss, hästen funkar trots allt för att tävla på hög nivå.

Jag skulle gissa att en person som Ludger Beerbaum tänker på ett liknande sätt om barrering/touching. Ett litet obehag för stunden som gör att hästen kanske slipper riva och skada sig. OBS: jag håller inte med om detta, men jag kan förstå hur man kan anse att man tar väl hand om sina hästar och ändå gör detta. Jag anser mig ta väl hand om min hund men när jag tränar har jag strypkoppel och jag har korrigerat med det vid behov.

Däremot, för att jämföra med något annat, kan jag inte förstå hur man på något sätt kan anse sig behandla sin häst rätt om man använder sig av syra på hästen ben som har gjorts inom Tennessee Walking-kretsar i USA. Jag tror att vi hittar mer känslokalla, pengamotiverade personer i sporter där en "quick fix" är möjlig och där det finns mycket prestige men lite kunskap.
 
Jag kan inte alls hålla med om att det handlar om kunskap och gråzoner. Vi kan inte hela tiden ursäkta att eliten, som då torde vara experter inom hästar, gör saker som gemene man blir utskälld för med tankesättet att "de vet säkert bäst". För hästen är det lika illa att sporras till märken av en hobbyryttare som det är att bli det av en VM-ryttare. Det är om något ännu värre när eliten missbrukar betsling, hästhållning, träningsmetoder eftersom de om något borde veta bättre. Det är bara att kolla på forumet här, hur många ser vi inte som blir utskällda ifall de ens tänkt tanken på att ha en häst på mindre än ett hektar? Hur många har fått bannor för att betslat upp när hästen inte lyssnar? Och sen flippar över till GPtävling och kollar hästar i utrustning och hantering som är knivskarp. "Den måste betslas upp för att det är så små marginaler, det blir farligt annars" sägs det bl.a.

Den röda tråden är att vi anser att ändamålen helgar medlen och att målet är viktigare än hästen när man ställer de mot varandra. Det handlar inte om att man inte bryr sig om hästen, det handlar om att man bryr sig om sporten mer. Det är obekvämt att erkänna det men sporten är liksom inte till för hästarna och därför är det extra viktigt att deras välmående inte mäts i endast hållbarhet och prestation. Livskvalitet borde vara högre upp och jag skäms över att det inte är det och det visar sig överallt men vi blundar för det.
 
Jag kan inte alls hålla med om att det handlar om kunskap och gråzoner. Vi kan inte hela tiden ursäkta att eliten, som då torde vara experter inom hästar, gör saker som gemene man blir utskälld för med tankesättet att "de vet säkert bäst". För hästen är det lika illa att sporras till märken av en hobbyryttare som det är att bli det av en VM-ryttare. Det är om något ännu värre när eliten missbrukar betsling, hästhållning, träningsmetoder eftersom de om något borde veta bättre. Det är bara att kolla på forumet här, hur många ser vi inte som blir utskällda ifall de ens tänkt tanken på att ha en häst på mindre än ett hektar? Hur många har fått bannor för att betslat upp när hästen inte lyssnar? Och sen flippar över till GPtävling och kollar hästar i utrustning och hantering som är knivskarp. "Den måste betslas upp för att det är så små marginaler, det blir farligt annars" sägs det bl.a.

Den röda tråden är att vi anser att ändamålen helgar medlen och att målet är viktigare än hästen när man ställer de mot varandra. Det handlar inte om att man inte bryr sig om hästen, det handlar om att man bryr sig om sporten mer. Det är obekvämt att erkänna det men sporten är liksom inte till för hästarna och därför är det extra viktigt att deras välmående inte mäts i endast hållbarhet och prestation. Livskvalitet borde vara högre upp och jag skäms över att det inte är det och det visar sig överallt men vi blundar för det.
Instämmer helt och fullt. Ridsporten är illa ute just nu vad gäller etik. Själv står den mig upp i halsen efter dels den avstängda domaren och den kompakta tystnaden då från alla 'viktiga' i sporten - och att det nu hanteras på samma sätt med detta övertramp. Det blir tydligt att det är fernissa som är viktigt, och att det är prestation över etik som regerar. Och då är jag ändå en i annat ivrig förespråkare för sporten som sådan, eller har varit i alla fall. Just nu är jag så less på allt att jag är förbannad över att behöva betala en enda spänn till förbundet pga. medlemsavgifter, de har helt tappat mitt förtroende. Det går att återskapa dock - men i allmänhetens ögon där djurvälfärd ständigt omprövas och omvärderas är jag mycket tveksam till om elitidrott med djur som tävlingsredskap kommer att tillåtas om säg 10-15 år i den här takten.
 
Instämmer helt och fullt. Ridsporten är illa ute just nu vad gäller etik. Själv står den mig upp i halsen efter dels den avstängda domaren och den kompakta tystnaden då från alla 'viktiga' i sporten - och att det nu hanteras på samma sätt med detta övertramp. Det blir tydligt att det är fernissa som är viktigt, och att det är prestation över etik som regerar. Och då är jag ändå en i annat ivrig förespråkare för sporten som sådan, eller har varit i alla fall. Just nu är jag så less på allt att jag är förbannad över att behöva betala en enda spänn till förbundet pga. medlemsavgifter, de har helt tappat mitt förtroende. Det går att återskapa dock - men i allmänhetens ögon där djurvälfärd ständigt omprövas och omvärderas är jag mycket tveksam till om elitidrott med djur som tävlingsredskap kommer att tillåtas om säg 10-15 år i den här takten.
Jag håller med dig och på något sätt tror jag att det hänger ihop - övergrepp mot människor, övergrepp mot djur, tystnadskultur... Jag är i dagsläget glad att jag inte tillhör SvRF eller ger dem ett enda öre av mina pengar. Inte för att jag är emot de grenar som SvRF har inom sin organisation, utan för att man bevisligen inte vill ta tag i den skit som bevisligen pågår (mot både hästar och människor).

Vill inte på något sätt påstå att "min" organisation (SIF) är fläckfri i allting (och det finns förvisso även islandshästryttare med tveksam hästhållning och oetiska metoder), men jag hoppas, hoppas att vi kan hålla oss ifrån de värsta avarterna i alla fall. Om inte annat är ju SvRF ett tydligt varnande exempel!
 
Det blir så väldigt tydligt nu när man i vanliga media ska försöka förklara att en lätt slag mot hästen hovar är tillåtet i Tyskland. För en utomstående låter det helt barockt. Hur kan man tro att ridsporten ska bli accepterad hos allmänheten då?

Det spelar liksom ingen roll att det inte är tillåtet i Sverige, eller att det är en ”expert” som utför det, eller hur sällan det används, eller om man håller sig inom lagens ramar. Ridsporten och toppsporten måste helt ta avstånd från det. Det är helt enkelt inte okej att ha en sport där man som träningsmetod slår på djurets hovar/ben för att nå framgång.
 
Jag kan inte alls hålla med om att det handlar om kunskap och gråzoner. Vi kan inte hela tiden ursäkta att eliten, som då torde vara experter inom hästar, gör saker som gemene man blir utskälld för med tankesättet att "de vet säkert bäst". För hästen är det lika illa att sporras till märken av en hobbyryttare som det är att bli det av en VM-ryttare. Det är om något ännu värre när eliten missbrukar betsling, hästhållning, träningsmetoder eftersom de om något borde veta bättre. Det är bara att kolla på forumet här, hur många ser vi inte som blir utskällda ifall de ens tänkt tanken på att ha en häst på mindre än ett hektar? Hur många har fått bannor för att betslat upp när hästen inte lyssnar? Och sen flippar över till GPtävling och kollar hästar i utrustning och hantering som är knivskarp. "Den måste betslas upp för att det är så små marginaler, det blir farligt annars" sägs det bl.a.

Den röda tråden är att vi anser att ändamålen helgar medlen och att målet är viktigare än hästen när man ställer de mot varandra. Det handlar inte om att man inte bryr sig om hästen, det handlar om att man bryr sig om sporten mer. Det är obekvämt att erkänna det men sporten är liksom inte till för hästarna och därför är det extra viktigt att deras välmående inte mäts i endast hållbarhet och prestation. Livskvalitet borde vara högre upp och jag skäms över att det inte är det och det visar sig överallt men vi blundar för det.
Jag håller delvis inte med då dig det finns relativt många exempel på sista tiden där toppryttare fått utstå otroligt mycket kritik (eller näthat om ska vara helt ärlig - vilket i sig såklart inte är okej, men det är kanske en annan diskussion) i sociala medier då hästarna inte erbjuds vettig utevistelse, utnyttjas osv. Men att den här problematiken finns på alla nivåer, håller jag definitivt med om.
 
Det blir så väldigt tydligt nu när man i vanliga media ska försöka förklara att en lätt slag mot hästen hovar är tillåtet i Tyskland. För en utomstående låter det helt barockt. Hur kan man tro att ridsporten ska bli accepterad hos allmänheten då?

Det spelar liksom ingen roll att det inte är tillåtet i Sverige, eller att det är en ”expert” som utför det, eller hur sällan det används, eller om man håller sig inom lagens ramar. Ridsporten och toppsporten måste helt ta avstånd från det. Det är helt enkelt inte okej att ha en sport där man som träningsmetod slår på djurets hovar/ben för att nå framgång.

Det är ju detta som är problemet. Ofattbart att Tyskland kan ha sådana regler. Är ju helt omöjligt att dra en gräns för vad som är touchering och vad som är barrering. För mig är det samma sak!

Angående Ludgers otillåtna medicering på OS et var det så att det var en sårsalva som han använde som hade varit tillåten om han hade förankrat det med FEI veterinären vilket han inte hade gjort. Oerhört korkat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyheten slog ned som en bomb i början av året – den tyska toppryttaren Ludger Beerbaum hade ertappats med barrering. Diskussionerna...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare danska OS-ryttaren Andreas Helgstrand och hans medarbetare anklagas för oetiska träningsmetoder. I videomaterial filmade med...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av världens mest framgångsrika ryttare anklagas för både hästmisshandel och tortyrliknande träningsmetoder. En dansk dokumentär har...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den fyrfaldige OS-guldmedaljören Ludger Beerbaum har hamnat i blåsväder. Videoklipp från hoppryttarens verksamhet visar hur tysken...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp