Bukefalos 28 år!

Lufta/dekantera vin

fejko

Trådstartare
Igår var vi på en torgmarknad och köpte vin (Frankrike). Försäljaren föreslog att vi skulle lufta vinet och då drog sambon genast slutsatsen att vinet som vi köpt var dålig.

Stämmer detta?

Finns det någon vinexpert på buke?
 
Igår var vi på en torgmarknad och köpte vin (Frankrike). Försäljaren föreslog att vi skulle lufta vinet och då drog sambon genast slutsatsen att vinet som vi köpt var dålig.

Stämmer detta?

Finns det någon vinexpert på buke?
Nej, det stämmer inte.

Lufta röda viner​

Det är nästan aldrig olämpligt att lufta röda viner. Är vinet ungt och fortfarande strävt får det en mjukare smak. Äldre viner ska man generellt vara försiktigare med, dess aromer är oftast skörare och kan förstöras av för mycket luft. Viner som lagrats på flaska under många år har initialt ibland en något instängd eller ”unken” doft som behöver vädras ur. Påminner doften däremot om blöt kork så kan vinet vara korkdefekt, då är det kört, det finns än så länge inget sätt att rädda ett ”korkat” vin.

https://vinbanken.se/2015/12/20/lufta-vin/
https://www.systembolaget.se/vin/vinprovning/dekantera-och-lufta-vin/
 
Tack! Vad räknas som "äldre vin"?
Såpass gammalt att du som "normalkonsument" inte behöver bekymra dig :D

Angående luftning har jag fått till mig att utan luftning kommer vinet inte smaka såsom producenten har för avsikt att det ska smaka, det tycker jag är en rätt bra regel för att förstå vikten av att lufta vinet.
 
Igår var vi på en torgmarknad och köpte vin (Frankrike). Försäljaren föreslog att vi skulle lufta vinet och då drog sambon genast slutsatsen att vinet som vi köpt var dålig.

Stämmer detta?

Finns det någon vinexpert på buke?

Din sambo är inte vinexpert :angel:

Praktiskt taget alla viner vinner på att luftas men speciellt yngre röda viner och även äldre röda viner av vissa druvor.

Är det ett RIKTIGT gammalt vin får en vara lite försiktig med luftningen men så snackar vi gamla årgångsviner av hög kvalité (kanske 20 år och äldre).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 300
Senast: Snurrfian
·
R
Mat Hej alla vinälskare! Nu är det höst och vad är det bästa med hösten? Jo, rödvin! Iofs finns det ju vin för alla årstider, högtider och...
78 79 80
Svar
1 598
· Visningar
104 688
Senast: sjoberga
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp