Bukefalos 28 år!

Luften gick ur mig

Jag slutade jobbet klockan ett i onsdags, åkte hem och la mig på soffan. Var så trött. Igår lyckades jag få lite gjort, men låg mest på soffan. På kvällen somnade jag där också. Så plantorna jag tagit ut under dagen blev kvar ute hela natten.

Idag har jag ringt ett samtal, men har i övrigt inte gjort något alls. Ligger på soffan idag med.

Så drygt att ha tid att göra saker men sakna ork och driv.
 

Jag slutade jobbet klockan ett i onsdags, åkte hem och la mig på soffan. Var så trött. Igår lyckades jag få lite gjort, men låg mest på soffan. På kvällen somnade jag där också. Så plantorna jag tagit ut under dagen blev kvar ute hela natten.

Idag har jag ringt ett samtal, men har i övrigt inte gjort något alls. Ligger på soffan idag med.

Så drygt att ha tid att göra saker men sakna ork och driv.

Jag är kompledig den här veckan. Jag gör inget (och då menar jag INGET) förutom att äta, sova, träna/promenera och ligga på sofflocket. Det är inget konstigt när man är trött.
 
Jag är kompledig den här veckan. Jag gör inget (och då menar jag INGET) förutom att äta, sova, träna/promenera och ligga på sofflocket. Det är inget konstigt när man är trött.
Jag känner att jag inte har något liv när jag inte gör saker jag vill göra. Vill inte ha ett liv där jag bara jobbar och sover. Det är så meningslöst.

Skulle för övrigt behöva städa och laga mat. Inte ens det blir gjort.
 
Jag känner att jag inte har något liv när jag inte gör saker jag vill göra. Vill inte ha ett liv där jag bara jobbar och sover. Det är så meningslöst.

Skulle för övrigt behöva städa och laga mat. Inte ens det blir gjort.

Poängen är ju att om man låter sig vila så blir man ju pigg igen och orkar saker. Du verkar ju ha väldigt begränsad ork och måste prioritera hårt med vad du vill lägga din energi på, men det måste vi alla göra i mer eller mindre utsträckning.
 
Poängen är ju att om man låter sig vila så blir man ju pigg igen och orkar saker. Du verkar ju ha väldigt begränsad ork och måste prioritera hårt med vad du vill lägga din energi på, men det måste vi alla göra i mer eller mindre utsträckning.
Jag tror inte man blir pigg av att vila. Tror snarare man såsar ihop.

Allt jag gör sker alltid med någon form av tvång och att jag bestämmer mig för att nu ska detta göras.
 
Önskar att jag hade någon som kunde hjälpa till med markservicen, diska och städa och laga mat, när jag själv bara ligger oduglig på soffan. Men när jag måste orka själv så blir det inte gjort.
 
Klen tröst kanske, men jag har inte heller orkat så mycket senaste två dagarna. Har varit ledig och hade den där långa to do-listan. Sov typ hela dagen igår. Idag var jag iväg en sväng, hemma vid 14:30. Sen dess har jag inte gjort ett skit typ. Sov på soffan i några timmar, sen i sängen ett par timmar och kollade på telefonen.

Bestämde mig för att göra 3 saker på listan. Nu har jag gjort den första: betala räkningarna.
 
Jag känner att det du beskriver är hyfsat normalt för en heltidsarbetande människa, och särskilt en som kämpar med mental ohälsa. Jag är också rejält kaputt efter en arbetsvecka (eller arbetsdag, för all del), skulle vilja orka men somnar ibland ifrån och blir ibland bara sittande efter att djuren fått sitt.
Livet helt enkelt, man måste ju tjäna pengar.
 
Önskar att jag hade någon som kunde hjälpa till med markservicen, diska och städa och laga mat, när jag själv bara ligger oduglig på soffan. Men när jag måste orka själv så blir det inte gjort.

Mitt trick är att ha färdiga matlådor i frysen/kylen alternativt färdigrätter. Jag orkar inte ställa mig o laga mat som tar mer än 10 minuter under veckorna, det finns inte på världskartan!

Det förutsätter dock att jag ska orka göra dessa under helgen när jag faktiskt har ork.
 
Mitt trick är att ha färdiga matlådor i frysen/kylen alternativt färdigrätter. Jag orkar inte ställa mig o laga mat som tar mer än 10 minuter under veckorna, det finns inte på världskartan!

Det förutsätter dock att jag ska orka göra dessa under helgen när jag faktiskt har ork.
Jag har det som mål också, men verkar oförmögen än så länge att få till det på söndagarna som jag har tänkt.
 
Såvida man inte har någon slags slav/anställd så fungerar det inte så för de flesta människor.
Slav? Skulle en sambo som bryr sig om en vara en slav?

Mitt trick är att ha färdiga matlådor i frysen/kylen alternativt färdigrätter. Jag orkar inte ställa mig o laga mat som tar mer än 10 minuter under veckorna, det finns inte på världskartan!

Det förutsätter dock att jag ska orka göra dessa under helgen när jag faktiskt har ork.
Jag orkar inte laga mat i helgerna heller.
 
Ja om man förväntas laga mat och städa medens den andra ligger och slöar på soffan hela tiden.
Jag tänker att om den ena inte orkar så kanske den andra göra det. Man hjälper väl varann och stöttar den som för tillfället inte orkar.

Och vad menar du med "slöa på soffan"? Att man bara är lat? Jag tolkar det som att "slutkörd" inte finns i ditt vokabulär.

Om jag skulle bli sjuk (och inte bara slutkörd) tycker du då att man ska hjälpa till med hushållssysslor lika mycket som den som är frisk? Vad är det då som skiljer mellan sjuk och slutkörd?

Enligt ditt sätt att se så skulle man aldrig kunna hjälpa varann utan att förvänta sig en motprestation. Jag tycker den synen är deprimerande.
 
Jag tänker att om den ena inte orkar så kanske den andra göra det. Man hjälper väl varann och stöttar den som för tillfället inte orkar.

Och vad menar du med "slöa på soffan"? Att man bara är lat? Jag tolkar det som att "slutkörd" inte finns i ditt vokabulär.

Om jag skulle bli sjuk (och inte bara slutkörd) tycker du då att man ska hjälpa till med hushållssysslor lika mycket som den som är frisk? Vad är det då som skiljer mellan sjuk och slutkörd?

Enligt ditt sätt att se så skulle man aldrig kunna hjälpa varann utan att förvänta sig en motprestation. Jag tycker den synen är deprimerande.
Problemet är väl att du säger att du alltid är trött och inte orkar städa/laga mat. Du vill ha någon som fixar det för du säger att det inte blir gjort om du är själv.

Det skulle slita något extremt på en partner att alltid behöva sköta all service.

Klart man kan hjälpa varandra, jag älskar att ta hand om min partner, Men jag skulle nog säga att ingen mår bra av att behöva ta hand om sin partner hela tiden.
 
Visst kan man dela på diverse hushållsarbete och göra lite mer om den andra är sjuk osv men det jag framför allt reagerar på både här och i dejtingtråden är hur du återkommande först och främst beskriver någon som ska hjälpa dig med dina sysslor både i hemmet och i trädgården. Det verkar vara din första utgångspunkt, snarare än någon att dela livet med. Det blir ju både bakvänt och orättvist för den andre.

Faktum är ju att om du lever ett liv idag där du inte orkar utföra dina sysslor så som du vill så är knappast en partner svaret på dina bekymmer. Det är inte ens partners uppgift att se till att ens liv och uppgifter går ihop.
 
Visst kan man dela på diverse hushållsarbete och göra lite mer om den andra är sjuk osv men det jag framför allt reagerar på både här och i dejtingtråden är hur du återkommande först och främst beskriver någon som ska hjälpa dig med dina sysslor både i hemmet och i trädgården. Det verkar vara din första utgångspunkt, snarare än någon att dela livet med. Det blir ju både bakvänt och orättvist för den andre.

Faktum är ju att om du lever ett liv idag där du inte orkar utföra dina sysslor så som du vill så är knappast en partner svaret på dina bekymmer. Det är inte ens partners uppgift att se till att ens liv och uppgifter går ihop.
Jag tänker att det blir lättare att orka om man delar på arbetsuppgifterna. Som det är nu så ska jag orka allt, vilket jag inte gör.

Det funkade ju hyfsat när jag hade boendestöd, men det har jag ju inte längre. Jag drar hela lasset själv numera.
 
Jag tänker att det blir lättare att orka om man delar på arbetsuppgifterna. Som det är nu så ska jag orka allt, vilket jag inte gör.

Det funkade ju hyfsat när jag hade boendestöd, men det har jag ju inte längre. Jag drar hela lasset själv numera.
Förutom att det blir dubbelt med sysslor när man är två. Dubbelt så mycket disk/tvätt/smuts osv. Det blir inte mindre att göra för att man är två. Allt tar längre tid.
 
Jag tänker att det blir lättare att orka om man delar på arbetsuppgifterna. Som det är nu så ska jag orka allt, vilket jag inte gör.

Det funkade ju hyfsat när jag hade boendestöd, men det har jag ju inte längre. Jag drar hela lasset själv numera.
Så ta diskussionen med kommunen om att få tillbaka boendestödet då, istället för att söka en sambo som är menad att fungera som boendestöd?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 136
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 054
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 521
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp