Bukefalos 28 år!

Luftfuktighet inomhus

MissFideli

Trådstartare
Köpte en billig mätare på "gubbdagis" som visar sig funka sådär. Den ska egentligen visa luftfuktigheten utomhus såg jag när jag kom hem, men tänkte att det borde väl kvitta om man inte hänger ut den där pluppen som mäter?

Nu är det så att den påstår att luftfuktigheten här hemma ligger på mellan 11 och 24%. Att det är torrt vet jag, men så torrt? Kan det verkligen stämma?
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Japp, det kan det, iaf på vintern.

Luftfuktighet och hälsa

Om luftfuktigheten blir stor minskar våra möjligheter att hålla nere kroppstemperaturen genom svettning. Luften upplevs då som klibbig och kvalmig. Om det blåser kan värme lättare transporteras bort från huden och det blir lättare att stå ut med varm, fuktig luft.
Den svenska sommarvärmen brukar vara ganska ”torr”. Reser man däremot till exempel till tropikerna är det betydligt fuktigare.

Under vintern då temperaturen sjunker under -10°C är luftfuktigheten oftast låg. Det kan då vara svårt att hålla en behaglig luftfuktighet inomhus. I ventilationssystem som tar in utomhusluft och värmer upp denna till 20°C kan luftfuktigheten bli mycket låg, under 15%. En normal och behaglig fuktighet vid 20°C är ca 60%. Vid så låg luftfuktighet som 15% och lägre kan man lätt bli irriterad i halsen med hosta som följd. För att undvika att luftfuktigheten blir alltför låg tillförs ofta vatten i inblåsningsluften.
Källa: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6526&l=sv
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Det finns även något som heter RÅ (relativ ånghalt) Dvs. om temperaturen gör att det kan vara 80% luftfuktighet så är RÅ hur många procent av de 80% som är "fuktiga". Puh! Var det någon som förstod det där?

Dvs. är det kallt ute kan luften inte innehålla så mycket fukt. Men hela kvoten kan vara uppfylld och då blir det regn. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt och RÅ kan då vara mycket högre utan att det blir nederbörd!
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Det finns även något som heter RÅ (relativ ånghalt) Dvs. om temperaturen gör att det kan vara 80% luftfuktighet så är RÅ hur många procent av de 80% som är "fuktiga". Puh! Var det någon som förstod det där?

Dvs. är det kallt ute kan luften inte innehålla så mycket fukt. Men hela kvoten kan vara uppfylld och då blir det regn. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt och RÅ kan då vara mycket högre utan att det blir nederbörd!

Haha, nä, förstod inte så mycket av det där. I princip kan mina 11-24% alltså vara typ 9-20% också? Ännu värre i så fall.
Och när räknas det som kallt ute? Nu har det ju legat runt 0 ganska många dagar, är det verkligen tillräckligt kallt för att orsaka sen sån låg %?
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Ventilation.

I nya hus är ventilation ofta kopplade till någon slags fläkt som vämer/kyler och blåser in luft i huset. I äldre hus är det ofta bara självdrag från fönster och ventilationshål i gamla skafferiutrymmen.
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Tänkte väl, borde ha sett nått hål i så fall. Huset är ju från 1905, så nått inblås har vi inte.
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Nä är huset från 1905 är det självdrag/självvädring som gäller.

Man kan väl installera mekanisk ventilation i så gamla hus, men det är nog inte speciellt vanligt.

Det brukar bli något slags insläpp kring fönstrerna och så en fläkt i köket som drar.

Vi har något som kalla för "nålfilter" i överkanten på våra fönster och så tre ventiler som ska dra ut luften. (Huset är från 1960 och saknar mordern mekanisk ventilation)

I min gamla lägenhetn (från 1923) satt de in ventilationsdon i karmen på några fönster och satt in en sådan fläkt i köket som ständigt stog och surrade *suck*



Jo så här... Om det är kallt ute rymmer inte luften så mycket fukt. Men det kanske ändå är 70% (nu hittar jag på siffror för jag vet inte vad de rimligtvis brukar vara) Sen när luften kommer in och det är varmare blir ju den relativa ånghalten lägre. Dvs. den varma luften kan inehålla mycket mer fukt än vad den kalla kan. Därför kan det bli torrt inne om det är kallt ute ;) Det finns säkert tabeller för det där. Men det är väl en 15 år sedan jag läste det på gymnasiet :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Luftfuktighet inomhus

Skillnaden borde väl rimligtvis bli större ju kallare det är ute va? Sen beror det väl på hur mycket man vädrar. Vädrar man inget blir det väl fuktigare inomhus eftersom vi själva avger rätt så hyfsat med "ånga". Jag är ju från norra norrland och vi har så jäkla torr luft. Jag kan inte använda kontaktlinser hemma.
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Ja skillnaden blir större när det blir kallare ute men redan vid -10 är mättnadsånghalten nere på en tiondel av den vid rumstemperatur så i praktiken gör det inte så stor skillnad att det blir kallare dessutom planar kurvan ut åt det kallare hållet.
PL
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Någon som har erfarenhet av bra luftfuktare. Köpte en för en massa år sen för ganska mycket pengar men den var bara skit.
PL
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Mina föräldrar köpte en för runt tusenlappen som fått upp luftfuktigheten 10% hemma hos dom (124 kvm enplanshus). En smidig sak. Kan kolla upp märket om du vill.
 
Sv: Luftfuktighet inomhus

Jag vet att det idag finns två huvudprinciper, kokare o pizeoelektriska men har ingen koll på vad som är bäst. Kokaren drar mer ström o höjer temperaturen den pizeoelektriska drar mindre ström men sänker temperaturen.
PL
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 542
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 328
Senast: Hermelin
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp