Luftiga och svala benskydd

MiniLi

Trådstartare
Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben på insidan och framförallt vara så svala och luftiga som möjligt. De får nog inte vara för hårda, behöver vara viss flexibilitet i materialet så att de kan ligga an mot hela benet och inte liksom bara ge punkttryck på överbenet som sticker ut en bit..

Har insett att de skydden jag har hemma blir varma i väldigt varierande grad. I somras köpte jag ett par Anky Technical Climatrole då jag läst att de skulle vara bra, men har insett att ett par fula slitna helt vanliga senskydd verkar vara svalast av alla skydd jag har hemma nu. Tror att det kanske beror på att de inte är heltäckande framtill på benet? Alla mina andra benskydd är damasker/dressyrskydd i olika varianter så de täcker ju även fram på skenbenet.
Det är inte primärt senorna jag vill hålla svala utan fokus är överbenet som sitter på insidan vid griffelbenet.

Tänker att det nog får bli någon form av senskydd. Finns ju en uppsjö av sådana med extra ventilation.. Tips?
Jag är lite inne på Back on Tracks nya senskydd air flow. Någon som testat?
 
Senast ändrad:
Backontrack ger ju ökad cirkulation, är det önskvärt med överbenet?

Jag skulle titta på hagskydd som många tillverkare erbjuder, ofta i neopren eller liknande=mjukare.
 
Backontrack ger ju ökad cirkulation, är det önskvärt med överbenet?

Jag skulle titta på hagskydd som många tillverkare erbjuder, ofta i neopren eller liknande=mjukare.
Hmm, tänker du att ökad cirkulation skulle vara dåligt? Jag tänker att cirkulation är bra, värme dåligt.

Många hagskydd är ju heltäckande och det vill jag inte ha. Vill ha öppet/enbart remmar fram på skenbenet, det tycks funka bäst om jag ser till de skydd jag har hemma och testat..
 
Hmm, tänker du att ökad cirkulation skulle vara dåligt? Jag tänker att cirkulation är bra, värme dåligt.

Många hagskydd är ju heltäckande och det vill jag inte ha. Vill ha öppet/enbart remmar fram på skenbenet, det tycks funka bäst om jag ser till de skydd jag har hemma och testat..
Jag kan inget om överben, därav frågetecknet. Min tanke var att om det är en aktiv process som man vill ska stanna av så kanske inte ökad cirkulation är positivt. Men jag vet som sagt inte hur överben utvecklas.
 
Jag har ingen aning om hur varma back on tracks skydd är i verkligheten, men innehåller inte de samma material som deras andra produkter? Isåfall borde ju även de vara värmande, fast jag vet inte hur den effekten blir om de är helt i mesh och släpper ut värme bra...
 
Jag kan inget om överben, därav frågetecknet. Min tanke var att om det är en aktiv process som man vill ska stanna av så kanske inte ökad cirkulation är positivt. Men jag vet som sagt inte hur överben utvecklas.
Ah okej 😊
Det är ganska ”långt fram” i läkningen och jag märker positiv effekt att tex promenader som också ökar cirkulation. Tror inte det är ngn fara!


Jag har ingen aning om hur varma back on tracks skydd är i verkligheten, men innehåller inte de samma material som deras andra produkter? Isåfall borde ju även de vara värmande, fast jag vet inte hur den effekten blir om de är helt i mesh och släpper ut värme bra...
Känns ju konstigt om deras senskydd skulle bli varmare än andra skydd? Det är ju inte önskvärt på träningsskydd alls..
 
Ju mer jag tänker på detta desto mer förvirrad blir jag.. Blir det varmare under BoTs senskydd än andra senskydd? Varför skulle de göra senskydd i matieral som behåller värme? Samtidigt som de gör materialet så välventilerat som möjligt?

Jag är inte ute efter BoT effekten, tyckte mest skydden såg bra ut generellt..
 
Finns flera eftersom jag bara ha ventilerade till min. Googla air senskydd. Horsewear, ARMA, Eskadron, Veredus, Impact Responsive, Jacson, Zandona, LamiCell V22. Är dom jag kommer på nu. Har bot, Eskadron och veredus. Benskydd blir väldigt varma vid träning och under sommar. Hade aldrig valt verken benlindor eller helt stängda skydd.
 
Finns flera eftersom jag bara ha ventilerade till min. Googla air senskydd. Horsewear, ARMA, Eskadron, Veredus, Impact Responsive, Jacson, Zandona, LamiCell V22. Är dom jag kommer på nu. Har bot, Eskadron och veredus. Benskydd blir väldigt varma vid träning och under sommar. Hade aldrig valt verken benlindor eller helt stängda skydd.
Upplever du att BoT blir varma?

Jag vet att det finns många, det är ju en uppsjö.. Därför vore det skönt med tips och erfarenheter 😊
 
Upplever du att BoT blir varma?

Jag vet att det finns många, det är ju en uppsjö.. Därför vore det skönt med tips och erfarenheter 😊
Jag har förgående modell med resår de nya har något annat och jag vill ha med resår ser så joxigt ut med de nya 🤣😊
Upplever de svala. Men som sagt föregående modell 😁 Kan rekommendera Eskadrons också flexisoft är väl ungefär samma prisklass? Modellen där heter Basic flexisoft air.
 
Jag har förgående modell med resår de nya har något annat och jag vill ha med resår ser så joxigt ut med de nya 🤣😊
Upplever de svala. Men som sagt föregående modell 😁 Kan rekommendera Eskadrons också flexisoft är väl ungefär samma prisklass? Modellen där heter Basic flexisoft air.
Nu är jag kinkig men eskadrons har bara ventilationshål på utsidan, jag vill ha ventilationshål närmare överbenet. Inbillar mig att det är mer effektivt😉
Men tack för tips!
 
Jag har Equilibrium-benskydd som är de svalaste jag hittat. De är inte jättehårda på insidan så de värsta stötarna riskerar kanske att bli ngt ändå men de är bättre än inget...
 
Jag har Equilibrium-benskydd som är de svalaste jag hittat. De är inte jättehårda på insidan så de värsta stötarna riskerar kanske att bli ngt ändå men de är bättre än inget...
Tack för tips! Vilken av modellerna har du? Såg att det fanns lite olika 😊
 
Ju mer jag tänker på detta desto mer förvirrad blir jag.. Blir det varmare under BoTs senskydd än andra senskydd? Varför skulle de göra senskydd i matieral som behåller värme? Samtidigt som de gör materialet så välventilerat som möjligt?

Jag är inte ute efter BoT effekten, tyckte mest skydden såg bra ut generellt..

Det var detta jag menade, det känns motsägelsefullt för mig. Kanske har BoT-materialet inte samma värmande effekt med perforeringen/hålen som blir? Jag har ingen aning, men tyckte bara det var en sak att reflektera över. Dumt att välja ett värmereflekterande material om man vill ha svala skydd, liksom :)
 
Tack för tips! Vilken av modellerna har du? Såg att det fanns lite olika 😊
Jag har stretch and flex training wraps. De är lätta att tvätta i maskin och det fastnar inte jättemkt hår på dem så för mig har det funkat bra. Passformen är inte den bästa jag varit med om men de glider ändå inte omkring och kardborren är stark.
 
Jag har stretch and flex training wraps. De är lätta att tvätta i maskin och det fastnar inte jättemkt hår på dem så för mig har det funkat bra. Passformen är inte den bästa jag varit med om men de glider ändå inte omkring och kardborren är stark.
Ok! Hade velat klämma på ett par för att få en bild av hur mkt de skyddar på insidan, så svårt att veta om det blir tillräckligt..
 
Det var detta jag menade, det känns motsägelsefullt för mig. Kanske har BoT-materialet inte samma värmande effekt med perforeringen/hålen som blir? Jag har ingen aning, men tyckte bara det var en sak att reflektera över. Dumt att välja ett värmereflekterande material om man vill ha svala skydd, liksom :)
Ja.. Jag är iofs inte såld på BoT egentligen, hela grejen är ju rätt mkt humbug imho så jag är inte säker på om jag tror att de reflekterar mer värme än andra material..
Fördelen är att de säljs på hööks så jag kan känna och klämma innan köp, de flesta andra skydd måste jag beställa online..
 
Har du kollat på compositi protech, tror tyvärr inte de säljs i Sverige längre, men riktigt bra skydd om en inte rider bland en massa pinnar😊
 

Liknande trådar

Utrustning T har ett rejält överben på insidan ena frambenet. Jag skulle vilja ha ett par benskydd, för att skydda överbenet men också tex senan...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 280
Senast: peperoni2
·
Utrustning Såg en annons på facebook där hon säljer två st Davis-benskydd. Har lite frågor till er som har dessa! Som jag har fattat är det...
Svar
2
· Visningar
845
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 123
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp