Luftrenare?

Cherarriduracell

Trådstartare
Ahapp då har säsongen för "är jag sjuk eller bara allergisk" kommit på allvar... Börjar känna att luftrenare inte vore så dumt ändå. Så nu letar jag efter en luftrenare som filtrerar bort pollen, damm, djurmjäll så effektivt som möjligt. Bör klara minst 30 kvadrat med normal takhöjd. Så prisvärd som möjligt men köper hellre en riktigt effektiv än en billig, vore trevligt att någon gång, någonstans få en paus från svidande hals och svullna nässlemhinnor. Vilka har ni hemma och hur upplever ni att de funkar? Såg att det fanns varianter som.kopplas till wifi för att kunna se kvaliteten på luften, är det en funktion man har nytta av? Jag tycker att det verkar som en djungel och vill inte köpa fel 🙈
 
Jag har också en coway, och tycker det gör jätteskillnad! Luftrenare och se till att luftfuktigheten är hög (vintertid 40%, under pollensäsongen 45-50%), annars får jag betydligt sämre sömn. Luftfuktigheten verkar vara det viktigaste för mig, så det kanske är värt att testa också? En enkel mätare kostar en femtiolapp och vettig luftfuktare går att få för runt 500:- åtminstone.

Dock gör den inte mycket nytta om man inte städar ordentligt också. Bra dammsugare, torka ytor och golv med fuktig trasa så att det inte finns en massa som yr upp så fort man rör sig. Inga dammsamlande textilier i sovrummet heller...

Köp en av de som har bra testresultat, annars kan du lika gärna vara utan.
 
Jag har luftfuktare med och håller med om att det gör mer skillnad än "bara" luftrenare.

Dock hatar min coway luftfuktaren och drar igång på fullt pga den. Så jag kan inte ha de I samma rum. Brukar köra luftfuktaren på natten när luftrenare är I silent mode.
 
Jag har luftfuktare med och håller med om att det gör mer skillnad än "bara" luftrenare.

Dock hatar min coway luftfuktaren och drar igång på fullt pga den. Så jag kan inte ha de I samma rum. Brukar köra luftfuktaren på natten när luftrenare är I silent mode.

Min med! :cautious:
Det funkar dock hyfsat om de står i varsin ände av rummet, så att fuktpartiklarna hinner bli luftfuktighet istället för dimma. Tror det gör skillnad mellan olika luftfuktare också, jag har en billig just nu. (Efter att ha upptäckt hur bra det är kommer jag köpa en bättre till sovrummet så för att slippa fylla på vatten två gånger om dagen.)

I värsta allergisäsong har jag en klar rutin; dammsuga, vädra, köra luftrenaren för fullt en stund, sen på med mer fukt igen. Har bara en katt i sovrummet på natten (för visst är det bättre än tre? :angel:) (Har noll tillluftsfiltrering så jag får gul dimma från träden utanför delar av året, "ventilen" består av öppningar vid elementen i varken rum och går inte att stänga helt ens på vintern. Kör med "skotska golvdrag-korvar" inkilade bakom elementen för att få gardinerna att sluta vaja åtminstone. :down: Funderar allvarligt talat på att klistra dammsugarfilter för...)

Kan tillägga att jag köpte min luftrenare på Blocket och köpte bara nya filter till. Den har funkat prickfritt i över ett år, och det är ju ganska dyra prylar (som folk ofta har stående i ett förråd sen) så det är en typiskt bra sak att kolla efter på andrahandsmarknaden.
 
Min med! :cautious:
Det funkar dock hyfsat om de står i varsin ände av rummet, så att fuktpartiklarna hinner bli luftfuktighet istället för dimma. Tror det gör skillnad mellan olika luftfuktare också, jag har en billig just nu. (Efter att ha upptäckt hur bra det är kommer jag köpa en bättre till sovrummet så för att slippa fylla på vatten två gånger om dagen.)

I värsta allergisäsong har jag en klar rutin; dammsuga, vädra, köra luftrenaren för fullt en stund, sen på med mer fukt igen. Har bara en katt i sovrummet på natten (för visst är det bättre än tre? :angel:) (Har noll tillluftsfiltrering så jag får gul dimma från träden utanför delar av året, "ventilen" består av öppningar vid elementen i varken rum och går inte att stänga helt ens på vintern. Kör med "skotska golvdrag-korvar" inkilade bakom elementen för att få gardinerna att sluta vaja åtminstone. :down: Funderar allvarligt talat på att klistra dammsugarfilter för...)

Kan tillägga att jag köpte min luftrenare på Blocket och köpte bara nya filter till. Den har funkat prickfritt i över ett år, och det är ju ganska dyra prylar (som folk ofta har stående i ett förråd sen) så det är en typiskt bra sak att kolla efter på andrahandsmarknaden.

Har du hittat någon vettig man inte behöver fylla 2 ggr per dygn?
 
Jag har en sån här. Den räcker ca 48 h om man har den på lite lägre, och justeringen är steglös. Lite svår att diska och man måste byta filtren ibland men jag är nöjd med min. Har en bricka för doftolja inbyggd.

Länk
 
Har du hittat någon vettig man inte behöver fylla 2 ggr per dygn?

Jag kollar på Stadler form Eva, 6,3 liter (Oskar "big" har ännu bättre kapacitet i ångflöde men skulle bli svår att placera här, jag gillar att Eva inte behöver så mycket plats att stå på.)

Den jag har nu är en billig från Sandstrøm, med en tank på 4 liter. Den funkar skitbra, men har ingen hygrometer, ingen timer och behöver fyllas 2 ggr per dygn om man ska slippa bli väckt av plingandet som säger att den gått tom så den får flytta ut i vardagsrummet i så fall. (Ska eventuellt öppna den och motera bort ljudet också. :devil: )

Om ca 4 liter räcker finns ju Eva version "little", lite billigare och smidigare. De flesta jag ser från andra märken verkar ligga runt 3,5 liter ungefär, åtminstone de som är snygga nog att få bo här. :angel:
 
Jag har en sån här. Den räcker ca 48 h om man har den på lite lägre, och justeringen är steglös. Lite svår att diska och man måste byta filtren ibland men jag är nöjd med min. Har en bricka för doftolja inbyggd.

3,8 liter skulle räcka 10 timmar i mitt sovrum på 15 kvm. :crazy: (Kanske 15 h om jag håller dörren stängd konstant, men då får jag å andra sidan dålig luftcirkulation.)

Bättre att jämföra tankvolym och ångkapacitet, eftersom behoven beror så på vad det är för rum och ingångsvärden man har.
 
Min nuvarande (en wilfa) är på 2 l och räcker 10 h. Den ger 200 ml/h och mindre än så funkar inte alls, lite mer skulle inte skada. Dock så om jag bara för sakens skulle sätter den på låg räcker den iaf inte 20+ h

Jag glömmer fylla på morgonen, och skulle vilja ha en som håller ett dygn cirka.

Enda kraven jag har är TYSY, icke ful, så liten som möjligt och "kall dimma"
 
@Alexandra_W Den jag har (beskriven ovan) är på 4 liter och maxar över 300 ml/h, så den kanske skulle räcka för dig i så fall?

Utöver att det inte går att stänga av ljudet har jag inget att klaga på den, och det är ju ett vettigt pris! Att kapaciteten inte riktigt räcker för min supertorra lägenhet går ju knappast att lasta luftfuktaren för.
 
@Alexandra_W Den jag har (beskriven ovan) är på 4 liter och maxar över 300 ml/h, så den kanske skulle räcka för dig i så fall?

Utöver att det inte går att stänga av ljudet har jag inget att klaga på den, och det är ju ett vettigt pris! Att kapaciteten inte riktigt räcker för min supertorra lägenhet går ju knappast att lasta luftfuktaren för.

Hur noga kan man ställa in hur mkt den ger?

Eg borde jag nog heöt enkelt kika på en större dyrare nu när jag sett det blir bättre av luftfuktare, det är snustorrt inomhus vintertid här, ligger runt 20%
 
Hur noga kan man ställa in hur mkt den ger?

Eg borde jag nog heöt enkelt kika på en större dyrare nu när jag sett det blir bättre av luftfuktare, det är snustorrt inomhus vintertid här, ligger runt 20%

Den har bara tre lägen. Lite oklart vad det innebär i flöde, jag ska mäta ordentligt nån dag för jämförelse.

Jag resonerar som så att nu när jag vet hur stor skillnad det gör och hur mycket fukt den här lägenheten äter så kan jag lika gärna köpa det jag tror funkar bäst istället för att försöka snåla och förmodligen bli irriterad i efterhand. Det fanns inte jättemånga modeller med 6 liter eller mer att välja på heller, nån från Beurer (lite för få inställningsmöjligheter för mig) och en från Wilfa (verkar bara gå att styra med inbyggd hygrometer vilket inte alltid funkar så bra). Återkommer när jag har något att recensera! :)

(När luftrenaren så småningom ger upp ska jag kolla på motsvarande modeller med luftfuktning, men det är förhoppningsvis ett par år bort. Hittills finns det ingen rekommenderad av astma & allergiförbundet, så det kräver lite mer scoutande. Och större plånbok än jag har just nu. )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp