Luftvägsstopp på grund av en klunk dryck

Petronilla

Trådstartare
I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en tråd om det för att kunna hjälpa andra med information.

Satt i bilen i drivetrhu på en känd snabbmatskedja.

Hade fått drickan och fick akut törst och tänker att jag tar en slurk. Böjer mig fram för att fippla med sugrören och sonen som är 14 år börjar skämta med mig om att det inte ser så bra ut då det är han som håller i dem. Varpå jag samtidigt som jag dricker skrattar till och får drickan i fel strupe.

Känner paniken komma, försöker hosta, stänger av bilen, rusar ut, av med jackan fria luftvägar, ställer mig vid en grässlänt, kippar efter luft, får varken in eller ut något.

Slår mig hårt i bröstet flera gånger och då släpper det och jag får en millimeter öppning, hostar, drar efter andan,
Det hela är nog över på två minuter men den dödsångesten var hemsk.
Hoppar skakig in i bilen och tar emot maten och kör sakta väldigt sakta hem. Rapar, hostar upp slem från lungorna som smakar läsk,


Byter kläder, (ja jag lyckades kissa på mig under paniken) pratar med 1177 åker in till akuten. Får träffa en trevlig läkare som mer behandlar min chock och ger mig råd att åka hem, vila, värme och vänlighet samt hålla koll på feber och eventuella lunginflammations symtom.

Det har gått bra men jag får ibland lite bakslag som när jag såg en film där en person dog och jag kände dödsångesten komma smygande.

(sonen har på sitt morbida sätt väldigt roligt åt att killen på snabbmatskedjan hade blivit förvånad när han inte såg någon förare när han skulle fråga om vi ville ha bestick eller pinnar och sonen svarade en ny chaufför. )
 
Laryngospasm kanske, googla. Jag har det, fruktansvärt obehagligt, men ofarligt. Stämbanden stannar i stängt läge, i mitt fall när jag får ner saliv i fel strupe. Går inte att andas in eller ut. Bokstavligen. Men det släpper om man svimmar, tröstar min öron-, näsa-, halsläkare mig... För mig släpper oftast det om jag lutar huvudet mycket bakåt. Annars släpper det efter någon minut. Finns en facebookgrupp för oss med laryngospasm. Alla är överens om att det är den värsta upplevelse man kan råka ut för, man tror att man ska dö och det är fruktansvärt att inte kunna andas ut eller in, på riktigt, så det är inte konstigt att du blev rädd.
 
Lider precis som rft av Laryngospasm. Fullständig vidrig känsla när saliven hamnar i fel strupe och allt låser sig.
Även om jag vet att jag inte kommer dö så är jag lika jävla panikslagen varje gång
 
Det påminner om när man får en ordentlig kallsup medan man simmar. Jag har lärt mig att slappna av och invänta att det släpper; till att börja med får man inte in nån luft alls, sen lite mer allt eftersom. Jag som simmar långt i öppet vatten måste lära mig detta, annars hade jag fått absolut panik och det vete sjutton hur det gått. Det är väl helt enkelt en reflex som ska förhindra att man drar ner vatten i lungorna.
 
Det påminner om när man får en ordentlig kallsup medan man simmar. Jag har lärt mig att slappna av och invänta att det släpper; till att börja med får man inte in nån luft alls, sen lite mer allt eftersom. Jag som simmar långt i öppet vatten måste lära mig detta, annars hade jag fått absolut panik och det vete sjutton hur det gått. Det är väl helt enkelt en reflex som ska förhindra att man drar ner vatten i lungorna.
Det var värre än alla kallsupar jag fått genom åren.
 
Det påminner om när man får en ordentlig kallsup medan man simmar. Jag har lärt mig att slappna av och invänta att det släpper; till att börja med får man inte in nån luft alls, sen lite mer allt eftersom. Jag som simmar långt i öppet vatten måste lära mig detta, annars hade jag fått absolut panik och det vete sjutton hur det gått. Det är väl helt enkelt en reflex som ska förhindra att man drar ner vatten i lungorna.
Har dragit kallsupar och det är inte i närheten av samma känsla som det här ger
 
Ja, det är verkligen tvärstopp att andas in och ut. Och så ljudet när man försöker... Det ljudet kan skrämma vem som helst. Nej, det är inte som kallsup, det här håller på längre och är tvärstopp.
 
Det låter som laryngspasm, och är fruktansvärt obehagligt. Men inte livshotande. Jag har också varit med om det, med en klunk te. Tog evigheter innan jag kunde andas som vanligt. Men jag tänkte hela tiden; ”Jag KAN inte kvävas av en klunk te!”.

Sätter en ordentligt i halsen så vätskan går ner i lungorna kan en få aspirationspneumoni. Det är däremot allvarligt, men tar några dagar att utveckla och kan ju behandlas.

Stinaelin
IVA-sjuksköterska
 
Det hände mig en gång med en klick wasabi som hamnade fel. Struphuvudet bara slöt sig. Det var fruktansvärt och jag var helt skakis efteråt och kunde inte fortsätta äta min poké bowl.
Det släppte rätt fort och jag hade inga besvär efter att det släppt, tack och lov.
 
Instämmer med övriga. Ofrivillig slutning av larynx. Det är obehagligt men ofarligt. Ofta gör paniken det hela mångdubbelt värre. Går det att hålla sig någorlunda lugn (lättare sagt än gjort) så brukar det lindra förloppet. OM det nu skulle hända igen.

Det går att lära sig att viljemässigt öppna stämbanden och släppa spänning. Används för behandling av EILO där stämbanden sluter ofrivilligt sig vid fysisk ansträngning (drabbar främst elitidrottare). Är dock osäker på om samma teknik kan hjälpa vid laryngospasm.

/Röstlogoped
 
Satt med ett par kompisar vid middagsbordet, drack lite vin och sjöng med en som spela gitarr. Samtidigt som jag tar en klunk vin säger något nått roligt så jag skrattar till och sätter i strupen. Fick precis som du beskriver, halsen stängde sig totalt fick varken luft ut eller in och den lilla vinen jag hade i munnen spottade jag febrilt ut samtidigt som jag försöker få "loss" det som fortfarande sitter i halsen. En vid bordet förstod att jag inte fick luft och börja dunka mig i ryggen, om inte annat så lugna det ner mig lite och dämpa min panik lite. Efter ett tag lossna det och jag kunde andas igen. Kändes obehagligt i halsen hela kvällen och jag hade ont i överkroppen i 1-2 dgr efter. Oerhört obehaglig känsla.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp