Lugn och ro

S

strumpan

Har ni bestämda tider då det ska vara lugn och ro i erat stall.Eller får man komma och gå hur som helst?? :confused:
 
Mellan kvälls- och morgonfodringar har det varit lugn och ro i båda de stall vi stått uppstallade. I övrigt har man fått komma de tider man velat.

Numer bestämmer jag ju själv eftersom vi har stall hemma. Men på nätterna springer jag inte där, sover ju då :). Hade jag någon inhysning så skulle det gälla även för den hästens ägare.
 
Nej i mitt stall så vill jag inte ha några som tänker börja rida kl 21 på kvällen. Då har vi tagit in alla hästar och dom ska äta och vila i lugn och ro. :smirk:
 
Hästarna sover ju inte mer än två timmar per dygn, så jag tycker det är helt onödigt att ha tider när man inte får vara i stallet. Helt naturligt är det oftast ingen där mellan 24-06 i vilket fall som helst.
Börjar rida klockan 21 gör jag ofta, det är inte särskilt sent enligt mig.
Oftast tycker jag bara det är bra om det är någon i stallet under dagar och kvällar. Understimulans är nog ett större problem för de flesta hästar än att de inte skulle få den lugn och ro som de behöver.
 
Det behövs inga sådana tider i stallet där jag nu står.
Det är bara 3 olika personer som håller på med de 4 hästar som nu står där (stallägaren, jag och min medryttare), så värst mkt "hålligång" är det inte där ändå!

Och eftersom både jag och stallägaren jobbar heltid, så är det inte alls ovanligt att åtminstonde stallägaren som jobbar senare än mig, är kvar i stallet strax efter 21.00.
Vilket jag tycker är bra, annars blir det VÄL många timmar hästarna ska stå i mörker fram till 06.00 eller på helger 07.00 tills morgonfodringen...
 
Det ska alltid vara lugnt i mitt stall, inget spring och stoj och stök...

Har nyligen fått inackordering, hon jobbar skift, så ibalnd är hon i stallet på förmiddagen och ibland på eftermiddagen, men hon är aldrig i stallet längre än till åtta. jag är alltid i stallet på eftermiddagen eftersom jag går i skolan på dagarna. Efter tio när de har fått nattfoder så är det passerkort som gäller :devil:

//E
 
En annan häst blir inte särskilt stimulerad av att se en annan häst bli borstad och snart riden på. Tvärtom så är ju hästar flockdjur och går någon ut från stallet efter nattmaten så blir dom andra oroliga. Men det är ju mycket troligt att du inte ser sånt eftersom du själv är ute och rider då med din häst.
Alla som har kommit med sina hästar till mitt stall säger efter ca en månad att hästarna har blivit som förbytta. Mycket lugnare och så, förklara det du. Jag säger bara till dom att det är ju för att vi har samma tider med mat och insläpp och inget nervöst spring runt omkring i stallet när dom äter sin nattmat. :)
 
Vi är ca 10 st i vårat stall och vi har aldrig haft tider förr men i vintras var det några som kunde vara i stallet till midnatt och det tycker jag är för sent så nu har vi sagt att till 22-22.30 ska det vara lugnt och släckt.
 
Vi är bara 3 stycken i vårt stall som ligger ute i skogen så det är alltid lugn och ro i stallet
 
Blir hästar inte stimulerade av att se en annan häst bli borstad? Och vad baseras det på?
Då skulle man lika gärna kunna säga att hästarna inte blir stimulerade av att vara ute i hagen, det händer ändå inget mer spännande än att någon fågel flyger förbi.
Jag tror de flesta hästar mår bäst av stall där det händer lite saker, att det finns människor där som pratar och pysslar lite. Det har gjorts undersökningar i travstall som visar att hästarna blev lugnare när radion stod på än när det var helt tyst.
Har man hästar som blir oroliga av att de andra går ut och rids på kvällen så har man nog lyckats skapa en väldigt otrygg miljö för hästarna.
Vare sig en häst försvinner tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att ridas så är det ingen annan häst i vårt stall som blir nervös därför. Skulle hästarna vara så nervösa av sig skulle det ju inte gå att ha tävlingshästar - som ofta måste åka i väg på olika konstiga tider på dygnet.
Nej, jag tror hästar mår bäst när det är lite rörelse och människor i stallet. Om det var så bra med mycket lugn och ro som vissa förespråkar så borde de väl stå inne mest hela dagen?
 
I ena stallet ska det vara lugnt och tyst i stallet från kvällfodringen kl 2100 till morgonfodringen 0700. Beror mkt på att vi har två hästar där som har det lite svårt psykiskt just nu pga misshandel och lätt blir stressade om det är en massa liv vid fodringarna.
I andra stallet fins det ingen tidsregel, men ingen av hästarna är bekymrade över om man kommer ut vid 2100 och mockar. Ett par gånger i månaden kommer jag ut vid 2100-2200 för att jag jobbat över. Då mockar jag bara och åker igen. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 346
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
343
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
19 481
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp