Lugn vid uteritter

prinskorv

Trådstartare
Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så surar hon ihop och bockar känns också som att hon är påväg att ställa sig.

Vi har knappt aldrig sällskap. Men de få gångerna vi haft det är hon 10x värre när hon är först. Och när hon går bakom så är hon lugn som en filbunke.

Är det någon som har tips på att få henne lugn när man rider ut själv också?
 
Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så surar hon ihop och bockar känns också som att hon är påväg att ställa sig.

Vi har knappt aldrig sällskap. Men de få gångerna vi haft det är hon 10x värre när hon är först. Och när hon går bakom så är hon lugn som en filbunke.

Är det någon som har tips på att få henne lugn när man rider ut själv också?
Det låter som om hon är osäker och tycker det är läskigt. Du kan prova att varva mellan att leda henne och att rida samt att rida samma runda så hon får möjlighet att öva upp sitt självförtroende på samma runda.
 
Det låter som om hon är osäker och tycker det är läskigt. Du kan prova att varva mellan att leda henne och att rida samt att rida samma runda så hon får möjlighet att öva upp sitt självförtroende på samma runda.
Vi rider bara samma runda då jag har tänkt att hon ska vänja sig. Men nu har vi ridit samma i typ 5 månader.
Sen går jag promenader med henne också. Både den rundan vi rider och andra runder och då går hon jätte lugn och fint.
 
Jag känner igen det. Osäkerhet. Jag ledde bort och red hem. Hemåt var det aldrig några problem. Efter ett tag började hon lita på mig. Men i början när hon inte kände mig gjorde så rätt mycket. Det kan fortfarande hända men inte lika ofta.
 
Vi rider bara samma runda då jag har tänkt att hon ska vänja sig. Men nu har vi ridit samma i typ 5 månader.
Sen går jag promenader med henne också. Både den rundan vi rider och andra runder och då går hon jätte lugn och fint.
Har du testat att tömköra henne ute? Mycket kan hjälpa genom att ge henne självförtroende och trygghet i att gå först.
 
Har du testat att tömköra henne ute? Mycket kan hjälpa genom att ge henne självförtroende och trygghet i att gå först.

Om hon är som den jag red så hade inte det varit en bra idé. Hon ansåg att hon gick först om jag satt på henne. Det var därför hon stannade. När jag hoppade av och ledde så gick jag först och då följde hon mig. Om vi hade sällskap insisterade hon på att gå sist. Hon hatade att gå först och ville inte ha nån annan nära bakom sig.
 
Har du testat att tömköra henne ute? Mycket kan hjälpa genom att ge henne självförtroende och trygghet i att gå först.
Vi hat precis börjat med tömkörning och det går bra i volt men när jag vill att hon går före mig så vänder hon bara runt. Så vi håller oss i padocken när vi tömkör
 
Vi hat precis börjat med tömkörning och det går bra i volt men när jag vill att hon går före mig så vänder hon bara runt. Så vi håller oss i padocken när vi tömkör
Går det med ett mellanting? Att du leder henne till en början, men med ett extra grimskaft över ryggen som sitter i andra sidan av grimman/tränset (dvs som lång tygel som sitter på båda sidorna av grimman/tränset, så att du kan styra mer), och sedan att du långsamt rör dig längre och längre bakåt? Dvs att du först går vid hästens huvud/bog, sedan vid sidan, sedan vid bakdelen etc., så att hon vänjer sig vid att gå lite före dig, och sedan mer och mer före dig?
 
Kom att tänka på en häst med liknande problem. Väldigt enkel och samarbetsvillig med sällskap men själv oerhört osäker vid uteritter. Inte typiskt rädd utan mer ifrågasättande. Jag provade lite allt möjligt på henne. Driva framåt resulterade i att hon reste sig. Och in på små volter var svårt att få till på vägen. Det som fungerade bäst var att backa. Lära in det som en övning även på ridbanan och när du känner att hon börjar bli ”svår” kan du be henne att backa istället på uteritterna. Om det finns förutsättningar för det så klart beror på hur terrängen ser ut.
 
Vi rider bara samma runda då jag har tänkt att hon ska vänja sig. Men nu har vi ridit samma i typ 5 månader.
Sen går jag promenader med henne också. Både den rundan vi rider och andra runder och då går hon jätte lugn och fint.
Ok, skönt att hon är bra att ha med på promenader. Nästa steg kan då vara att du vänjer henne vid att ha dig på olika positioner. Hon kommer säkert att visa motstånd när du ber henne gå först men det är bara att träna på och berömma henne när hon är modig.
 
Kom att tänka på en häst med liknande problem. Väldigt enkel och samarbetsvillig med sällskap men själv oerhört osäker vid uteritter. Inte typiskt rädd utan mer ifrågasättande. Jag provade lite allt möjligt på henne. Driva framåt resulterade i att hon reste sig. Och in på små volter var svårt att få till på vägen. Det som fungerade bäst var att backa. Lära in det som en övning även på ridbanan och när du känner att hon börjar bli ”svår” kan du be henne att backa istället på uteritterna. Om det finns förutsättningar för det så klart beror på hur terrängen ser ut.
Jag har testat att backa henne. Men jag upplever henne surare när vi har gjort det och det tar längre tid att få fram henne. Så hoppar av och går med henne vid dem tillfällena istället
 
Ok, skönt att hon är bra att ha med på promenader. Nästa steg kan då vara att du vänjer henne vid att ha dig på olika positioner. Hon kommer säkert att visa motstånd när du ber henne gå först men det är bara att träna på och berömma henne när hon är modig.
Jag brukar gå på olika positioner när vi är på promenad och du har hon inga problem med att jag går snet bakom henne. Men sen kan hon stanna och då går jag förbi henne och sen efter att jag vart först kanske 3 meter så går hon om. Så hon "krånglar" mest när jag sitter på
 
Jag brukar gå på olika positioner när vi är på promenad och du har hon inga problem med att jag går snet bakom henne. Men sen kan hon stanna och då går jag förbi henne och sen efter att jag vart först kanske 3 meter så går hon om. Så hon "krånglar" mest när jag sitter på
Om du stannar när hon stannar och låter henne tänka lite? Låt henne få en chans att gå. Vissa hästar behöver fundera litegrann och stå stilla en stund innan dom går vidare.
 
Ta en period och promenera hela rundan? Promenera sen bort och rid hem.

Försök ha sällskap och låt henne gå bakom den andre så hon känner sej trygg, så är det lättare att lyckas även på egen hand i ett senare skede.

Så hade jag börjat
 
Jag har testat att backa henne. Men jag upplever henne surare när vi har gjort det och det tar längre tid att få fram henne. Så hoppar av och går med henne vid dem tillfällena istället

Jag provade att rygga jag också. Men det var som att det gick att lura henne nån enstaka gång och sen genomskådar hon mig och blev sur för att jag försökte luras. Funkade dåligt.
 
Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så surar hon ihop och bockar känns också som att hon är påväg att ställa sig.

Vi har knappt aldrig sällskap. Men de få gångerna vi haft det är hon 10x värre när hon är först. Och när hon går bakom så är hon lugn som en filbunke.

Är det någon som har tips på att få henne lugn när man rider ut själv också?


Red en häst när jag var yngre som var väldigt osäker när hon var själv på uteritt. Försökte ställa sig, backade o.s.v Var dock inga problem alls när hon hade sällskap av trygg häst och gick bakom. Jag var medryttare och både jag och ägaren försökte jobba i kanske åtta månader med problemet med liknande saker som du fått tips om. Promenader med olika positioner på samma rundor, tömkörning m.m.

Den hästen blev tyvärr aldrig trygg med uteritter själv och i det stallet så fick vi nästan aldrig sällskap. Så ägaren bytte stall till slut till ett större stall där hon de flesta gånger kunde få sällskap. Drastisk åtgärd såklart men var nog snällast mot hästen i längden. Hoppas det löser sig bättre med din häst.
 
Den hästen blev tyvärr aldrig trygg med uteritter själv och i det stallet så fick vi nästan aldrig sällskap. Så ägaren bytte stall till slut till ett större stall där hon de flesta gånger kunde få sällskap. Drastisk åtgärd såklart men var nog snällast mot hästen i längden. Hoppas det löser sig bättre med din häst.
Det är inte ovanligt alls faktiskt att nya stall och nya omgivningar gör det mycket lättare. Ofta är det svårt att rida ut för att det har blivit en grej av det och det är svårt att komma ur det, både häst och ryttare liksom förväntar sig problemen.

Jag gjorde alltid så för att undvika problem vid uteritter att det första jag gjorde i nya stall var att rida ut direkt. Innan hästen, och jag för den delen, fått för oss någonting och blivit osäkra, framförallt innan jag blivit osäker rättare sagt. Dom flesta hästar jag haft med att göra har varit lätta att vara ute på i nya omgivningar.

Det som är ett stort problem med uteritter är ju oftast att ryttaren inte är helt säker, och det smittar så lätt av sig till hästen som blir osäker och sen är den onda cirkeln igång. Jag fick träna massor på att bli säker själv på uteritter med min häst för jag hade så dåliga erfarenheter av det innan jag köpte honom. Problemet med uteritter för oss löste sig helt och hållet den dagen jag flyttade till ett stall som inte hade ridhus och jag var tvungen att rida ut.

Sen är det såklart så att inte alla hästar nånsin blir tillräckligt trygga i sej själva eller med ryttaren att dom nånsin går att rida ut på ett säkert sätt ensamma, då får man ju helt enkelt rida med sällskap.
 
Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så surar hon ihop och bockar känns också som att hon är påväg att ställa sig.

Vi har knappt aldrig sällskap. Men de få gångerna vi haft det är hon 10x värre när hon är först. Och när hon går bakom så är hon lugn som en filbunke.

Är det någon som har tips på att få henne lugn när man rider ut själv också?
Det som funkat bäst för mig är att beväpna mig med tålamod. Om hästen vägrar gå framåt (och visar det genom att protestera när jag driver) så står vi still. Hästen kan välja på att stå still eller gå fram. Den får inte vända eller så, utan alternativen är stå still eller gå framåt. I något läge ledsnar de flesta hästar på att stå still, och väljer att gå fram. Men gör det en dag när du har tid, det kan ta upp till en timme den första gången. Sen brukar det gå fortare och fortare.
 
Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så surar hon ihop och bockar känns också som att hon är påväg att ställa sig.

Vi har knappt aldrig sällskap. Men de få gångerna vi haft det är hon 10x värre när hon är först. Och när hon går bakom så är hon lugn som en filbunke.

Är det någon som har tips på att få henne lugn när man rider ut själv också?

När en hästen reagerar som du beskriver i det första jag fetat i din häst så är den överväldigad. Hon har kommunicerat till dig innan att hon känner sig osäker/rädd genom att sakta ner/stanna, du uppmanar henne att ändå gå fram -> hon upplever sig inte hörd/pushad/blir räddare. Så jag tänker att det är viktigt att tänka att hon surar inte ihop. En häst som börjar bocka och känns som att hon är påväg att resa sig är överväldigad, hon upplever att inte inte fixar det du ber om. Att tänka så tycker i alla fall jag ger en mer tålamod i träningen.

Min häst har varit med om en situation i skogen för flera år sedan som triggade enorm osäkerhet i honom. Han har diverse trauma i bagaget och är reaktiv vilket gör att ”öva” uteritter är komplicerat. Med honom är det viktigt att han för dagen känns mentalt stabil för att det ska vara konstruktivt att prova. Sedan de dagarna inte ha några förväntningar, utan prova och se. Vissa dagar kommer vi inte särskilt långt, jag känner när det inte är läge att pusha/be om mer, och är noga med att vi alltid åstadkommer avslappning innan vi vänder hem. Andra dagar tuffar han på som tåget, Med honom så har jag accepterat att han nog aldrig kommer bli okomplicerad att rida ut på, det är förstås något jag kommer jobba på men vill jag rida ut var dag får jag köpa en annan häst.

Med det sagt så behöver din inte ha lika mycket utmaning, min har ju trauma. Du har inte ridsällskap i stallet, men finns det någon/några som kan promenera med er? Det kan hjälpa. Annars hade jag nog tittat efter ett annat stall där det finns mer sällskap, det kommer underlätta enormt för er. Efter en period av att få gå bakom någon annan och sedan bitvis prova att gå jämte och längre framåt så kan det mycket väl vara så att hon glatt går längst fram sen. Jag tror faktiskt att det kan vara nyckeln till att sedan vara trygg ute själv också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp