Lugna ner sig

A

Alpin87

Min häst behöver lära sig att ta det lugnt.. Att så stilla och slappna av i arbetet. När hon står stilla vill hon gärna kasta med huvudet, stegra sig eller bråka. När hon travar kan hon inte slappna av utan vill hela tiden falla in i galopp, så snabbt som möjligt..

Jag skulle gärna ta en period med bara skrittning men hon blir väldigt jobbig med bara några dagars vila.

Någon som har tips?
 
Sv: Lugna ner sig

Vill också veta, har precis samma problem
 
Sv: Lugna ner sig

På min häst funkar det med bommar, lägger ut bommar lite här och var på ridbanan, tränar på halter och halvhalter före, efter, över vänder åt olika håll. Hästarna brukar coola ner sig efter ett tag då dom måste tänka lite vart dom sätter fötterna osv. Annars är det bara att vara lugn själv, och konsekvent, upprepa tills hästen lyssnar.... Tänk även på att vara mjuk i handen på heta stressade hästar, i många fall funkar det nästan bäst at rida med lite glappkontakt till hästens mun... Ju mer man håller desto värre brukar det bli...
 
Sv: Lugna ner sig

jag har haft en rätt så eldig häst tidigare. o när hanitne stod still, utan slängde huvud o stuttsade svängde hit o dit, så satt jag där, försökte bara hålla honom på hyfsat samma plats utan att snurra runt o gå tillbaka till ursprungsplatsen.
efter ett tag så ger dom sig o kommer underfund med att det här var piss, jag får ju fortfarande inte springa...men det kan som sagt ta ett tag.
lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 098
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp