Lugnande tablett inför kloklippning?

Kiromej

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att ge lugnande tablett till hund inför t ex kloklippning? Min ettåriga Cockerpoo är så skräckslagen att han morrar och hugger när vi ska klippa klorna... Har tänkt kontakta en hundpsykolog också, men behöver klippa klorna ganska akut (och när jag låter hundfrisören eller djurbutiken klippa hans klor hugger han efter dem, så det känns inte som ett bra alternativ).
 
Varför ska du droga hunden för att den inte litar på dig i denna situation?

Ta på dig vinterhandskar och klipp klorna. Du måste vara lugn och inte visa någon rädsla - biter den så spelar det inte någon roll (dina händer är skyddade). Gör ingen grej av det.
 
Om inte ens en groomer, med hjälp, kan hantera hunden så ta den till veterinären och få klorna klippta med lugnande.

Sambons labbe är ett helvete att klippa klorna på, men hos groomern med 3 personer, massa godis och öronproppar (på groomern) så går det. Hon klipper bara klorna där numera, verken jag eller sambon orkar slåss med henne hemma.
 
Varför ska du droga hunden för att den inte litar på dig i denna situation?

Ta på dig vinterhandskar och klipp klorna. Du måste vara lugn och inte visa någon rädsla - biter den så spelar det inte någon roll (dina händer är skyddade). Gör ingen grej av det.
Tack för svar! Självklart är det aldrig bra att droga hunden, men tänker att det kanske är bättre att han får vara lite lullig och lugn än att han har panik. Pest eller kolera...
 
Om inte ens en groomer, med hjälp, kan hantera hunden så ta den till veterinären och få klorna klippta med lugnande.

Sambons labbe är ett helvete att klippa klorna på, men hos groomern med 3 personer, massa godis och öronproppar (på groomern) så går det. Hon klipper bara klorna där numera, verken jag eller sambon orkar slåss med henne hemma.
Tack för svar! Groomern klarade av honom (med hjälp av munkorg och assistans). Kanske får det bli hos henne detta blir gjort varje gång framöver, men det blir ju dyrt och jag skulle vilja att det kunde funka här hemma. Som sagt, en hundpsykolog ska jag kontakta (han har andra problem också, med resursförsvar och möten). Men om det bara blir kloklipp på salong eller hos veterinären, hur ofta behöver man då göra det?
 
Tack för svar! Självklart är det aldrig bra att droga hunden, men tänker att det kanske är bättre att han får vara lite lullig och lugn än att han har panik. Pest eller kolera...

Min omplaceringshund (malle) högg också mig i början när jag skulle klippa klorna. Men det gäller att göra det man ska göra med självsäkerhet.

Hade du velat ha en osäker och nervös kirurg operera på dig? Hundar är experter på att läsa vårt kroppspråk. Det gäller att göra det du ska göra med ett lugn och tydlighet så att hunden litar på dig. Med handskar på så spelar det ingen roll om den biter.
 
Tack för svar! Självklart är det aldrig bra att droga hunden, men tänker att det kanske är bättre att han får vara lite lullig och lugn än att han har panik. Pest eller kolera...
Finns inget som inte är receptbelagt som gör hunden helt lullig och lugn. Så oavsett blir det ju ett veterinärbesök dvs dyrare än att gå till en hundfrisör.
Jag tror mer på att kontakta en tränare för att få hjälp med hur du ska göra och träna in kloklippning.
 
Jag skulle först och främst träna in munkorg - många hundar lugnar sig när dom inser att dom inte kan bita sig loss :) Sen metodiskt klippa en klo per dag med munkorgen på. inte säga ett ord, utan bara klippa - sen godis eller annat hunden gillar efter.
Låt någon som har stor vana att klippa göra det om du känner dig minsta osäker - för osäkerhet triggar en osäker hund ännu mer :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 652
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
Övr. Hund Vi har en sex månader gammal hane av sällskapsras som vi trivs oerhört bra med, han är lätt att ha att göra med och ha med sig överallt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 574
Senast: HeddaVovven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp