Lugnande till häst....

nyaste

Trådstartare
Ska kontrollera tänderna på mina hästar nu i dagarna och jag pratade med förra ägaren till en av mina hästar eftersom han tidigare inte har blivit kontrollerad här. Min andra häst fungerar det helt bra att kontrollera och fixa tänderna på, han står lugnt och fint. Men den andra fick jag nu veta att det är bäst att ge lugnande till innan man gör något. Okej, jag misstänkte detta redan, eftersom han är rätt så "hoppig" och reagerar på saker. Nu till min fråga. Jag har aldrig tidigare behövt ge lugnande till någon häst, så nu undra jag hur man ska agera. Hur länge har medlet verkan i kroppen? Är det något speciellt man ska tänka på medan medlet fortfarande har verkan i kroppen? Ska jag låta honom stå inne resterande av dagen, eller är det riskfritt att låta honom gå ut i hagen efteråt? Något annat som kan påverka/inträffa under den tiden då man ger lugnande?
Kanske en helt idiotisk fråga i mångas öron, men eftersom jag inte tidigare har behövt hantera häst som har påverkan av lugnande, så tycker jag det är lika bra att fråga någon som har, så jag vet lite i alla fall :)
 
Sv: Lugnande till häst....

Hästen behöver stå inne tills den har vaknat till ordentligt och kan sedan gå ut som vanligt. Någon timme eller två brukar de behöva vara inne. Tiden beror på hur mycket lugnande den behöver och hur hästen reagerar på det. Under denna tiden ska hästen inte få något att äta heller (inte ens hö) eftersom risken är att den inte tuggar ordentligt. Fråga veterinären hur länge det lugnande kommer sitta i, det är hen bäst på att svara på. Hen ser ju hästen och vet hur mycket lugnande som har behövts.
Det är ingen dum fråga. Frågar man inget så får man ju inget veta. "Bättre att verka dum en liten stund än att vara dum hela livet" ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lugnande till häst....

Å jag till skillnad från du har fått info från min veterinär att jag ska ut och gå med hästen i friska luften så kvicknar den till betydligt fortare.

Nu har jag gångavstånd till min hemmaklinik så det tar ca 20 min lugn promenad dit och brukar ta 30 min att gå hem i slow motion.
När vi är hemma igen brukar hästarna vara pigga nog att man kan släppa ut i hagen :)
 
Sv: Lugnande till häst....

Det beror ju på hur borta de är. En häst som knapt kan gå in i boxen är det farligt att gå ut och gå med.

Har förresten märkt att numera vill inte vet ens kolla på tänderna utan att droga, oavsett hur snäll och lugn hästen är.
 
Sv: Lugnande till häst....

Tjaa... Mitt sto kunde knappt stå sist och det var knepigt att få ut henne och veterinären sa att det bästa är att gå ut.

Å jag är benägen att hålla med honom, det tog inte lång stund efter att hon började röra sig och fick frisk luft som hon kvicknade till allt mer.

Men det betyder ju inte att man ska ut och springa med hästen, utan det går ju i slow motion i hästens takt.
 
Sv: Lugnande till häst....

Har hästen fått lugnande brukar jag låta den stå i box tills den är helt pigg. Har vet varit ute på eftermiddagen brukar hästen vara kvar inne över natten. Inget hö eller foder överhuvudtaget tills hästen är helt pigg. (brukar vänta ca 2h)

Tycker det är bra att man drogar hästarna vid riktiga tandkontroller med munstege. Är stor risk att de skadar sig annars..
 
Sv: Lugnande till häst....

min vet knappt vad som är fram och bak efter att fått lugnande. hon brukar ställa sig i ett hörn med huvudet mot väggen efteråt. står så tills hon kvicknar till. att få in henne den metern till boxen brukar vara svårt. (binder alltid upp i gången direkt utanför boxen)
 
Sv: Lugnande till häst....

Binder du upp hästen vid tandkoll? Det har jag aldrig varit med om att man gör. Vi håller alltid hästen i en box för om hästen kastar sig så ska den iallafall inte sitta fast och kunna skada sig av det.
 
Sv: Lugnande till häst....

Har nyss kollat tänderna på min spruträdde pålle. Tidigare har han fått spruta inför tandkollen men nu testade vi med Sedalin.
Fungerade helt perfekt. Han var "Helt" vaken men medlet hade trubbat av viljan att protestera så han stod så snällt lös på stallgången under tiden veterinären kollade och raspade lite på några tänder.
Gullepållen...
Det tog inte länge innan han var helt sig själv igen.
 
Sv: Lugnande till häst....

Som andra skrivit ovan får hästen inte äta något efter att den fått lugnande förrän den kvicknat till. Akta också t.ex om hästens boxdörr är en halvdörr, hästen kan få problem med andningen om den lutar strupen mot något (de är oftast för kollriga för att uppfatta det själva). De kan även få bieffekter så som svettning, oftast ofarliga. Fråga din veterinär vad som kommer att hända, effekter och bieffekter av medlet och behandling, de brukar veta bäst! :)

Jag brukar låta hästen stå inne och vila tills den hämtat sig, gillar inte att ta ut den då den egentligen skulle behöva lugn och ro att återhämta sig. Den må kanske piggna till av att komma ut, den är ju trots allt ett flyktdjur, men medlet är fortfarande kvar i kroppen...+ att jag vill vara säker på att den inte äter något förrän den är tillräckligt pigg. Min vet rekommenderade också att låta hästen vakna i lugn och ro istället för att skynda på tillpiggnandet. :)
 
Sv: Lugnande till häst....

vill bara passa på att säga - det ser värre ut än vad det är - första gången G fick lugnande höll jag fasen på att falla död ner av skräck... dom ser inte helt friska ut, iallafall inte G, huvva, prata gärna med vet innan, så du är mer beredd än vad jag var :angel: Nu har jag blivit så kaxig att jag bara har huvudvärk resten av dan:cool: Lycka till med tänderna, väl värt att kolla dom:)
 
Sv: Lugnande till häst....

Sist mina två fick tänderna kollade (somras) så fick båda lugnande. Det kändes bra och lugnast för hästarna när hon skulle hålla på och greja i munnarna.. Båda blev rejält väck och vaknade till efter 1,5-2timmar, då kunde vi leda ut dom i hagen.
Undersökningen gjorde vi i boxarna, halvdörrarna var i lagom höjd så vi la upp huvudena där medan hon undersökte.
 
Sv: Lugnande till häst....

Men du ska väl prova utan att ge lugnande först? Har inte varit med om någon häst som behövt lugnande för en tandkoll så jag tycker ändå att du ska prova först. Det hänger väldigt mycket på den som kollar.
 
Sv: Lugnande till häst....

min stora häst brukar kvickna till väldigt snabbt efter att hon fått lugnande, tar 1- max1,5 timme ungefär innan hon behöver lite mer :/. men när hon är väck så är hon såååå söt :p envis jäkel till häst i vanliga fall så när hon är drogad är enda gången man kan kela med henne utan att bli biten i näsan :p.

vid tand koll så behövde min gamla ponny inget lugnande, behövde inte ens mun stegen, utan han fick ha en kil i munnen så stod han så fint så :).
 
Sv: Lugnande till häst....

Jag har också funderat över varför veterinärerna numer alltid ger lugnande vid tandkoll när det gick bra utan förut...men det kanske är lika bra. I vanliga fall är det väl bara att passa dem 1-2 timmar efter tills de har kvicknat, och att de inte får äta innan som flera har sagt :)

Skulle vilja passa på att ställa en följdfråga om det här med lugnande vid tandkoll...
Jag har en häst som reagerar otroligt kraftigt på lugnande, knäar och ramlar nästan om man inte stöttar upp, detta trots att jag bett veterinären att bara ge lite.
Var med vid tandkontroll+lugnande spruta på en inackordering häromdagen som inte alls reagerade så här kraftigt! Reagerar hästar väldigt olika på lugnande och vad ska man göra för att slippa stå med en häst som nästan brakar omkull?
 
Sv: Lugnande till häst....

Det här bör ju vara något som du kan få info av den veterinär som sederar och fixar tänderna, denne ser ju hur din häst reagerar och kan ge råd därefter.
 
Sv: Lugnande till häst....

Skulle vilja passa på att ställa en följdfråga om det här med lugnande vid tandkoll...
Jag har en häst som reagerar otroligt kraftigt på lugnande, knäar och ramlar nästan om man inte stöttar upp, detta trots att jag bett veterinären att bara ge lite.
Var med vid tandkontroll+lugnande spruta på en inackordering häromdagen som inte alls reagerade så här kraftigt! Reagerar hästar väldigt olika på lugnande och vad ska man göra för att slippa stå med en häst som nästan brakar omkull?

Om du vet att din häst reagerar kraftigt är mitt bästa tips att varje gång fråga hur mycket din häst får samt skriva upp det. Därmed kan du själv bedöma hur trött din häst blir på dosen och utifrån det komma med tips till nästa veterinär som kommer! Ofta är det inte samma veterinär som sederar hästen varje gång, och även om det är det så är det svårt att komma ihåg exakt hur varje häst reagerade på sin dos. Som veterinär är det värdefullt med medvetna ägare på de hästar som är extra känsliga. Dock har jag märkt att det ofta är hästar som blivit högt doserade eller har känsliga ägare som reagerar kraftigt på lugnande ;)
Kallblod är generellt känsligare för lugnande, araber tål mer :)

*kl*
Ang att sedera tandhästar är det fler som gör det idag, för att kunskapen om tänder är högre och det krävs en sederad häst för att få arbetsro att göra en grundlig munhåleundersökning. På en osederad häst är det lätt att missa saker, även om hästen står still brukar tungar vara ganska aktiv ;)
 
Sv: Lugnande till häst....

Tack! :) Riktigt så känslig tror jag inte att jag är ;) Hästen är inte kallblod men förvisso ganska liten för att vara halvblod så de kanske tar i lite för mycket? 0,5 tror jag de tog när jag pratade om det senast, den gången har jag för mig att det gick bra, de två senaste gångerna har de varit så snabba så jag vet inte hur mycket de tagit, men de har sagt "lite" och hästen har varit nära att dråsa.
När samma veterinär gav lungnande till en annan häst i stallet reagerade den inte alls på samma sätt så jag funderar på om min är överkänslig...det är inte kul med en häst som nästan ramlar under undersökningen. Känns väldigt kontraproduktivt...
Hittade f ö den här tråden som kanske ts kan vara intresserad av: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1126326
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 258
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp