Lugnande tillskott

Marvin

Trådstartare
Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar det inte finnas mycket evidens för att det fungerar. Vad är eran erfarenhet?

Till min förra häst som plötsligt blev livrädd för bommar och små hinder och for runt så jag ramlade av flera gånger i veckan testade jag bara vanligt magnesium (trikem) och kämpade på. Hon blev väldigt långsamt bättre och jag tänkte att magnesiumet nog bara hade placeboeffekt, så närhet tog slut skaffade jag inte nytt. Efter 1 vecka började jag ramla av igen. O_o Så jag köpte nytt och vågade inte sluta.

Till nuvarande häst har jag testat många olika, just nu är han lite bättre, använder då Pavo nerve control. Magic använde jag länge, oklar effekt.
 
Många av dem bygger på magnesium, iaf i min uppfattning. Och visst, magnesiumbrist ger 'sprättighet' men det gör även magnesiumöverskott.

I allmänhet tror jag inte man kan fodra (eller tillskotta) sig ett annat temperament på sin häst. Även om man gärna vill tro det. Däremot har jag sett ljuddämpande huvor fungera förvånansvärt bra i flera fall.
 
Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar det inte finnas mycket evidens för att det fungerar. Vad är eran erfarenhet?

Till min förra häst som plötsligt blev livrädd för bommar och små hinder och for runt så jag ramlade av flera gånger i veckan testade jag bara vanligt magnesium (trikem) och kämpade på. Hon blev väldigt långsamt bättre och jag tänkte att magnesiumet nog bara hade placeboeffekt, så närhet tog slut skaffade jag inte nytt. Efter 1 vecka började jag ramla av igen. O_o Så jag köpte nytt och vågade inte sluta.

Till nuvarande häst har jag testat många olika, just nu är han lite bättre, använder då Pavo nerve control. Magic använde jag länge, oklar effekt.
Jag testade nån slags pasta som man sprutar in i munnen på min häst när han skulle åka transport nu senast. Den hette "stay calm" och ska innehålla någon slags örtblandning samt tryptofan som är en aminosyra. Ingen karens på denna men kanske inte något jag skulle pilla i min häst varje dag ändå, en dos kostar också typ 100 spänn.

Men han var iaf lugnet själv under hela resan, gick på släpet på 30 sekunder och stod som ett litet ljus hela vägen. Dessförinnan har han bara åkt släp en gång i min ägo och då gjorde han kaos, försökte hoppa över bommen/dyka under och var allmänt uppskärrad. Kan ju inte garantera att det var den här pastan som gjorde susen men nånting hjälpte den nog ändå tror jag.
 
Att mineralerna är balanserade i foderstaten är ju steg 1 såklart. Jag använder Forageplus magnesium, dyrt men rent.

Men sen kan man ju ha en häst som är vansinnigt uppe i varv ändå, och behöva få ner den på jorden så att man kan träna det som behövs för att få en permanent lugnare häst. Och då gillar jag två saker:

1. Feromongelé som man sätter runt näsborrarna.

2. St. hippolyts anti-stress krauter pellets (eller köp örterna separat). Det är en riktig cocktailblandning, inget jag skulle rekommendera permanent, men det är den enda örtblandning jag upplevt stark effekt på. Brukade ge en näve i samband med intag och det kickade igång lagom tills jag var färdig med borst och hovkrats, sen hade jag 1-2 timmar med lagom "lullig" häst som kunde fokusera.
 
Vad är det för typ du använder? Försöker googla men hittar inget.
Japp, samma som Habina.

Viktigt att sätta på i hagen/boxen när hästen är lugn och låta den chilla en stund först. När det kickat igång kan man sen sätta igång med aktiviteten.

Det är "mamma-feromoner".
 
Japp, samma som Habina.

Viktigt att sätta på i hagen/boxen när hästen är lugn och låta den chilla en stund först. När det kickat igång kan man sen sätta igång med aktiviteten.

Det är "mamma-feromoner".
Intressant, tror du det skulle funka att smörja in sig själv med gelen? Så hästen förknippar en med lugnade mamma-lukt, tänkte jag.
 
Japp, samma som Habina.

Viktigt att sätta på i hagen/boxen när hästen är lugn och låta den chilla en stund först. När det kickat igång kan man sen sätta igång med aktiviteten.

Det är "mamma-feromoner".

Viktigt också att inte ha en smart liten ponny som sen gnider av sig gelén på diverse ställen i boxen. :rage:
 
Jag hade ett par doser Confidence EQ kvar. Jag skulle prova att klippa huvudet på ena ponnyn. Tänkte att jag kan ju testa detta på henne då hon är ganska nervig och reaktiv. har tidigare inte klippt huvudet på henne.

Smorde in näsborrarna med detta och klippte sedan hela hästen, inklusive huvud, öron, allt. Gick jättebra.

Skulle sen prova häromdagen att klippa igen, tänkte att det gick ju så bra sist. Hade inget Confidence kvar så körde utan. Men jag fick lämna öronen för det gick bara inte, hon tyckte det var väldigt obehagligt och det visade hon tydligt.

Så det verkar funka bra. Ska köpa hem lite mer inför nästa klippning.
 
Intressant, tror du det skulle funka att smörja in sig själv med gelen? Så hästen förknippar en med lugnade mamma-lukt, tänkte jag.

Det kanske kan ge positiva associationer? Men den verkar inte så stark, gnider dom av sig den eller stissar medans den ska börja verka så biter den inte. Vet inte om det blir någon effekt när den sitter på människan.
 
Provade Confidence EQ på min, satte på det när han lugnt stod och åt i boxen. Red ut och han bröt ihop fullständigt över en sten i skogen. Höll knappt på att komma hem.
Har 9 oanvända kvar…. Kanske ska prova igen nu när han är lite mer chill generellt.
 
Helt OT map tillskott men jag tycker triggerstapling är riktigt intressant att läsa om. Ju mer jag läser desto mer tycker jag det känns som varenda kuse tvingas stå ut med det. Vissa "klarar" det ju bättre än andra. Min inte alls.

Har han reagerat alls på magnesium? Det verkar vara en populär mineral att ge extra för flera olika saker och påstås att man kan ge väldigt mycket över normal dagsdos utan att det är skadligt. Både för hovproblem och muskel/spändhetsproblem har jag sett rekommendationer att maxdos är bär hästen börjar bli lös i magen och då lägger man sig en bit under den dosen. För muskelproblem verkar en häst i stallet reagera positivt med dubbla dagsgivan av biomagnesium från Biofarmab.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 008
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Har någon tips om tillskott som man kan ge tex inför tävling? Som inte är alltför dyrt gärna 🙄 jag är lite skeptisk till om sånt...
2
Svar
28
· Visningar
4 748
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp