Lugnande tips till fullblodshäst

SantaLussia73

Trådstartare
Hej, jag har ett fullblodssto på 7 år. När jag rider henne kan hon vara rätt spänd och ofokuserad. Någon som har något tips på övningar jag kan använda för att få henne mjuk och fokuserad?
Jätte tacksam för alla svar :)
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Hej!

Jag är inte expert inom området, men mitt tips på
övning skulle vara att träna lite NH, men om man inte
haft någon som visat en hur det fungerar så borde man
nog inte testa själv. Men läs en bok om det!
Jag hade problem med min häst när det gällde att lasta.
Hon var även rätt pigg och framåt, lite för mycket för
min del.
Men efter denna horsemanship kursen jag gick på så blev
hon mycket bättre inom många områden!
Det handlar om att bygga upp en vänskaplig relation till hästen
och att "prata hästens språk" på ett sätt.
Jag kom närmare min häst på det viset.
En ridövning som kan funka är att rida på hela spåret i en rakform
och när man kommer till hörnen lägger man en volt och ställer hästen
lite inåt, försöker forma runt skänkeln.
Kanske göra halter ibland, hela tiden hålla hästen sysselsatt.
Det kan funka. Det är ju olika från häst till häst :-)
Lite inte helt på mig nu. Prova dig fram.
Hör gärna av dig om hur det gick, om du provar.

Hoppas det går bra!

Mvh
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Är det ett engelskt fullblod du har? I så fall välkommen in på Gnägg och Engelska fullblodstråden, där du får många tankar och idéer från likasinnade;)
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Håll hästen uppmärksam, många halter och tempoväxlingar. Markarbete/övningar är också kanon för din och hästens kommunikation, det kan du använda dig av när du sitter upp sedan.

Tänk också på att själv vara avslappnad, en känslig häst känner direkt om ryttaren är spänd. Min häst känner om jag druckit en kopp kaffe för mycket :D
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Min häst har varit ungefär lika dan.. Det jag kom på när jag red honom är att jag lätt kan spänna mina ben lite, vilket gör att även han blir spänd. När jag började slappna av ordentligt på hästen och verkligen sitta i sadeln så blev även han mycket bättre! (: Så jag tycker att du ska börja med att känna efter hur du sitter när du rider, spänner du dig någon stanns? andans du rätt? osv.
Efter att du rättat till eventuella spänningar i din sits så kan du börja fokusera på hästen,.. Är hästen ur fokus så måste du börja med att bestämma dig vad du ska göra och vart ni ska gå, sluta titta runt omkring dig och var 100% fokuserad.. sen kan du göra mycket övningar som gör att hästen måste tänka. ex. halt-trav-skritt-skänkelvikning 2 steg-10 meters volt-galoppfattning-skritt-halt-rygga-trav-skänkelvikning 2steg-halt-flytta bakdelen 3 steg-flytta framdelen 2 steg-trava 10steg-halt osv osv..
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Har haft en häst som var ung likadan. Min lösning på det var att inte krångla alltför mycket med övergångar, sidvärts osv förrän hon var riktigt fokuserad då mitt fullblod lätt "tagga till" och kastade sig runt i 190 knyck... istället la jag mycket tid på trav arbete i lättridning med mjuk sits och lugna händer (i princip liggande still på manken) och red en massa knasiga "kringelikrokar" som egentligen inte kan kallas ridvägar, utan varje gång jag märkte att hon tappade fokus svängde vi, ibland helt om, ibland volter, ibland en halv volt osv. Såg förmodligen inte klokt ut, när vi kringlade runt i massa konstiga böjar, men hon blev väldigt uppmärksam och mjuk i sidorna och efter att jag jobbat med det ett tag räckte det med 10 min uppvärmning på det viset för att hon skulle hålla sig fokuserad. Sedan kunde jag gå vidare med övergångar, sidvärts etc.
Lycka till! :)
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Jag tränar mycket NH med henne och rider nästan enbart frihetsdressyr nu, går jättebra på sommaren men hon är dock mörkrädd och blir osäker när man rider och det är mörkt ute och på vintrarna blir hon alldeles konstig, inte bara mot mig utan även i hagen osv. Lugnast är hon inomhus. Skulle önskat att jag hade ett ridhus till henne faktiskt. Tror problemet är att hon har för mycket nerver för vad hennes hjärna klarar av, det är ju rätt synd om henne, för man märker att hon verkligen försöker lyssna på mig men inte klarar det. Men hon blir bättre och bättre hela tiden :D
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Vad kul det är att höra att det finns fler som håller på med NH! Börjat känna mig rätt ensam när man nästan aldrig hör någon annan som gör det :laugh:
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Om du redan håller på med Nh så är det nog smart att fokusera på just toleransträningen, att hon ska vänja sig vid läskiga föremål. Det bygger ju självförtroendet och gör att hon stressar mindre.
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Brukar försöka vänja henne vid konstiga saker så som plastpåsar, bollar, att ha saker över huvudet mm. men jag har inte listat ut riktigt hur jag ska bära mig åt för att bli av med hennes rädsla för mörker, för hon måste alltid hålla koll på att det inte lurar någon tiger bakom närmsta buske när man rider :p
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Är det samma sak om du leder henne i skogen? Om du går först alltså.
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Nej, bara när man rider. Den förra ägaren red henne mycket på pelham och jag tror att detta gjort att hon fått "stänga av" kommunikationen när man rider henne på grund av smärtan. När hon kom hade hon också massa muskelspänningar från tidigare ridning.
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Har haft en häst som var ung likadan. Min lösning på det var att inte krångla alltför mycket med övergångar, sidvärts osv förrän hon var riktigt fokuserad då mitt fullblod lätt "tagga till" och kastade sig runt i 190 knyck... istället la jag mycket tid på trav arbete i lättridning med mjuk sits och lugna händer (i princip liggande still på manken) och red en massa knasiga "kringelikrokar" som egentligen inte kan kallas ridvägar, utan varje gång jag märkte att hon tappade fokus svängde vi, ibland helt om, ibland volter, ibland en halv volt osv. Såg förmodligen inte klokt ut, när vi kringlade runt i massa konstiga böjar, men hon blev väldigt uppmärksam och mjuk i sidorna och efter att jag jobbat med det ett tag räckte det med 10 min uppvärmning på det viset för att hon skulle hålla sig fokuserad. Sedan kunde jag gå vidare med övergångar, sidvärts etc.
Lycka till! :)

Ett av de bästa förslagen hitills
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Då kan det ju va så att hon har tillit för dig på marken men inte på ryggen (än). Hon verkar ju inte vilja lämna över uppgiften att spana efter farligheter till dig när det är hon som går först (än). Så det är nog det du får träna på när det gäller toleransträningen. Skicka henne framför dig mot läskiga saker! :)
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Kan det va ja, fast hon gör ändå allt jag ber henne om även från ryggen. men innan har hon blivit "bestraffad" när hon varit okoncentrerad med att göra slutor. Så varenda gång hon inte förstår vad jag menar börjar hon flytta sig i sidled. Tror hon gör det för att vara till lags. Verkar det så?
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Jo jag gissade nästan på att hon gör allt annat du ber om från ryggen, så det kan ju va så att hon lämnat över alla ledaruppgifter till dig förutom just den att spana om du förstår vad jag menar? "Jag är villig att släppa kontrollen på alla dessa punkter men inte just deeeen" :)

Jo det kan nog vara ett inlärt beteende i så fall, men det är ju å andra sidan en väldigt tydlig kommunikation till dig!

När hon inte förstår vad du menar (eller om hon är nervös för något?) så börjar hon gå sidledes. Så för att ni inte ska hamna i den situationen så måste hon förstå vad du menar och lita på dig lite mer.

Det är bra att hon pratar med dig, även om det är på ett lite lustigt sätt :)
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Ja precis, problemet är bara att när hon väl börjat knasa sig slutar hon inte :p
 
Sv: Lugnande tips till fullblodshäst

Ah så klart! :)

Eftersom hon litar på dig mer när du går före kan du ju hoppa av och leda henne när hon blir så.

Man ska ju inte belöna ett beteende som man inte tycker om med att hoppa av, men i det här fallet verkar hon ju göra så för att hon blir frustrerad, nervös, "right-brain", så jag tror (hoppas) att hon skulle ta det som ett sätt för dig att visa henne att: "okej, jag ser att du inte pallar med den här situationen, det är lugnt, jag tar över".

Jag menar ju inte att du ska hoppa av så fort hon blir spänd, du kan ju börja med att bara slappna av och ignorera sidvärtsrörelsen eller var hon nu annars skulle få för sig att göra. När det inte fungerar och beteendet eskalerar, hoppa av och ta över från marken. Jag tror det kan imponera på just henne.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 177
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 328
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp